• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Pysäkkimuutoksia Helsingissä 18.6.

Pääsee testaamaan heti 18.6. töistä tullessa tuota uutta järjestelyä.. Painan 79:ssä nappia ennen Pihlajamäentien pysäkkiä niin saa nähdä pysähtyykö siinä vai ajaako oikealle pysäkilleen sinne aillan alle. Samalla testataan muistaako 74:n kuljettaja pysähtyä kanssa siinä.. :)
 
Pääsee testaamaan heti 18.6. töistä tullessa tuota uutta järjestelyä.. Painan 79:ssä nappia ennen Pihlajamäentien pysäkkiä niin saa nähdä pysähtyykö siinä vai ajaako oikealle pysäkilleen sinne aillan alle. Samalla testataan muistaako 74:n kuljettaja pysähtyä kanssa siinä.. :)

Testatahan voi, kunhan muistaa että ensimmäisenä päivänä virheitä kuskeille sattuu aivan varmasti joten ei kannata ainakaan palautetta olla heti antamassa jos kuski ei vahingossa pysähdykään oikealla pysäkillä. Kuskit ovat kuitenkin vain ihmisiä eikä ohjelmoituja robotteja.
 
Testatahan voi, kunhan muistaa että ensimmäisenä päivänä virheitä kuskeille sattuu aivan varmasti joten ei kannata ainakaan palautetta olla heti antamassa jos kuski ei vahingossa pysähdykään oikealla pysäkillä. Kuskit ovat kuitenkin vain ihmisiä eikä ohjelmoituja robotteja.

Noh, toi testaus sana oli vaan "huvin vuoksi" siihen laitettu. Nykyäänhän olen siis käyttänyt Pihlajistontien pysäkkiä vaihtaakseni 79 -> 74. Jos kuljettaja pysähtyy jo Pihlajamäentien pysäkille, niin sitten ihmettelee ettei kukaan jää pois.. Jos ei pysähdy Viikki -pysäkillä (sillan alla) niin käyn kuljettajaa muistuttamassa ja jään pois Pihlajistontiellä... Eri asia sitten jos 74 ajaa ohi Viikki -pysäkiltä... Ei siinä auta muu kuin odottaa seuraavaa 20minuuttia...

MUTTA, yhtiöillä voisi olla myös parannettavaa noissa pysäkki/reittimuutoksien ilmoittamisessa kuljettajille. Monilta kuljettajilta olen usein kuullut perustelun ettei ymmärrä mitä tarkoitetaan, ei ole asiasta mitään kerrottu jne. Joillakin varikoilla laitetaan vain ilmoitus ilmoitustaululle ja siinä se... Esim. Nobinan Hakunilan varikolla laitetaan reitti/pysäkkimuutoksesta kertova ilmoitus ajosarjan kanssa samaan, siis niiden ajosarjojen kanssa millä on muutosta koskeva linja. Esimerkiksi viikko sitten kun Koivukylän läheisyydessä tuli reittimuutos linjoille v53, v72 ja s623 (oli muitakin mutten ulkoa muista) niin jokaikinen v72:n mitä seurasin niin ajoi uutta reittiä, mutta Veolian autot ajelivat vähän miten sattui.. Tulivat ihan eripaikoista, ajoivat ihan eripaikkoihin jne. ja useimmilta kuljettajilta ku kysyin että tiesikö reittimuutoksesta niin sain vastauksen: "Ai mikä uusi reitti?"... (ja reittimuutos oli siis ollut voimassa jo 3päivää)

Joten käytännössä ei voikkaan kuljettajia syyttää heikosta tiedottamisesta. Se on ilmiselvää ettei voi esimies jokaikiselle kuljettajalle sitä tiedottaa, mutta sitten pitää keksiä omia niksejä niinkuin Nobina on hyväksi havainnut tuon ajosarjan väliin reittimuutoksen iskemisen. Sitten voisi tietysti niitä tiedottamiskieliä miettiä, kun meillä nyt sattuu olemaan kuljettajia jotka eivät suomea pahemmin ymmärrä, joten ei riitä jos tiedote on vain suomeksi (tai lisäksi ruotsi ja englanti)...

Eli lyhkäisyydessä, kuljettajan tiedon puute johtuu varikon/firman huonosta tiedottamisesta, ei kuljettajasta itsestään!
 
Jos kuljettajat ei tiedä noista muutoksista mitään niin ei se palaute minusta huono idea ole. Jos työnjohdon kädessä on 100 palautetta että kuljettajat ajavat mihin sattuu niin luulisi etteivät mene kuljettajille huutamaan vaan tajuavat katsoa peiliin.
 
Saa nähdä miten Veolian autot ajelevat Myyrmäen ja Martinlaakson välillä 18.6 lähtien kun osa linjoista siirtyy kulkemaan Uomatien alikulun kautta suoraan Martsariin? Voi olla alkuvaiheessa kuskeilla muistamista mikä linja ajaa uutta ja mikä vanhaa reittiä! Muistamista ei helpota ainakaan se kun päivän aikana ajetaan useita eri linjoja.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2012

Olenko ainoa, jonka mielestä nämä uudet pysäkkijärjestelyt Mannerheimintiellä ovat sekavat, eivätkä millään tavalla edistä bussiliikenteen helppokäyttöisyyttä?
Loogisesti ajateltuna linjat olisi pitänyt jakaa niin, että Hämeenlinnanväylälle jatkavat linjat pysähtyvät yhdellä pysäkillä, ja Ruskeasuon varikon jälkeen vasemmalle (eli Vihdintielle) kääntyvät olisivat käyttäneet toista. Linjat 23 ja 69 jäävät tietenkin siinä tapauksessa tämän jaon ulkopuolelle.
Näinhän myös lukee HSL:n tiedotteessa:

"Mannerheimintietä pohjoiseen kulkevat linjat jaetaan peräkkäisille pysäkeille tiesuunnittain niin, että kulkusuunnassa ensimmäisellä pysäkillä pysähtyvät Vihdintielle / Tukholmankadulle kulkevat linjat ja jälkimmäisellä Hämeenlinnanväylälle kulkevat linjat. "

Ainakin Tilkan pysäkeistä ensimmäinen (1927) kerää Vihdintielle päin menossa olevia matkustajia, mutta niin tekee myös jälkimmäinen (1929). Linjat 40,41 ja 63, jotka myös kääntyvät Vihdintielle, pysähtyvät jostain syystä Hämeenlinnanväylälle menevien linjojen pysäkillä. Tämähän ei ole ongelma, niin kauan kuin pysäkkien päällä ei lue " Hämeenlinnanväylää pitkin kulkevat linjat", tai jotain vastaavaa.
Ymmärrän kyllä osittain HSL:n idean tässä uudistuksessa, koska linjat 40,41 ja 63 kääntyvät jo Kauppalantiellä oikealle, eli ajavat ainakin osan matkasta Hämeenlinnanväylän rinnalla.
Epäilen kuitenkin että kovinkaan moni matkustaja ei tätä ajattelutapaa ymmärrä. Kääntyväthän myös linjat 39, 231, 247, 248 ja 270 hyvin pian Pitäjänmäentielle, eli "varsinaiselle" Vihdintielle ei kovin moni linja loppujen lopuksi jatka.
Itse ainakin pidin entistä pysäkkijakoa sopivampana Mannerheimintielle, jossa sisäisiä linjoja odottava matkustaja seisoi yhdellä pysäkillä ja muut toisella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Et ole, tämä on taas yksi älyttömimmistä muutoksista joita hsl on tehnyt! Pääasia taitaa olla että saadaan ihmiset mahdollisimman sekaisin :)
 
Olenko ainoa, jonka mielestä nämä uudet pysäkkijärjestelyt Mannerheimintiellä ovat sekavat, eivätkä millään tavalla edistä bussiliikenteen helppokäyttöisyyttä?

- -

Itse ainakin pidin entistä pysäkkijakoa sopivampana Mannerheimintielle, jossa sisäisiä linjoja odottava matkustaja seisoi yhdellä pysäkillä ja muut toisella.
Et varmasti ole ainoa, mutta tuosta loppuosasta vain mielestäni jotenkin paistaa läpi muutosvastarinta (tietoinen tai ei). Koko homman ituhan on nimenomaan siinä, ettei "pian" enää ole käsitettä "sisäinen linja". Ongelma on lähinnä, että tällaiset hallinnolliset muutokset kestävät aina vuosia päätöksestä lopulliseen toteutukseen, ja näiden vuosien aikana kaikki näyttää ulkopuolelta sekavalta. Hallintokulttuurin muutokselle tässä ehkä enemmän olisi tarvetta... Onneksi ihminen tottuu uuteen suhteellisen nopeasti.

Ja jos yhtään helpottaa, niin jaon voi ajatella myös logiikalla "kaksi ensimmäistä haaraa" ja "kaksi jälkimmäistä haaraa". Tai yksinkertaisesti niin, että yhdeltä pysäkiltä pääsee Hämeenlinnanväylän varren alueille ja toiselta lännemmäs. Eihän siinä toisellakaan pysäkillä lue "Vihdintietä pitkin kulkevat linjat".
 
Pysäkkiuudistus on olennainen jatkossa, kun olemassaolevia linjoja tahdistetaan keskenään. Runkolinjat ovat erikseen, mutta niitäkin lienee tarkoitus olla 1/pysäkki, vaikka samalla pääkadulla niitä olisi useampi.
 
Mä kun en mitään noista koskaan käytä, niin oikeastaan aivan sama. Ja onhan tuo lista pitkä kuin nälkävuosi. Veikkaan, että moni kuljettaja tulee pysähtelemään väärillä pysäkeillä.

Mutta kun tuon listan kahlaa läpi ja kun ottaa huomioon, että HSL selkeästi perustelee, miksi muutokset tehdään ja perustelut tuntuvat järkeviltä, niin kyllä minusta tuo uudistus on fiksu, harkittu ja perusteltu. Alkukankeuden jälkeen tuo parhaimmillaan nopeuttaa ja sujuvoittaa kaikkien matkantekoa sekä ehkä jopa tuo vähän enemmän porukkaa pelättyihin kolminumeroisiin busseihin esim. Manskulla. Tällainen uudistus ei maksa muuta kuin kilpien siirrot, mutta toimiessaan tuo systeemiin selkeyttä ja sujuvuutta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2012

Olenko ainoa, jonka mielestä nämä uudet pysäkkijärjestelyt Mannerheimintiellä ovat sekavat, eivätkä millään tavalla edistä bussiliikenteen helppokäyttöisyyttä?
Loogisesti ajateltuna linjat olisi pitänyt jakaa niin, että Hämeenlinnanväylälle jatkavat linjat pysähtyvät yhdellä pysäkillä, ja Ruskeasuon varikon jälkeen vasemmalle (eli Vihdintielle) kääntyvät olisivat käyttäneet toista. .

Kyllä tämä muutos on ehdottomasti järkevä, linjojen jako kulkusuunnan mukaan on nykyisin ainoa järkevä peruste. Vanha jako oli peräisin ajalta ennen seutulippuja. Sisäiset liput ovat kelvanneet seutubusseissa jo ties kuinka kauan, ja lisäksi joillakin suunnilla seutulinjat ovat korvanneet sisäiset linjat.

Mitään negatiivista tuosta jaosta on vaikea keksiä. Etelä-Haagan linjojen kuuluminen samaan nippuun Hämeenlinnanväylän linjojen kanssa pitää vain ymmärtää oikein, nehän palvelevat samoja alueita kuin esim. linja 43. Toki siinä menee hetki niin matkustajilta kuin kuljettajiltakin tottua uuteen jakoon.
 
Minusta oli tarpeetonta vaihtaa Mannerheimintiellä maallepäin menevien pysäkkejä Töölöntullissa,Kuusitiellä ja tilkassa,koska kaikki menevät samaan suuntaan.
Parempi olisi ollut yhdistää eri pysäkit samaksi pysäkkialueeksi.
 
Ei ole näköjään vieläkään matkustajat oppineet Puotinharjun pysäkillä uutta pysäkkijärjestyä. Edelleen 54:sta odotellaan siellä vanhalla eli ns. takimmaisella pysäkillä. Minä ja muutama muu matkustaja odotettiin uudella pysäkillä (21:17 lähtö Itiksestä). Kuljettaja pysähtyi vanhalla pysäkillä, poimi matkustajat, uudelta pysäkiltä näki kun kuljettaja antoi kovaa palautetta matkustajille pysäkkimuutoksesta joka on ollut jo 3päivää voimassa. Tottakai se pysähty heti uudelleen meidät poimimaan oikealta pysäkiltä.

HSL herätys, käykää vaihtamassa ne aikataulut jo oikein!
 
Ei ole näköjään vieläkään matkustajat oppineet Puotinharjun pysäkillä uutta pysäkkijärjestyä. Edelleen 54:sta odotellaan siellä vanhalla eli ns. takimmaisella pysäkillä.
HSL herätys, käykää vaihtamassa ne aikataulut jo oikein!

Täytyy sanoa ettei se aikataulun vaihdolla parane, kun matkustajat ovat vuosikaudet tottuneet että bussi lähtee juuri siltä pysäkiltä, niin kauan kestää ennen kuin tajutaan että pysäkki on muuttunut. Parempi olisi laittaa näille muutospysäkeille isokokoiset tiedotteet joissa kerrotaan selkeästi linjat joiden pysäkki on vaihtanut paikkaa ja nuoli osoittamaan oikean pysäkin suuntaan.
 
Takaisin
Ylös