• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kulttuuriratikka poistuu linjaliikenteestä tilausajoon

Kauhean epämukavia nuo olivat, hyvä vaan että niistä päästiin eroon normaaliliikenteessä.

Olen samaa mieltä siitä, ettei nykyaikaista raitioliikennettä pidä hoitaa pienillä, 60 vuotta vanhoilla vaunuilla. Mutta missä mielessä nuo neliakseliset olivat sinusta "kauhean epämukavia"? Kyllä ne minusta matkustajan näkökulmasta ovat mukavuudeltaan täysin nivelvaunun tasolla, itse asiassa pehmeämpien istuimien ansiosta matkustusmukavuus niissä oli oikeastaan nivelvaunuja parempi, ahtaista ja meluisista varioista puhumattakaan.

Korkealattiaisiahan ne toki olivat, kuten nivelvaunutkin.

Keskiviikkona, torstaina klo 15-16 ja 17-18 sekä perjantaina vaunun kaiuttimista soi joulumusiikkia. Vain torstaina 16-17 on siis elävää musiikkia, eli silloin on odotettavissa aiempien havaintojen mukaan suurempaa ruuhkaa.

Voisiko ajatella, että resurssit varsinaisten kulttuurielämysten järjestämiseen vaunussa ovat aika rajalliset, jos tuota ohjelmaa kyetään tuottamaan vain tunti viikossa? Ehkä siitä löytyy osasyy toiminnan lopettamiselle.
 
Kyllä tuonne vitoseen on tosi vaikea saada matkustajia. Lukuisia kertoja on oikein ollut sisäänhuutaja matkassa mukana, mutta silti esim. Töölössä lähes kaikki asemalle menijät ovat valinneet perässä tulevan kolmosen kulttuurivaunun sijasta. Vitonen on liikenteessä niin harvoin, ettei matkustajat uskalla sitä käyttää. Samasta syystä Linjoilla kukaan ei käytä vaunua. Itsellenikään ei tullut mieleen käyttää vitosta, vaikka olin tässä eräs torstai-iltapäivä matkalla juuri Töölöstä Hakaniemeen. Sitten on toki pieni osa niitä ihmisiä, jotka varta vasten tulevat kulttuurivaunuun seuraamaan jotain esiintyjää. Konsepti toimi paljon paremmin kun vaunu liikkui normaalilla linjalla. HSL:n mainitsema hitaus on muuten otettu huomioon kulttuurivaunun aikataulussa, jossa ajoajat ovat pitempiä kuin normilinjoilla.
 
Mutta missä mielessä nuo neliakseliset olivat sinusta "kauhean epämukavia"?
En ole petteri, mutta minusta niiden matkustusmukavuus oli selvästi nivelvaunuja huonompi seuraavista syistä:
- huono istuinväljyys
- epämukavat istuimet
- nykivä kyyti
- huono sisävalaistus
 
HSL sanoi:
Täysin erillisenä linjana liikennöivä kulttuuriratikka ei puolestaan vastaa alkuperäiseen ideaan kulttuurielämysten tarjoamisesta normaalin ratikkamatkan aikana.

Legendaarista! Muutetaan ensin kultturiratikka omaksi linjakseen ja sitten sanotaan lopettamisen syyksi ettei se sen takia vastaa alkuperäistä ideaansa! Loistava logiikka, 10+ :D
 
Sen lisäksi, että tiedotuksessa puhutaan puppua vaunun "hitaudesta", on alusta asti kulttuuritatikan tiedotuksessa nähty mm. seuraava väittämä:
HSL sanoi:
Kulttuuriratikka on peruskorjattu, 1970-luvun ns. mannheimilainen raitiovaunu, jonka mittatilaustyönä teetetyt sisä- ja ulkotilat sekä esiintymisareenana toimiva väliosa on valmistettu HKL:n ratikkavarikolla Vallilassa.
Vaunun väliosa on kyllä ihan tasan valmistettu 1992 Mannheimissa eikä Vallilassa. (Toki vaunu on muuten viritelty täällä).

Myös kulttuuriratikan kohtalon osana on HSL:n surkea tiedotus, niinkuin monen muunkin hankkeen. (Joku varmaan muistaa jotain syksyn linjastouudistuksen tiedoituksen onnistumisesta).
 
Sen lisäksi, että tiedotuksessa puhutaan puppua vaunun "hitaudesta", on alusta asti kulttuuritatikan tiedotuksessa nähty mm. seuraava väittämä:

Vaunun väliosa on kyllä ihan tasan valmistettu 1992 Mannheimissa eikä Vallilassa. (Toki vaunu on muuten viritelty täällä).

Myös kulttuuriratikan kohtalon osana on HSL:n surkea tiedotus, niinkuin monen muunkin hankkeen. (Joku varmaan muistaa jotain syksyn linjastouudistuksen tiedoituksen onnistumisesta).

Ja vaunuhan on todellisuudessa vuodelta 1964, eikä suinkaan 70-luvulta.
 
Ja kulttuuriratikka poistuu tänään lopullisesti uudelle omistajalle Łódźiin.
 
Takaisin
Ylös