• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: Itella ja VR-Yhtymä solmivat aiesopimuksen liiketoimintakaupasta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Itella Oyj ja VR-Yhtymä Oy ovat tänään solmineet aiesopimuksen liiketoimintakaupasta, jolla Itella Logistiikka ostaa VR Transpointin kappaletavaralogistiikan liiketoiminnan Suomessa.Aiesopimuksen piiriin kuuluvan kappaletavaralogistiikan liikevaihto on noin 130 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä re


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Ultrixin toive toteutumassa. Pitkään jatkuneen kehityksen tulos, kappaletavaraliikenne kokonaan pois rautateiltä, nyt myös koko yhtymästä.
 
Ultrixin toive toteutumassa. Pitkään jatkuneen kehityksen tulos, kappaletavaraliikenne kokonaan pois rautateiltä, nyt myös koko yhtymästä.
Tämä uutisoitu juttu nyt on vain järkevää. On jokseenkin älytöntä, että valtio kilpailee itsensä kanssa maanteiden kappaletavaramarkkinoista.

Sitä mieltä kuitenkin olen, että jonkinlainen kappaletavarapalvelu rautateillä olisi todella käyttökelpoinen tuote. Perushinnalla palvelu vie junaan, kaveri noutaa suoraan junasta, lisähinnalla koko logistiikka asemalta asemalle. Ovelta ovelle-palveluihin riittää Itella.
 
Siinä oon kyllä samaa mieltä, että turhaan valtiolla 2 eri firmaa syömässä toisiaan.
Mitenkähän käy terminaaliverkolle? Turussa transulla uusi Liedon Avantin terminaali Ohikulkutien varrella,
olettaisin että se jää ja Pitkämäen 80-luvun entinen lajittelukeskus suljetaan ajan kuluessa.
 
Tässä olisi kyllä voitu toimia toisin. Palauttaa kappaletavara rahtiliikenne kiskoille minne se kuuluukin. Vr olisi voinut tehdä oikean vihreän teon, kuin vaan maalata vaunut. Nämä nykyiset 60 tonnin ajoneuvoyhdistelmät, kun eivät kuulu Suomen teille. Vetoautoa painavampi perävaunu on epävakaa hallita, seuraus nähtiin takavuosina. Muutoinkin on järjenvastaista, että rautatieliikenne operaattori hoitaa kappaletavarakuljetukset maanteitse. Ylen elävästä arkistosta löytyy vuonna 1962 tehty filmi "Tavara kulkee ketterästi kiskoilla". Jos tuolloin 50 vuotta sitten oli toimiva rautatielogistiikka järjestelmä, niin miksi se on ajettu alas ? Tämä Itella kauppa ei ainakaan aja asiaa, rahtien kiskoille siirtymistä yhtään eteenpäin, pikemmin homma menee taaksepäin. Nykyiset terminaalit rakennetaan kauaksi kiskoista, esim Hämeenlinnassa. Jos jotain haluttaisiin tehdä järkevästi, niin yhdistelmien painoja olisi laskettava, niin että auto ja perävaunu ovat saman painoisia. Tavaraliikenettä siirrettävä kiskoille, kun tällähetkelle junissa menee noin n. 20 - 25 % koko Suomen rahdeista, osuus tulisi nostaa jonnekkin 40 - 50 % tuntumaan. Autoliikennettä toki tarvittaisiin edelleenkin, joka paikkaan kun junalla ei pääse. Tavaraliikenne on avautunut kilpailulle vuonna 2007 ja ensimmäiset ovat aloittelemassa liikennettä. Jos Vr ei kiinnosta rautatielogistiikan kehittäminen, niin toivottavasti kilpailijoita kiinnostaa. Saataisiin rekka-ralli vähenemään teillä
 
Tässä olisi kyllä voitu toimia toisin. Palauttaa kappaletavara rahtiliikenne kiskoille minne se kuuluukin. […] Muutoinkin on järjenvastaista, että rautatieliikenne operaattori hoitaa kappaletavarakuljetukset maanteitse.
Puhut viestissäsi paljon, mutta asiaa. Haluan itse nähdä tämän niin, että VR keskittyy nyt nimenomaan rautateihin, mitä varten se on aikanaan perustettu ennen kuin se lähti Transpoint-touhujen myötä rönsyilemään maanteille.

Kappaletavaraliikenne nyky-VR:ssä toimisi todennäköisesti parhaiten tilaamalla 2-kerroksisia IC-vaunuja matkatavaraosastolla. Matkatavaraosastoon mahtuisi sekä kiitorahti että polkupyörät, mitä molempia on kaipailtu – 3 fillaria per IC-juna on liian vähän kuljetuskapasiteettia ja toisaalta kuutisen vuotta sitten lakkautetulle VR Kuriiri-palvelulle olisi kysyntää.

Tavarajunissa kappaletavaran kuljetus ei liene VR:n organisaatiossa kovin helposti toteutettavissa, eikä muutenkaan, koska lähes kaikki kappaletavarainfrastruktuuri on purettu pois. Onko nimim. VR Forever:illä joku mielenkiintoinen palveluinnovaatio mielessä?
 
Takaisin
Ylös