• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: Junaliikenteen ohjauspalvelut siirtyvät Finrail-osakeyhtiöön

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Junaliikenteen ohjauspalvelut siirtyvät 1.1.2013 perustettavaan Finrail Oy:öön. Finrail on VR-Yhtymä Oy:n sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö, jonka toimitusjohtajaksi on nimitetty aiemmin divisioonajohtajana VR-Yhtymässä toiminut Pertti Saarela.- VR-konsernille on tärkeää saada hyödynnettyä Pert


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
En usko että kyseisestä puljusta silti tulee riippumatonta. Aivan varmaan VR OY sinne ujuttaa omat politrukkinsa.
Pitäisi muodostaa uusi yksikkö kokonaan puhtaalta pöydältä.
 
Eniten oudoksuttaa, että miten junaliikenteen ohjaus on liiketoimintaa?

Mahtaakohan todellisuudessa lopulta käydä niinkin onnekkaasti, että Finrail-tytäryhtiöittämisen ja VR:stä irrottamisen jälkeen muutaman vuoden päästä todetaan, että erillisyhtiötä ei tarvita mihinkään vaan yhtiön tehtävät voidaan siirtää suoraan Liikenneviraston hoidettavaksi?
 
Eniten oudoksuttaa, että miten junaliikenteen ohjaus on liiketoimintaa?

Mahtaakohan todellisuudessa lopulta käydä niinkin onnekkaasti, että Finrail-tytäryhtiöittämisen ja VR:stä irrottamisen jälkeen muutaman vuoden päästä todetaan, että erillisyhtiötä ei tarvita mihinkään vaan yhtiön tehtävät voidaan siirtää suoraan Liikenneviraston hoidettavaksi?

No, mutta osakeyhtiömuotohan mahdollistaa liikesalaisuudet... ;)

Oikeasti tämä on kyllä substanssiltaan viranomaistoimintaa ellei sitä sitten kilpailuteta. Voisiko esim. Veolia hoitaa koko Suomen junaliikenteen ohjauksen?

Mielestäni mielenkiintoinen aspekti on, että ko. pulju tarjoaa paitsi ohjauspalvelua niin myös suunnittelupalvelua. Eikö siinä mene vähän viranomaispalvelu ja liiketoiminta sekaisin?
 
Mielestäni mielenkiintoinen aspekti on, että ko. pulju tarjoaa paitsi ohjauspalvelua niin myös suunnittelupalvelua. Eikö siinä mene vähän viranomaispalvelu ja liiketoiminta sekaisin?

Onko tämä jollain tavalla uutta suomalaisissa erityisolosuhteissa? Vielä kun Finrailin virkamiehille, korjaan työntekijöille, myönnetään erityiset poliisivaltuudet, niin eiköhän homma ole sillä taputeltu...
 
Eniten oudoksuttaa, että miten junaliikenteen ohjaus on liiketoimintaa?

Varmaan samalla tavoin kuin lentoliikenteen ohjaus.

Ideahan tässä Finrailissa lienee juurikin se, että kun liikenteenohjaus siirretään neutraalin toimijan hoidettavaksi, niin toimenpide on sutjakka ja helppo.
Ohjeistus ja laitteisto on jo pitkään ollut Liikenneviraston.
 
Takaisin
Ylös