• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2014

Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Tämähän on jo palvelua, jos nämä kommentit voivat vielä aiheuttaa muutoksia suunniteltuihin muutoksiin :smile: Ehkäpä Hsl on oppinut aiemmilta ajoilta, että ei kannata vaan päättää että nyt tehdään näin, koska se tuntuu hyvälle ja näyttää paperilla mainiolta, vaan kuunnellaan mitä mieltä käyttäjät ovat näistä asioista :smile:

Muutokset vaikuttavat järkeviltä (paitsi 132NT) ja sisältää pääosin vain liikenteen lisäyksiä ja linjojen keskinäisiä tahdistuksia. Epäilen että vastustusta kerää eniten muutokset linjoille e5, e35, e23, e51, 231K, 324N, ja 512/A. Suurin osa on varmasti muutosvastarintaa, mutta eikö tuo e35:n lakkautus poista yhteyden leppävaarasta matinkylään päivisin? vai alkaako e5 sitten ajamaan päivisinkin? ja ihan oikeasti, tarvitseeko e51:n ajaa karakallion kautta, kun sieltä ajaa ihan varmasti ja riittävästi busseja muutenkin :lol:
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Muutokset vaikuttavat järkeviltä (paitsi 132NT) ja sisältää pääosin vain liikenteen lisäyksiä ja linjojen keskinäisiä tahdistuksia. Epäilen että vastustusta kerää eniten muutokset linjoille e5, e35, e23, e51, 231K, 324N, ja 512/A. Suurin osa on varmasti muutosvastarintaa, mutta eikö tuo e35:n lakkautus poista yhteyden leppävaarasta matinkylään päivisin? vai alkaako e5 sitten ajamaan päivisinkin? ja ihan oikeasti, tarvitseeko e51:n ajaa karakallion kautta, kun sieltä ajaa ihan varmasti ja riittävästi busseja muutenkin :lol:

51 tulee 35:n sijaan Karakallioon, joten Karakallion kautta kulkevien linjojen määrä pysyy samana ja Karakalliosta säilyy yhteys Kauniaisiin. En ole kyllä pitkiin aikoihin kulkenut 51:llä, mutta minulla on sellainen käsitys, ettei Kauniaisten ja Leppävaaran välisellä osuudella ole tuolla linjalla kovinkaan kummoisia matkustajamääriä. Karakallion koukkaus tuo tuolle linjalle lisää matkustajia, mikä on hyvä juttu, joten kyllä 51 on tuossa mielessä hyvä laittaa kulkemaan Karakallion kautta. Tietenkin Kuurinniitystä Leppävaaraan kulkevien kannalta ylimääräinen hidastus on ikävää, kun linja nytkin tekee pitkän kierroksen Kauniaisissa. Oikeastaan tuota Kauniaisten lenkkiä saisi alkaa hoitaa jotenkin muuten, jotta 51:n reitissä olisi jotain järkeä. Tuolloin Karakallion kautta ajaminenkaan ei olisi mikään ongelma.

35 on kyllä todella hidas välillä Matinkylä-Leppävaara ja 550 kulkee onneksi tiheästi joten vaihdollinen yhteys on ihan kilpailukykyinen vaihtoehto. Vaikkapa 11+550, jolloin voi jatkaa suoraan samalta pysäkiltä.

Suurpellon yhteydet paranevat kertaheitolla, kun sieltä saadaan suorat yhteydet niin Leppävaaran kuin Espoonlahden suuntaan ja myös Puolarmetsän sairaalalle. Nyt kun vain Suurpellon palvelut saataisiin kuntoon, niin silloin Suurpelto olisi jo ihan hyvä paikka asua ja elää.
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Suurin osa on varmasti muutosvastarintaa, mutta eikö tuo e35:n lakkautus poista yhteyden leppävaarasta matinkylään päivisin? vai alkaako e5 sitten ajamaan päivisinkin? ja ihan oikeasti, tarvitseeko e51:n ajaa karakallion kautta, kun sieltä ajaa ihan varmasti ja riittävästi busseja muutenkin :lol:

E35 tarjoaa nykyisellään suoran yhteyden Isolta Omenalta Leppävaaraan mutta ajoaika tuppaa olemaan 45 minuutin luokkaa, joten huomattavasti nopeammin ja useammin pääsee Tapiolassa tai Westendinasemalla vaihtaen noin puolessa tunnissa tai allekin. Vaihdottoman Leppävaara-Matinkylä -yhteyden poistuminen päiväsaikaan tarjoaa toisaalta suoran yhteyden Leppävaarasta Espoonlahden alueelle ja lisäksi vaihdottoman yhteyden Kauniaisten alueelta Matinkylään. Minusta on mielekkäämpää tarjota suora yhteys Kauniaisista Matinkylään, koska tällä välillä muut yhteydet ovat heikkoja ts. vaihdollisia ja harvalla vuorovälillä kuin tarjota suoraa yhteyttä aamusta iltaan Leppävaarasta Matinkylään, jonne on hyvät ja nopeat vaihdolliset yhteydet.

E51:n koukkaamisella Karakallion kautta on käsittääkseni tarkoitus säilyttää Kauniaisten ja Karakallion yhteys ennallaan. Karakallion poikittaisyhteydethän heikkenevät oleellisesti e35:n lakkauttamisen myötä. Ajoajan piteneminen kompensoidaan vuorovälin tihentämisellä 40 minuutista 30 minuuttiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:50 ----------

Tietenkin Kuurinniitystä Leppävaaraan kulkevien kannalta ylimääräinen hidastus on ikävää, kun linja nytkin tekee pitkän kierroksen Kauniaisissa. Oikeastaan tuota Kauniaisten lenkkiä saisi alkaa hoitaa jotenkin muuten, jotta 51:n reitissä olisi jotain järkeä. Tuolloin Karakallion kautta ajaminenkaan ei olisi mikään ongelma.

Ei kai ole tarkoituskaan, että E51:llä kuljettaisiin koko matka Kuurinniitystä Leppävaaraan kun Kauniaisten asemalla on mahdollisuus vaihtaa nopeampaan junaan. Vuorovälin muuttaminen 40 min -> 30 min saattaisi jopa parantaa vaihtoyhteyksiä. Kasavuoren lenkiltä kyytiin nousevatkin voivat jatkossa vaihtaa Kauniaisissa junaan jos juna "osuu hyvin" kohdalle. Kauniaisten keskuksen ja Viherlaakson välillä linjaa E51 käyttävät matkustajat ovat sitten niitä häviäjiä, koska heidät pakotetaan kulkemaan Karakallion kautta Leppävaaraan ja muutenkin tarjonta vähenee E35:n lakkauttamisen takia.
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Tämähän on jo palvelua, jos nämä kommentit voivat vielä aiheuttaa muutoksia suunniteltuihin muutoksiin

En usko, että palaute aiheuttaa virkamiesvalmisteluun mitään muutoksia, mutta sen sijaan hallitus saattaa ottaa voimakkaan palautteen huomioon kyllä.

Tuolla on nyt pyritty muotoilemaan linjojen 4 ja 10 supistukset joten kuten hyväksyttävään muotoon käyttämällä sanaa "mitoituskapasiteetti", jota ei ymmärrä sen paremmin hallituksen jäsen kuin kadunmieskään.
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Kauniaisten keskuksen ja Viherlaakson välillä linjaa E51 käyttävät matkustajat ovat sitten niitä häviäjiä, koska heidät pakotetaan kulkemaan Karakallion kautta Leppävaaraan ja muutenkin tarjonta vähenee E35:n lakkauttamisen takia.

Onhan tuo noinkin, mutta noita matkustajia tuolla välillä ei taida olla kovin paljon, kuten jo aiemminkin kirjoitin. Monilla Kauniaisissa asuvilla on myös juna-asema kävelymatkan päässä ja pohjoisosissa asuvat voivat käyttää myös Turuntien bussitarjontaa hyväkseen. Tuon välin yhteyksiä voisi tietenkin kehitää sillä tavalla, että linjan E15:n aikatauluja sovitettaisiin junien kulkuun niin että Helsingistä saapuvista junista olisi toimiva vaihtoyhteys linjalla E15 pohjoiseen ja vastaavasti toisinpäin. Tuollaisista vaihtoyhteksistä pitäisi mielestäni olla matkustajille helposti saatavaa tietoa ja aikataulut pitää laatia niin, että ne yhteydet myös oikeasti toimivat. Myös 533:n aikataulun voisi laatia niin, että Helsingin suunnan junalta olisi vaihtoyhteys Kauniaisten asemalta pohjoisen suuntaan meneville ja taas sama myös toiseen suuntaan.

Kuurinniittyläisille tulee muuten yksi selvä parannus: nimittäin kaikki 270:n vuorojen päätepysäkki siirtyy Kuurinniittyyn. Näin ollen kuurinniittyläiset saavat hyvät yhteydet niin Espoon keskukseen kuin myös Lommilaan ja Jorvin sairaalaankin.

Kun nyt E13:n vuoroväliä vähennetään pienten matkustajamäärien takia, niin taas minulle tuli mieleen jo aikaisemminkin täällä ehdottamani muutos. E13:n voisi laittaa kulkemaan vain arkisin siinä aamukuudesta iltakuuteen ja muina aikoina 158 koukkaisi Tapiolassa vaikka tunnuksella 158K ja oikeastaan linjan E13 reitin voisi muuttaa sen länsipäässään samaksi kuin 158:lla eli välille Tillinmäki-Tapiola ja noiden linjojen mahdollista jatkoa Saunalahteen tulisi harkita.
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Tässä muutamia suunniteltuja muutoksia:

  • Linjan h72 arjen ja lauantain päiväliikenteen vuoroväli harvennetaan kesällä 15 minuutista 20 minuuttiin. Kierrosaika kasvaa 100 minuuttiin. Vuorovälin harvenemista lauantaisin kompensoidaan ajamalla kaikki lähdöt telikalustolla. Syysliikenteessä lauantain vuoroväli harvennetaan 15 minuutista 20 minuuttiin tiukan aikataulun löysäämiseksi. Linjan uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2014. Uuden sopimuksen myötä linja liikennöidään kokonaan telikalustolla.
  • Uuden Ruusuniemeen liikennöivän pienkalustolinjan 818 liikenteen alkaessa 1.1.2014 linjan h78 reittiä oikaistaan Vuosaaren satamassa niin, että se liikennöi Itä- ja Eteläreimarintien asemesta suoraan Vuotietä.
  • Linjan e5 (Leppävaara-Matinkylä) reitti siirretään kulkemaan Suurpellon kautta Kehä II:n uuden eritasoliittymän valmistuttua Suurpellon kohdalle.
  • Linjan 231 K-reitti lakkautetaan ja tarjonta siirretään perusreitille vuoden 2014 alusta. Muutos tapahtuu samalla kun pienkalustolinja 237 aloittaa liikennöinnin Mäkkylän alueella.
  • Syysliikenteen alussa linjan 270 perusreitti muutetaan 270A:n reitin kaltaiseksi. Kuurinniittyyn on rakennettu kuljettajien sosiaalitilat, ja tästä syystä kaikki vuorot voivat jatkossa ajaa Kuurinniittyyn saakka.
  • Syysliikenteen alussa linjalle perustetaan uusi yöreitti 315N, joka on linjan perusreitin pidennys Vanhankartanon päätepysäkiltä Viiskorven, Punametsän ja Perusmäen kautta Niipperin koulun pysäkille.
  • Syysliikenteen alussa hiljaisen ajan reitti 324N muutetaan Niipperin alueella kulkemaan linjan 324 perusreitin tavoin Juvankartanontietä ja Niipperintietä. Punametsän ja Perusmäen kautta kulkenut poistuva reittiosuus siirretään linjan 315 uudelle yöreitille 315N.
 
Vs: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2013

Ilmeisesti HSL:llä ei v53:n liian tiukoille ajoajoille tehty mitään.. v53 kulkee joka ikinen päivä kun sillä meen Tikkurila - Vantaankoski välillä 5-8min myöhässä, jolloin reittioppaankaan ehdottamat yhteydet toimi ollenkaan, ja myöhässä kulkemisen syynä on siis liian tiukat ajoajat, v53 joutuu lähtemään yleensä samantien takaisin Peijaksen sairalasta.

Mulla oli muutakin, mutta unohdin jo.. Katotaan jos tulee uudestaan mieleen :lol:
 
Takaisin
Ylös