• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n blogissa pääsee mukaan Sipoon linjastosuunnitelman laadintaan

Nyt tuonne blogiin on ilmestynyt luonnostelma Sipoon eteläosien linjastosta. Melko lailla pätkälinjoja ovat nuo suunnitelman linjat:
  • 841 Itäkeskus-Söderkulla (osa vuoroista voisi mahdollisesti jatkaa Porvoon suuntaan)
  • 951 Nikkilä-Söderkulla
  • 952 Söderkulla-Eriksnäs (voidaan mahdollisesti yhdistää linjaan 951)
  • 953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Kuntala-Nikkilä
  • 954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
  • 957 Söderkulla-Box-Spjutsund-Kitö
  • 958 Söderkulla-Kalkkiranta

Jos ajattelisi yhteyttä Helsinkiin, niin silloin minusta nuo linjat eivät ole kaikkein toimivimpia. Tuossa täytyisi mennä metrolla Itäkeskukseen ja siitä eteenpäin 841:llä Söderkullaan ja siellä mahdollisesti täytyisi vielä vaihtaa yhden kerran. Voisikohan noita Söderkullasta lähteviä pätkälinjoja yhdistää 841:n kanssa? Olisiko esimerkiksi 841 Itäkeskus-Söderkulla-Eriksnäs parempi eriksnäsiläisten kannalta kuin 951 Nikkilä-Söderkulla-Eriksnäs? Voi tietenkin olla, 841:sta moni vuoro jatkaakin Porvoon suuntaan, jolloin Eriksnäsiin täytyy liikennöidä erillisellä linjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjois Sipoo löytyy nyt myös tuolta samasta blogista
HSL sanoi:
Linjaa 955 liikennöitäisiin kaikkina viikonpäivinä Nikkilästä Martinkylän ja Talman kautta Keravan asemalle 30-60 min välein. Osa lähdöistä ajettaisiin Hiekkamalmin kautta koulumatkayhteyksiä palvellen. Bastukärrin alueen yhteyksiä ei suunnitella vielä tässä yhteydessä tarkasti, vaan teemaan palataan alueen maankäytön kehittyessä.

Linjaa 761 liikennöitäisiin Nikkilästä Jokivarrentietä Helsinkiin. Joka toinen lähtö liikennöitäisiin Nikinmäen kautta. Linjaa liikennöitäisiin klo 6-9.30 ja 13-19. Vuoroväli olisi 15-60 min.

Söderkullasta Nikkilän suuntaan liikennöitäisiin linjaa 951. Linja tarjoaa työmatka- ja koulumatkayhteydet. Lisäksi linjalla on iltaisin ja lauantaisin liikennettä noin tunnin välein. Linja olisi myös mahdollista yhdistää Söderkullan ja Keravan väliseen linjaan. Mitä mieltä olet, olisiko tällaiselle yhdistelmälle tarvetta?

Muutoin Nikkilän ympäristössä liikennöitäisiin koululaislinjoja, jotka soveltuvat myös työmatkalaisten tarpeisiin. Liikennöintiaika olisi esimerkiksi klo 7-10 ja 13-17.
953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Kuntala-Nikkilä
Pelkästään koulumatkayhteyksiä varten liikennöitäisiin linjoja
954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
963 Nikkilä-Hindsby (linjaa voidaan liikennöidä pienkalustolla).

Paippisten, Rajakulman, Linnapellon ja Savijärven suuntien palvelutasoon vaikuttavat ELY:n suunnitelmat liikenteestä Järvenpään, Pornaisten ja Porvoon suuntiin. Näiden osalta suunnitelmat selkiytyvät kevään 2013 aikana. Tarvittaessa palvelutasoa voidaan täydentää Sipoon linjoilla 961, 962 ja 964, jotka tarjoaisivat koulumatkayhteyksiä ja osin myös työmatkayhteyksiä.
 
Siis päiväyhteyttä Nikkilästä Helsinkiin ei olisi? Kun kerran suunnitelman mukaan 761 ei liikennöi muulloin kuin ylläolevan viestin mukaisesti.
 
Siis päiväyhteyttä Nikkilästä Helsinkiin ei olisi? Kun kerran suunnitelman mukaan 761 ei liikennöi muulloin kuin ylläolevan viestin mukaisesti.

Nykyäänhän Nikkilän runkolinjat ovat Helsinki-Porvoo ja Helsinki-Pornainen. Mahtaako ELY kuitenkin järjestää nämä reitit siten, että linjat ajavat Helsinkiin asti ja HSL-alueella HSL-liput kelpaavat?

Näky suunnitelmissa olevan myös linja Itäkeskuksesta Söderkullaan. Tuonnehan ELY on suunnitellut markkinaehtoista liikennettä. Onko jatkossa täysin mahdotonta maksaa U-linjakorvausta reittiliikenteen vuoroille? Tuntuu hullulta tarjota päällekkäistä liikennettä eri lippujärjestelmin.
 
Kilpailuttaako HSL liikenteen ja jos niin milloin?

Eiköhän tuosta blogista voida päätellä, että kyllä ja tänä syksynä niin, että liikenne alkaa 2014. Sipoon alueen linjalupien siirtymäkauden luvat päättynevät 2014, ja tuolla suunnitelmalla siis järjestetään tilalle HSL:n tilaaja-tuottaja-liikennettä. Missään muussa vaihtoehdossa en oikein näe järkeä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:13 ----------

Onko jatkossa täysin mahdotonta maksaa U-linjakorvausta reittiliikenteen vuoroille?

Ei. Korvausta saa markkinaehtoiselle liikenteelle maksaa suoraan, mutta vain lipun hinnan verran, siis ei penniäkään lipputukea. Sitä en osaa sitten sanoa, miten tuo lipun hinta HSL:n kausilipuista laskettaisiin. Liikennöitsijät eivät vain välttämättä suostu sitä niin halvalla tekemään. Lipputukeakin saa maksaa, jos liikenne vain on ELYn kilpailuttamaa (oli se sitten brutto- tai nettomallilla).
 
Takaisin
Ylös