• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Joukkoliikenne uutenavuotena

Hsl on tarkentanut uutta yötaksa käytäntöä

hsl sanoi:
Muutos tulee voimaan 2. tammikuuta klo 2.00. Uudenvuodenyönä noudatetaan siis vielä nykyistä käytäntöä eli klo 2:n jälkeen kyytiin noustessaan pitää ostaa joko kerta- tai arvolippu.

:lol: Vielä kun pystyy, niin niistetään viimeisetkin pennit väärin perustein ihmisiltä, kun tiedetään, että ihmisiä on paljon liikkeellä...
 
:lol: Vielä kun pystyy, niin niistetään viimeisetkin pennit väärin perustein ihmisiltä, kun tiedetään, että ihmisiä on paljon liikkeellä...

Todennäköisemmin syynä on vain se, että virallisesti joukkoliikennevuorokausi vaihtuu vasta 4:30 eli 1.1. klo 2:00 on vielä vuoden 2012 puolta, ja tässä oletuksessa on vain pitäydytty. Asiaa tuskin on enempää edes mietitty. Itse olisin kyllä lähtenyt rakentamaan asiasta viestintää kampanjahenkisemmin "Uuden vuoden vietosta kotiin kausilipulla". Uusi vuosi on juuri hyvä hetki vähän korostaa asioiden vaihtumista. Tämä kaikki menetetään nyt, kun se alkaakin tylsästi vasta 2.1. (tai siis 1.1. jälkeisenä yönä).
 
Olet oikeassa, enpä ajatellutkaan että pitäisihän laitteiden käydä päivittymässä 24.00 jälkeen varikolla. Tai siis 4.30 jälkeen ;)

Myöskin lippuja saa vanhaan hintaan bussista niin kauan kun bussi pysyy kaukana varikosta :D
 
Olet oikeassa, enpä ajatellutkaan että pitäisihän laitteiden käydä päivittymässä 24.00 jälkeen varikolla. Tai siis 4.30 jälkeen ;)

Eihän se varsinainen syy ole, koska voisihan se sen tehdä jo lähtiessään liikenteeseen 31.12. Jollei muita hintoja haluta tuolle päivälle muuttaa kuin yötaksaa, pitäisi toki kai hintapäivitys tehdä kahteen kertaan. Ellei sitten ohjelmisto ole niin viisas, että sinne voi ajaa päivityksiä etukäteen odottamaan, tai ehdollisia hintoja tyyliin "jos päiväys tämä, hinta tämä, muuten tämä". Minusta tuollainen olisi ihan perusjuttuja, mutta en tiedä mitä Buscomin valmistajat ovat ajatelleet. LIJ 2014 toivottavasti tuo ne viimeistään.
 
Eihän se varsinainen syy ole, koska voisihan se sen tehdä jo lähtiessään liikenteeseen 31.12. Jollei muita hintoja haluta tuolle päivälle muuttaa kuin yötaksaa, pitäisi toki kai hintapäivitys tehdä kahteen kertaan. Ellei sitten ohjelmisto ole niin viisas, että sinne voi ajaa päivityksiä etukäteen odottamaan, tai ehdollisia hintoja tyyliin "jos päiväys tämä, hinta tämä, muuten tämä". Minusta tuollainen olisi ihan perusjuttuja, mutta en tiedä mitä Buscomin valmistajat ovat ajatelleet. LIJ 2014 toivottavasti tuo ne viimeistään.

Niin siis ovatko muutkin uudet hinnat voimassa jo 1.1. klo 00:00 alkaen, vai vasta joukkoliikennepäivän päätyttyä 4:30?
 
Niin siis ovatko muutkin uudet hinnat voimassa jo 1.1. klo 00:00 alkaen, vai vasta joukkoliikennepäivän päätyttyä 4:30?

Vasta joukkoliikennepäivän päätyttyä 4:30 jälkeen, ellei varikolla jo ennen lähtöä päivitetä laitetta.
 
Vasta joukkoliikennepäivän päätyttyä 4:30 jälkeen, ellei varikolla jo ennen lähtöä päivitetä laitetta.

Eihän tässä nyt voi olla mitään järkeä. Kyllähän sen nyt pitää olla säännöllinen eli että 1.1. liikenteen alkamisesta alkaen kaikissa liikennevälineissä, tai 1.1. heti klo 00:00 alkaen kaikissa liikennevälineissä.
 
Vasta joukkoliikennepäivän päätyttyä 4:30 jälkeen, ellei varikolla jo ennen lähtöä päivitetä laitetta.

Päättyy joukkoliikennepäivä, tai ei, voisi toki kysyä, onko sallittua periä taksoja 9% alvin mukaan enää 1.1.2013 klo 00:00 ja sen jälkeen. Vaikka HSL keksisi reilut taksansa uudenvuodenyölle, pitäisi tuo 10% alv periä silti.
 
Päättyy joukkoliikennepäivä, tai ei, voisi toki kysyä, onko sallittua periä taksoja 9% alvin mukaan enää 1.1.2013 klo 00:00 ja sen jälkeen. Vaikka HSL keksisi reilut taksansa uudenvuodenyölle, pitäisi tuo 10% alv periä silti.

Sehän riippuu myös siitä, minkä ALV:n HSL valtiolle tilittää. HSL:hän voi 1.1.2013 klo 0:00 jälkeisistä lipuista tilittää 10 % ALV:n mukaan, ihan veloitetusta hinnasta riippumatta. Tämän jälkeen ongelma on ainoastaan siinä, että myydyissä kertalipuissa on ALV:stä tulostettuna väärä informaatio. Nekin varmasti kyllä kelpaavat verottajalle 10 % ALV:n arvosta, koska niissä on aikaleima 2013 vuoden puolella.

Ongelma on siis joka tapauksessa lähinnä HSL:n kirjanpitäjän ja verottajan välinen, ei matkustajan ja HSL:n.
 
Sehän riippuu myös siitä, minkä ALV:n HSL valtiolle tilittää. HSL:hän voi 1.1.2013 klo 0:00 jälkeisistä lipuista tilittää 10 % ALV:n mukaan, ihan veloitetusta hinnasta riippumatta. Tämän jälkeen ongelma on ainoastaan siinä, että myydyissä kertalipuissa on ALV:stä tulostettuna väärä informaatio. Nekin varmasti kyllä kelpaavat verottajalle 10 % ALV:n arvosta, koska niissä on aikaleima 2013 vuoden puolella.

Ongelma on siis joka tapauksessa lähinnä HSL:n kirjanpitäjän ja verottajan välinen, ei matkustajan ja HSL:n.

Uskoisin kyllä että verottaja ei tykkää ollenkaan, jos lipuissa lukee eri vero-% kuin mikä tilitetään. Ja tilittää pitää virallinen voimassa oleva vero-%, joka käsittääkseni muuttuu puolilta öin. Lippu on virallinen tosite, ei siinä voi lukea ihan mitä sattuu. Yleensäkään tekosyyksi ei kelpaa, että "kun meidän tietojärjestelmä ei taivu laskemaan näitä veroja oikein"...

Mutta joo, ongelma ei ole matkustajan vaan HSL:n. Katsotaan nyt miten päättävät tuon ratkaista. Kyllähän yksi vaihtoehto voisi olla, että jos lippua ei pystytä teknisestä syystä myymään sillä tavoin että se on verottajankin mielestä OK, niin voisivat päästää kaikki matkustamaan loppuyön ilmaiseksi, kunnes toivottavasti viimeistään aamuun mennessä saavat ajettua päivityksensä järjestelmiin.
 
Uskoisin kyllä että verottaja ei tykkää ollenkaan, jos lipuissa lukee eri vero-% kuin mikä tilitetään. Ja tilittää pitää virallinen voimassa oleva vero-%, joka käsittääkseni muuttuu puolilta öin. Lippu on virallinen tosite, ei siinä voi lukea ihan mitä sattuu.

Eihän verottajaa kiinnosta kuin tosite, jonka se saa käsiinsä tai jota se potentiaalisesti voisi tarvita joskus käsissään. Yksityishenkilölle, joka ei rahojaan halua firman veloitukseen laittaa, on ihan sama mikä ALV siihen on painettu. Niille, jotka sen 1.1. klo 0:00-4:30 joukkoliikenteellä matkustaessaan haluavat laittaa, voinee HSL tehdä uudenkin kuitin oikein tiedoin. Omaan kirjanpitoonsa HSL:n myymistä kertalipuista ei kuitenkaan jää mitään paperitositteita.

HSL on toki voinut selvittää asian etukäteenkin verottajan kanssa. Verottajalla lienee mahdollisuus antaa poikkeus myydä lippuja 9 % alv:llä tuon muutaman tunnin ajan tai sitten arvioverottaa puuttuva osuus. Asiaa voinee HSL:ltä kysyäkin.

Muistetaankohan asia taksien taksamittareissa? Niistä todennäköisemmin jokin liikematka päättyy vielä alv-vähennykseen.
 
Ainakin VR:n lipunmyyntilaitteet siirtyvät myymään liput uuden ALV:n mukaan klo 00:00. Myös HSL-liput. Olisi kummaa, jos katkamorttikoneet eivät toimisi samoin. Yötaksan olemassaolo osoittaa, että laitteet osaavat muunnella lipun hintaa kellonajan mukaan.
 
Ainakin VR:n lipunmyyntilaitteet siirtyvät myymään liput uuden ALV:n mukaan klo 00:00. Myös HSL-liput. Olisi kummaa, jos katkamorttikoneet eivät toimisi samoin. Yötaksan olemassaolo osoittaa, että laitteet osaavat muunnella lipun hintaa kellonajan mukaan.

Niin siis 00:00 alkaen lipussa näkyy uusi ALV prosentti? (ainakaan käyttämissäni Hki - Hämeenlinna taajiksissa) Lipun hinnathan eivät VR:n omissa lipuissa näytä muuttuvan. HSL-liput kallistuvat VR:llä klo 00:00 uuteen hintaan, vai?
 
Ainakin VR:n lipunmyyntilaitteet siirtyvät myymään liput uuden ALV:n mukaan klo 00:00. Myös HSL-liput. Olisi kummaa, jos katkamorttikoneet eivät toimisi samoin. Yötaksan olemassaolo osoittaa, että laitteet osaavat muunnella lipun hintaa kellonajan mukaan.
Kyllä ne Vr:n matkakortinlukijat junan eteisissä oletettavasti toimivat samalla tavalla kuin busseissa Buscomit, eli jossain on keskusyksikkö joka vaatii varikkotiedonsiirron, vasta silloin uudet hintatiedot siirtyvät laitteisiin. Konduktöörien lipunmyyntilaitteen periaatteesta en tiedä mitään, siihen en siis puutu. Mutta busseissa uudet hintatiedot päivittyvät autoihin varikolla, ja sielläkin vain, jos ehtii tehdä tiedonsiirrot loppuun asti. Toisinsanoen joissakin busseissa voi vielä 1.1. olla vanhat hintatiedot buscomeissa.
 
Takaisin
Ylös