Melkoinen määrä jäi kiinni suhteutettuna 7000 tarkastettuun matkustajaan, olisi jo korkea aika alkaa harkitsemaan Konduktöörien työnkuvan muuttamista matkalippujentarkastajiksi. Tällä hetkellä konduktööri ei toimi lähijunien pummimatkustajille minkäänlaisena pelotteena koska he eivät normaalisti tarkasta lippuja, lippujen myynti hoituu myös asemilta löytyvistä lippuautomaateista joten oikeaa tarvetta junissa tapahtuvalle lipunmyynnille ei ole, se on vain matkustajille tarjottava lisäetu joka kaikenlisäksi tulee kalliiksi ylläpitää. Varsinkin ruuhkajunissa kondarit eivät aina edes viitsi lähteä tupaten täynnä olevaan matkustamoon vaan pysyvät suurimman osan matkasta ohjaamossa. Mitä tulee konduktöörin roolista järjestyksenvalvontaan, niin se työ kuuluu ensisijaisesti junissa kiertäville turvapartioille, aivan samalla tavalla kuin metroissa. Ei tarvittaisi erillisiä tehotarkastuksia jos lähiliikennekonduktöörit toimisivat matkalippujentarkastajina, tällöin lippujentarkastus olisi suuren tarkastajamäärän myötä jatkuvasti tehokasta ja pummimatkustaminen varmasti vähenisi koska riski jäädä kiinni olisi moninkertainen nykyiseen verrattuna.