• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Mietelmät siivittävät matkantekoa jälleen helmikuussa

Ai että miten ihanaa. Kuka välittää siitä, miten bussit kulkevat, kun voi lukea aforismeja raiteilla? Kyllä tässä on resurssit kohdallaan!
 
Ai että miten ihanaa. Kuka välittää siitä, miten bussit kulkevat, kun voi lukea aforismeja raiteilla? Kyllä tässä on resurssit kohdallaan!

Ei tämä edelleenkään ole bussien ajallaan kulkemisesta pois. Vähän sama kuin vetoaisi siihen, että kun vanhainkodeissa menee huonosti, ei saa kehittää joukkoliikennettä. Yhtä lailla on tyhmää vedota, ettei HSL:n viestintää saa kehittää, jolleivät bussit kulje ajallaan.
 
Sinänsä kiinnostaa kuinka paljon rahaa ja voimavaroja poltetaan vuosittain aforismeihin, runoihin raiteilla ja vastaavaan tyhjänpäiväiseen touhuun. Vastaavat resurssit voi kohdistaa varmasti myös johonkin järkevään. Mutta puuhastelu on varmasti mukavampaa, kuin todellisiin asioihin keskittyminen.
 
Ei tämä edelleenkään ole bussien ajallaan kulkemisesta pois.

Emmä sitä tarkoittanutkaan, että bussit kulkisivat paremmin aikataulussa jos ratikoissa ei olisi aforismeja seinillä. Et kai ihan oikeasti luullut, että ajattelin noin?

Mun vahva näkemykseni on, että HSL:n viestintä voisi keskittyä siihen, että pidetään kaupunkilaiset tietoisina siitä, mitä dösiä tuolla pörrää. Jos niiden kyytiin sitten vaikka joku uskaltaisi. Tässä eräänä päivänä sattui Puistotiellä niin, että nelonen ei tullutkaan. Aikani odoteltuani katsoin poikkeusinfosta, että vaunut kulkevat Kuusitielle. Sanoin pysäkin parillekymmenelle matkustajalle, että nelonen ei kulje, ja kävelin viereiselle 58:n pysäkille. Arvatkaapa, mitä niille parillekymmenelle ratikkamatkustajalle tapahtui? No, raidekerroin hävitti niistä ehkä kolmasosan. En tiedä, päättivätkö jättää ostosreissun kokonaan tekemättä vai kävelivätkö autolleen vai mitä tekivät, mutta ilmaan ne haihtuivat. Loput tulivat perässä bussipysäkille ja niistä noin puolet kysyi minulta, miten siitä pysäkiltä pääsee keskustaan. Ei niillä ollut mitään käsitystä siitä, mitä busseja Munkkiniemessä kulkee ja minne ne menee ja koska. Kun neuvoin menemään 58:lla Tullinpuomille, niin yksi rouva sitten äkkäsi että juu, siitähän pääsee sitten kympillä (ja tässä tapauksessa nelosellakin) kaupungille. Eli "vieraan" kaupunginosan ratikkalinjat kyllä tunnetaan, oman kaupungin bussilinjoista ei tiedetä mitään.

Mahtoi muuten turhakelinjan 53:n kuljettaja olla aikamoisen sydänhalvauksen partaalla, sillä 53 saapui tuohon pysäkille ennen 58:a ja sinne oli sitten tusinan verran porukkaa pyrkimässä, kun normaalisti kyytiin nousee pyöristetysti nolla matkustajaa. No, kuljettaja välttyi sitten pahimmalta, sillä hän sai onneksi hetken neuvoteltuaan työnnettyä porukan takaisin pysäkille ja mentiin sitten kaikki 58:lla. ;)

Mutta tiivistetysti: meillä on Helsingissä monin paikoin aika hyväkin bussiliikenne. Niin hyvä, että viestintäosasto kehtaisi kertoa siitä kaupunkilaisillekin. Vaikka nyt Länsi-Helsingin runkolinjasta. Mutta ei se kerro, koska se pohtii aforismeja raiteilla.
 
On kyllä aika kehno tiedotus jossei oikeasti Munkkiniemeläiset tiedä bussilinjojansa. 53:lla tosiaan Hakikseen pääsisi, 58:lle Tullinpuomille kuten itse sanoitkin, vähän edempää risteyksen jälkeen pääsis 14, 18, 39 ja 205 Kamppiin, 194, 195, 206-213 Elielille jne. Noin hyvä tarjonta josta kukaan ei ole tietoinen. Mitä ihmettä..

Omasta mielestäni nuo aforismit ties mitkä ovat turhakkeita johon oikeasti käytetään resursseja ja rahaa ihan turhaan..
 
On tietysti liioittelua sanoa, ettei kukaan ole tietoinen. kyllä 58 ja 14+18+39 on käytettyjä linjoja ja myös Munkan pysäkeiltä niihin nousee väkeä. Tekisi mieli sanoa, että liikaakin, kun ei aina mahdu istumaan ;) Mutta kuinka paljon niissä voisikin olla uusia käyttäjiä, jos niitä mainostettaisiin kunnolla? Tuo yksittäistapaus todisti sen, että alueella on paljon niitäkin, jotka tosiaan eivät tiedä hölkäsen pöläystä bussilinjojen palvelusta.

Omalla tavallaan ymmärrän heitä. Muutama vuosi sitten tein itse kaikki matkani nelosella. Pasilaan? 4+7. Kamppiin? 4 + kävely tai joskus harvoin 3T. Busseissa kun on se huono puoli, ettei niistä tiedä aikatauluja, vuorovälejä ja liikennöintiaikoja ellei niistä erikseen ota selvää, enkä minä viitsinyt joka kerta ottaa enkä opetella ulkoa. Ratikoista tiedän, että ne kulkevat aamusta iltaan ja riittävän tiheästi, joten aina voi mennä pysäkille odottamaan. Bussin kanssa saattaa olla sama juttu mutta yhtä hyvin vuoroväli voi olla 30 min ja liikenne loppua klo 18 jälkeen jne. Bussilla ei ole samanlaista, ehkä tahattomasti syntynyttä, palvelulupausta kuin ratikalla. Siksi busseja pitäisi erikseen mainostaa.
 
kyllä 58 ja 14+18+39 on käytettyjä linjoja ja myös Munkan pysäkeiltä niihin nousee väkeä. Tekisi mieli sanoa, että liikaakin, kun ei aina mahdu istumaan ;) Mutta kuinka paljon niissä voisikin olla uusia käyttäjiä, jos niitä mainostettaisiin kunnolla?

Voisiko syy olla jopa juuri tuossa? Jos käyttäjiä on jo nyt niin paljon, että liikenne pystytään vain hätäiseen hoitamaan bussilla, niin eihän linjoille haluta enää lisää ihmisiä. Kun ollaan Helsingin kantakaupungin väestöntiheyksissä, hyvän palvelutason linja kerää niin paljon matkustajia, että se on melkeinpä pakko ajaa raitiovaunuilla. Toivottavasti 0-jokeri ainakin ymmärrettäisiin rakentaa heti suoraan raitiotienä.
 
Tuskin ne markkinoidun linjan täpötäydet bussit ovat kannattamattomia. Voin kyllä kuvitella virkamiehen, jolle kannattavuus ei ole se tärkein prioriteetti, vaikka itse pidänkin liian suurta suosiota lähinnä hyvänä ongelmana. Hyvin matkustajilla tukittu 14/18/39 voisi houkutella rohkeisiin ratkaisuihin: miten olisi raitiolinja 39 Hernesaari-Myyrmäki? Myyrmäessä jaetaan rataa Jokeri 2-ratikan kanssa.

Jokeri-ratikan kanssa ei olla toisaalta hötkyilty, mutta spekuloin itse että sitä ei tehtäisi niinkään aikaisin kuin 2020-luvulla ilman liian suosittua bussilinjaa. Pilottihankkeen jälkeen voi olla nopeampaa.
 
Voisiko syy olla jopa juuri tuossa? Jos käyttäjiä on jo nyt niin paljon, että liikenne pystytään vain hätäiseen hoitamaan bussilla, niin eihän linjoille haluta enää lisää ihmisiä.

Teoriassa voisi, mutta käytännössä näin ei ole. Sen verran on tullut asiasta keskusteltua liikennesuunnittelijoiden kanssa – kyllä he ovat lähteneet siitä, että tehdään hyvät linjat ja toivotaan niille paljon käyttäjiä (kuten on onnistuneesti käynytkin). Ei niin, että toivotaan käyttäjämäärän pysyvän kurissa hoitamalla tiedotus huonosti. Valitettavasti vaan liikennesuunnittelijat eivät hoida viestintää/markkinointia. Kankeassa organisaatiossa vaikutusmahdollisuudet sinne viestinnän suuntaankaan eivät ole sellaisia kuin ulkopuolinen joskus toivoisi.

Toivottavasti 0-jokeri ainakin ymmärrettäisiin rakentaa heti suoraan raitiotienä.

Hah. Ehkä vuonna 2050.

Minusta on suorastaan vastuutonta rahankäyttöä virkamiehiltä, ettei meillä ole edes esisuunnitelmaa Jokeri 0:sta raitiotienä. Matkustajamäärät ovat jo nyt sellaiset, että liikenteenhoito tulisi raitiovaunulla edullisemmaksi – jos vaan joku laskisi.

HSL ei ylipäätään ole kovin raitiovaunumyönteinen organisaatio. Se on YTV:n perillinen ja siellä tehdään sitä mitä osataan – suunnitellaan bussiliikennettä. Ratikat ovat Helsingin kantakaupungin erikoisuus ja pyörikööt nyt siellä riesana kun ei niistä eroonkaan pääse, mutta enpä ole kertaakaan kuullut, että HSL organisaationa ajaisi mitään raitiotiehanketta eteenpäin – voimakkaasti tai edes nimellisesti. Intressit ovat muualla. Se on Helsingin kaupungin kannalta taloudellisesti vahingollista, mutta kukapa kaupungin organisaatiossa tämän ymmärtäisi?
 
Takaisin
Ylös