• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Bussi korvaa raitiovaunun Katajanokalla 23.7.–12.8

Jotenkin tulee vain mieleen, eikö taannoista kiskonvaihtoa ja tätä kaukolämpötyötä olisi mitenkään voinut tehdä samaan aikaan?
 
Jotenkin tulee vain mieleen, eikö taannoista kiskonvaihtoa ja tätä kaukolämpötyötä olisi mitenkään voinut tehdä samaan aikaan?

Olisi toki mainiota, jos kaukolämpöputket suvaitsisivat hajota sellaiseen aikaan, että niiden korjaaminen samanaikaisesti suunniteltujen rataurakoiden kanssa olisi mahdollista. ;) Näin ei tällä kertaa tapahtunut, ehkä joskus myöhemmin sitten.
 
Olisi toki mainiota, jos kaukolämpöputket suvaitsisivat hajota sellaiseen aikaan, että niiden korjaaminen samanaikaisesti suunniteltujen rataurakoiden kanssa olisi mahdollista. ;)

Ehkä tuollainen satunnainen hajoilu lienee hyväksyttävää. :tongue:
 
Ehkä tuollainen satunnainen hajoilu lienee hyväksyttävää. :tongue:

Joku voisi olla sitäkin mieltä, että kaukolämpöputket pitää vaihtaa ennen kuin ne hajoavat ja että jonkun pitäisi tietää, missä kunnossa ne putket ovat.
 
Joku voisi olla sitäkin mieltä, että kaukolämpöputket pitää vaihtaa ennen kuin ne hajoavat ja että jonkun pitäisi tietää, missä kunnossa ne putket ovat.
Joo, on kaksi teknisten laitteiden ja järjestelmien ylläpidon periaatetta: ennakoiva huolto tai vaurioiden korjaaminen. Silloin kun halutaan laadukasta ja häiriötöntä palvelua, harrastetaan ennakoivaa huoltoa. Muissa tapauksissa kelpaa vaurioiden korjaaminenkin.

Tyypillistä on, että köyhissä oloissa tyydytään vaurioiden korjaamiseen. Siis tehdään vain se, mikä on pakko. Ja samalla ehkä yhtä ja toista ylimääräistä, jota ennakoivan huollon kanssa ei tarvitse tehdä, mutta joka käy pakoksi, kun vauriot eivät ole hallinnassa.

Ennakoiva huolto siis on ehkä kalliimpaa kuin vaurioiden korjaaminen, koska jotain huolletaan ja korjataan jo ennen kuin on pakko. Mutta tämänkin asian kanssa on kehitytty. Ennakoiva huolto kun voi perustua myös kunnon seurantaan, ei arvaukseen tai kokemukseen siitä, mikä on lyhin vaurioitumisen aika tai käyttömäärä. Seurantaan perustuva ennakoiva huolto onkin eniten osaamista ja taitoja vaativaa. Köyhissä oloissa ei ehkä ole taitoa ja siksi on pakko tyytyä vaurioiden korjaamiseen, vaikka se sivuvaikutustensa vuoksi voi olla kalliimpaa kuin seurantaan perustuva ennakoiva huolto.

Antero

PS: Meni vähän etäälle aiheesta.:(
 
PS: Meni vähän etäälle aiheesta.:(

Eihän mennyt, vaan on suoraan asian ytimessä. Jos Päävartiontorin työt olisi tehty ennakoivasti, ne olisi hyvinkin voinut kytkeä Katajanokan kiskotöihin – ja tehdä koko paketti vaikkapa alkusyksystä 2011.

Jonkun verranhan tuota synkkaamista tehdään, ainakin Kalliossa muistaakseni oli joku projekti, jossa ratikat pantiin poikkeusreiteille ja rykäistiin samanaikaisesti kaksi toisistaan riippumatonta työtä. Ideaalitilanteessa jossain kaupungintalon uumenissa istuisi synkronointivirkamies, jolle kaikki toimijat olisivat velvollisia toimittamaan toivelistansa siitä, miten haluavat minkäkin ratikkalinjan liikennettä sotkea. Virkamies sitten koplaisi töitä yhteen ja ilmoittaisi, mitkä työt sopii tehdä missä ja milloin.

Saman virkamiehen niskaan kaataisin vielä erilaiset toivelistat mallia "suljetaan Espa ja ajetaan siellä ralliautoilla". Meiltä puuttuu kokonaan keskustelu siitä, millä edellytyksillä ja valtuuksilla sellaisia katuja voidaan sulkea, jotka edellyttävät ratikoiden poikkeusreittejä. Välillä tuntuu siltä, että mitkä tahansa kissanristiäiset ovat hyvä syy työntää ratikat poikkeusreiteille, eihän niistä kymmenistätuhansista matkustajista ole niin väliksi. Ja karnevaalien ja paraatien reitti – se on Aleksilla. Eihän Helsingissä muita katuja ole.
 
Takaisin
Ylös