• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Yli 500 liputonta jäi kiinni HSL:n viikonlopun tehotarkastuksissa lähijunissa

Melkoinen määrä jäi kiinni suhteutettuna 7000 tarkastettuun matkustajaan, olisi jo korkea aika alkaa harkitsemaan Konduktöörien työnkuvan muuttamista matkalippujentarkastajiksi. Tällä hetkellä konduktööri ei toimi lähijunien pummimatkustajille minkäänlaisena pelotteena koska he eivät normaalisti tarkasta lippuja, lippujen myynti hoituu myös asemilta löytyvistä lippuautomaateista joten oikeaa tarvetta junissa tapahtuvalle lipunmyynnille ei ole, se on vain matkustajille tarjottava lisäetu joka kaikenlisäksi tulee kalliiksi ylläpitää. Varsinkin ruuhkajunissa kondarit eivät aina edes viitsi lähteä tupaten täynnä olevaan matkustamoon vaan pysyvät suurimman osan matkasta ohjaamossa. Mitä tulee konduktöörin roolista järjestyksenvalvontaan, niin se työ kuuluu ensisijaisesti junissa kiertäville turvapartioille, aivan samalla tavalla kuin metroissa. Ei tarvittaisi erillisiä tehotarkastuksia jos lähiliikennekonduktöörit toimisivat matkalippujentarkastajina, tällöin lippujentarkastus olisi suuren tarkastajamäärän myötä jatkuvasti tehokasta ja pummimatkustaminen varmasti vähenisi koska riski jäädä kiinni olisi moninkertainen nykyiseen verrattuna.
 
Tässä taas yksi syy sitten siihen, että Raitiovaunujen lipunmyyntiä jatketaan. Vaikka eihän se suoraan liity matkustajan halukkuuteen maksaa lippunsa.
 
olisi jo korkea aika alkaa harkitsemaan Konduktöörien työnkuvan muuttamista matkalippujentarkastajiksi.
Erinomainen idea! Vaatisi tosin lähiliikenteen konduktöörien siirtämistä HSL:n palvelukseen ja täydennyskoulutusta matkalipuntarkastajaksi.

Varsinkin ruuhkajunissa kondarit eivät aina edes viitsi lähteä tupaten täynnä olevaan matkustamoon vaan pysyvät suurimman osan matkasta ohjaamossa. Mitä tulee konduktöörin roolista järjestyksenvalvontaan, niin se työ kuuluu ensisijaisesti junissa kiertäville turvapartioille, aivan samalla tavalla kuin metroissa.
Mä heittäisin koko Turvatiimin junista pellolle, mielestäni yksityinen turva-ala ei kuulu julkiseen kulkuvälineeseen. Konduktöörit voisi matkalipuntarkastuskoulutuksen lisäksi kouluttaa järjestyksenvalvojiksi, joskin heillä on jo nyt varsin hyvät valtuudet järjestyksen ylläpitämiseksi.
 
Erinomainen idea! Vaatisi tosin lähiliikenteen konduktöörien siirtämistä HSL:n palvelukseen ja täydennyskoulutusta matkalipuntarkastajaksi.

No se VR:n monopoli kun pitäisi muutenkin purkaa, niin sen jälkeen HSL voi tilata liikennöinnin firmalta, joka ei konnareita käytä (jos ja kun se todennäköisesti tekee halvemman tarjouksen kuin konnareita käyttävä). HSL ja VR voivat sen jälkeen sitten sopia osan ylijäämäkonnareiden työllistämisesti lipuntarkastajiksi.
 
Näiden tehotarkastusten tulokset tosiaan kertovat aika tylysti sen, miten tehottomia tavanomaiset tarkastukset ovat.
 
Takaisin
Ylös