• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Toimiva infrastruktuuri lisää bussiliikenteen luotettavuutta

No, kylläpä nyt HSL on keksinyt suuren viisauden. Kun vaan näkis jotain konkreettisia tuloksiakin vielä.
 
Eiköhän tuo Vantaa-mappi päädy samaan hyllyyn pölyttymään, jossa jo on Helsingin vastaava bussimappi ja ratikkalinjan 8 mappi. Kohta sinne saadaan myös ratikkalinjojen 3&7 mappi. Joku historiantutkija sitten kaivaa ne sieltä 50 vuoden päästä ja ihmettelee, miksei yhtäkään toimenpidettä koskaan toteutettu.
 
No, kylläpä nyt HSL on keksinyt suuren viisauden. Kun vaan näkis jotain konkreettisia tuloksiakin vielä.
Onhan näitä kuljettajien palautteita infran parantamiseen kerätty jo HKL:n aikana ja Helsingissä myös toteutettu. Nyt Espoossa vastaavia asioita ruvetaan toteuttamaan ja pian Vantaallakin.
Ei tämä ole uusi asia eikä HSL:n suuri viisaus.

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/37_2011_LUOKE_netti.pdf
http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2012/5_2012_Espoo_LUOKE_ilman liitteitä.pdf
Liitteet tähän ovat julkaisusarjassa seuraavina.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin vähättelevästä asenteesta.:icon_frown:
 
Viimeksi muokattu:
Bussiliikenteen käyttämän infran parantaminen ja liikenteen sujuvoittaminen on minulle "elämäntyöni". Tosin sanoen, toivon ennen eläkkeellejäämistäni näkeväni HSL-bussiliikenteen edes joltain osin yhtä korkeatasoisena kuin monissa muissa näkemissäni kaupungeissa.
Onhan näitä kuljettajien palautteita infran parantamiseen kerätty jo HKL:n aikana ja Helsingissä myös toteutettu.
Osaatko sanoa, missä kohteissa noita on todella toteutettu?
Samppa sanoi:
Kyllä minä niin mieleni pahoitin vähättelevästä asenteesta.:icon_frown:
En mä vähätellyt, vaan haluan vähän potkia suunnittelijoita p**suksiin. ;)

Niin paljon on puhetta asioista, joita "ollaan tekemässä". Esimerkiksi raitioliikenteen nopeutus; Lehmuskoski puhui jopa "pikaraitiotiemäisistä ratkaisuista. Mitä ne ovat konkreettisesti? "O-Jokerin" pitäisi aloittaa muutaman vuoden kuluttua; mitä konkreettisia suunnitelmia sen varalta on, jotta se on todella runkobussilinja? Jottei se ole sama bussilinja, uudella numerolla.
 
Kyllä minä niin mieleni pahoitin vähättelevästä asenteesta.:icon_frown:

Voisin sanoa vähän rumasti, mutta ehdottomasti kannustavassa mielessä, että hyvä jos pahoitit. Ehkä sen seurauksena jotain alkaa tapahtua. :)

Jaan Vriston skeptisyyden, sillä erilaisia selvityksiä, raportteja ja toimenpidekortteja on kyllä kautta aikain tehtailtu valtavat määrät. Mutta siihen se sitten jääkin. Mistä löytyy se HSL:n suunnittelija, joka tosissaan ottaa tehtäväkseen saada nämä toidenpiteet paitsi luetteloitua myös toteutettua? HSL ei niitä itse toteuta, mutta HSL tarvitsee virkamiehiä, jotka intohimoisesti ja jatkuvasti hiillostavat ensin KSV:n tekemään suunnitelmat ja päätökset toteutuksesta ja edelleen HKR:n taikka naapurikaupungin vastaavan viraston sitten toteuttamaan työt.

Nyt tilanne vaikuttaa ulkopuolisen silmiin siltä, että riittää, kun on selvitetty. Toteuttaa ei tarvitse. Toteutus ei ole kenenkään vastuulla ja kun asiasta kyselee, niin vastuuta pompotellaan sinne sun tänne: kun ei me voida, kun noiden pitää ja kun joku ei ehkä tykkää. Ihmetyttää, miten tässä kaupungissa ylipäätään saadaan mitään katurakentamista aikaiseksi kun edes yhden sulkuviivan siirto tai keskikorokkeen rakentaminen ei etene, vaikka suunnitelmat on kertaalleen tehty ja poliitikoillakin hyväksytetty.

Luulen, että ymmärrät turhautumisemme.
 
Osaatko sanoa, missä kohteissa noita on todella toteutettu?
"O-Jokerin" pitäisi aloittaa muutaman vuoden kuluttua; mitä konkreettisia suunnitelmia sen varalta on, jotta se on todella runkobussilinja? Jottei se ole sama bussilinja, uudella numerolla.

Jos jaksat, voit itse ensimmäisen linkin esityksistä katsoa mitkä toimenpide-ehdotukset ovat toteutuneet.

Minä en tuota negatiivista asennetta HSL:n toimintaa kohtaan hyväksy.
HSL kerää kuljettajilta palautetta ja parannusehdotuksia, tekee niistä toimenpideohjelman, esittää ja perustelee sen kyseiselle kunnalle. Sen jälkeen kunta päättää mitä ehdotuksista toteutetaan ja millä aikataululla.
Miten se voi olla HSL:n vika, jos kunta ei toteuta kaikkia perusteltuja esityksiä?

"0 -jokerin" suunnitelmatkin löydät HSL:n kotisivujen julkaisuista. Se ei ole säteittäinen runkolinja vaan poikittaislinja. http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...l_poikittaisliikenteen_kehittamisraportti.pdf
Sen toteuttaminen on sidottu länsimetron käyttöön ottoon ja myös siihen, milloin Helsinki aloittaa Pasilan sillan eteläpuolisen alueen rakentamisen. Noihin asioihin HSL ei voi vaikuttaa.

Yrittäkää nyt ymmärtää: HSL esittää kunnille perusteltuja joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmia, mutta kunnat päättävät mitä, miten ja milloin niitä toteutetaan.
Minun mielestäni syyttävä sormi osoittaa väärään suuntaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------

Jaan Vriston skeptisyyden, sillä erilaisia selvityksiä, raportteja ja toimenpidekortteja on kyllä kautta aikain tehtailtu valtavat määrät. Mutta siihen se sitten jääkin. Mistä löytyy se HSL:n suunnittelija, joka tosissaan ottaa tehtäväkseen saada nämä toidenpiteet paitsi luetteloitua myös toteutettua? HSL ei niitä itse toteuta, mutta HSL tarvitsee virkamiehiä, jotka intohimoisesti ja jatkuvasti hiillostavat ensin KSV:n tekemään suunnitelmat ja päätökset toteutuksesta ja edelleen HKR:n taikka naapurikaupungin vastaavan viraston sitten toteuttamaan työt.

Kyllä noita toimenpidekortteja on saatu ja saadaan toteutukseenkin. HSL:n suunnittelija tai virkamies ei kuitenkaan pysty kävelemään kuntien päättäjien yli, päätökset tehdään kunnissa. Se nyt vain on hyväksyttävä ja ehkä äänestettävä kuntiin mieluisimpia päättäjiä.

Mielipiteeni ja ajatukseni ovat omiani, eivät HSL:n esittämiä tai hyväksymiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se teknisesti olekaan HSL:n vika, ettei mitään tapahdu. Mutta jos HSL:n virkamiehet oikeasti luulevat, että homma tulee kuntoon sillä, että kootaan papereita mappiin ja postitetaan se kunnalle, niin voi voi. Onhan teillä pomot – pistäkää ne asialle ja vaatikaa tuloksia! Ihan jo työmotivaation nimissä. Jos minä olisin HSL:ssä duunissa noita toimenpideohjelmia tekemässä, olisin todella turhautunut. Koota nyt yhteen jotain kolmosratikan nopeustoimenpiteitä kun on juuri käyttänyt kymmeniä työtunteja kasilinjan vastaavien tekemiseen vain nähdäkseen, ettei niillä ole minkään valtakunnan merkitystä ja vaikutusta mihinkään.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että suurin ongelma ainakin Helsingissä on KSV:ssä. Se ei saa toteutettua esim. näitä toimenpiteitä, koska siellä ei ole resursseja. Resursseja ei ole, koska tosipaikan tullen ketään ei oikeasti kiinnosta. Joka tahtoo asiantilaan muutosta joutuu kysymään itseltään: Mitä minä voisin tehdä, jotta hommaan saataisiin vauhtia? HSL on tehnyt jo paljon kokoomalla nuo toimenpidekortit. Mutta nähtävästi se ei riitä, sillä korttien valmistuttua ne, jos eivät nyt suoraan lennä roskiin, niin eivät ainakaan päädy kenenkään virkamiehen pöydälle ohjeistuksella "huolehdi siitä, että nämä tehdään ja raportoi minulle kuuden kuukauden välein, mitä olet saanut aikaan". Vertaa mitä sanoin vastuun siirtelystä. KSV:ssä ei ole ketään, kenen pöydälle tuon mapin veisi eikä ketään, joka käskisi toteuttamaan ja raportoimaan.

Sinä päivänä kun HSL saa palvelukseensa sellaisen suunnittelijan, joka viitsii ja jaksaa päivästä toiseen käydä siellä KSV:ssä rähisemässä, esimiehensä voimakkaalla tuella, niin ehkä jotain alkaa tapahtua. Siihen asti tuudittauduttaneen vaan ajatukseen, että teknisesti kaikki on kunnossa, kun mappi on postissa ja postimerkkejä riittävästi. Harmi.
 
Samppa sanoi:
Minä en tuota negatiivista asennetta HSL:n toimintaa kohtaan hyväksy.
Minulla ei missään nimessä ole negatiivista asennetta HSL:ää kohtaan; olenhan yksi sen liikenteen tuottajista ja ylpeä siitä. Haluan olla mukana luomassa siitä oikeaa brändiä, josta Helsingin alueen liikenne olisi tunnettu.

Samppa sanoi:
"0 -jokerin" suunnitelmatkin löydät HSL:n kotisivujen julkaisuista. Se ei ole säteittäinen runkolinja vaan poikittaislinja.
Kyllä, "0-jokeri" on poikittainen runkobussilinja.

HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022
Katso ko. julkaisu, sivu 39, kuva 18.

Samppa sanoi:
Minun mielestäni syyttävä sormi osoittaa väärään suuntaan.
En syytä, vaan odotan.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:44 ----------

Otetaan esimerkiksi vaikkapa bussilinja 205: kun ilta-aikaan sitä ajellessani pysähtelen Runeberginkadulla lähes jokaiseen valoristeykseen punaisten valojen takia, missä näen "bussiliikenteen infrastruktuurin lisänneen sen luotettavuutta"?

Tai, kun Mäkelänkadun bussikaistalla joudun tuon tuostakin pysähtymään edessäni oikealle kääntymistä odottavan autojonon taakse, missä määrin se on "edistyksellistä joukkoliikennettä"?

Tai, kun Itäväylän tietyiltä bussipysäkeiltä joudutaan lähtemään liikennesääntöjä rikkoen ja usein sulkuviivoja ylittäen (Tupasaaren pysäkki itään, linja 58) liikennevirran mukaan, missä määrin se on ylipäätään oikein?

Tai se, että kun Jokeribussin, eli linjan 550, reittikatu Maaherrantie risteää Hernepellon- ja Aulangontien kanssa, tällä runkobussilla on edessään väistämisvelvollisuutta osoittavat kärkikolmiot?
 
Viimeksi muokattu:
KSV:ssä ei ole ketään, kenen pöydälle tuon mapin veisi eikä ketään, joka käskisi toteuttamaan ja raportoimaan.

Sinä päivänä kun HSL saa palvelukseensa sellaisen suunnittelijan, joka viitsii ja jaksaa päivästä toiseen käydä siellä KSV:ssä rähisemässä, esimiehensä voimakkaalla tuella, niin ehkä jotain alkaa tapahtua. Siihen asti tuudittauduttaneen vaan ajatukseen, että teknisesti kaikki on kunnossa, kun mappi on postissa ja postimerkkejä riittävästi. Harmi.

Onhan siellä KSV:ssä kaksi ihmistä joiden vastuualueeseen kuuluu nimenomaan JOUKKOLIIKENNE, ksv:n sivuilla oikein erikseen mainitaan kuinka "joukkoliikenteen sujuvuuden ja palvelutason edistäminen on yksi Helsingin liikennesuunnittelun tärkeimmistä tavoitteista" Ilmeisesti tämä on pelkkä fraasi ilman mitään oikeaa tahtoa edistää joukkoliikennettä. Kyllä vikaa on sekä KSV:n että HSL:n päässä, KSV:ssä pitäisi olla sellaisia virkamiehiä joita oikeasti kiinnostaisi edistää joukkoliikenteen sujuvuutta (en nyt siis tarkoita pyöräilyn edistämistä kantakaupungissa johon kyllä uhrataan resursseja) HSL taas saisi painostaa KSV:tä agressiivisemmin jotta hyvintehdyt suunnitelmat oikeasti joskus toteutettaisiin, ja mieluummin niin että toteutukseen päästäisiin jo 1-5 vuoden sisällä projektin koosta riippuen. Eikä niin kuin nykyään että suunnitellaan ensin 5 vuotta ja toteutus seuraavan 5-10 vuoden aikana tai hamassa tulevaisuudessa. Rahaa kyllä varmasti löytyisi johonkin Topeliuksenkadun ja munkkivuoren ratoihin kun kerran pystytään rakentamaan länsimetroa!
 
Olen samoilla linjoilla 339-DF:n ja Vriston kanssa.
Ensiksikin, miksi syydetään rahaa selvitykseen jonka lopputulema on päivänselvää "kadut ja liikennepaikat eivät tälläisenään sovi luotettavaan liikennöintiin, kun koko seutu on alunalkaen suunniteltu yksityisautoilu silmäkulmassa"
Ja toiseksi tehdään isolla vaivalla edellä mainittu aikaa vievä selvitys ja jätetään sen hyllyn perälle selvitystilaan..

Hsl selvitys sanoi:
Kun pysäkit, terminaalit ja liittymät toimivat, bussit kulkevat luotettavammin
Hyvä huomio ja ensimmäinen ajatukseni olikin "no s**t sherlock!" ;)

Olen kuitenkin siitä iloinen, että kuljettajia kuunnellaan ja yritetään saada muutoksia aikaiseksi, nykyään jostain ihmeen syystä kadut ja liikenneympyrät tehdään kauhean kapeiksi :eek: Henkilöautotkaan ei ole vuosien saatossa pienentyneet saati raskas kalusto. Yrittäkää kovemmin :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässähän on aivan selkeästi hallinnollinen ongelma, joka ei välttämättä edes johdu poliittisen tahdon puutteesta. HSL on liikenteen maksajaosapuoli, jonka intresseissä on joukkoliikenteen nopeuttaminen jo ihan taloudellisista syistä. KSV kuitenkin vastaa infrasta, joten ne parannukset ovat heidän budjetilleen pelkkää miinusta. En siis yhtään ihmettele, että HSL:n toimenpide-ehdotukset menevät mappi Ö:hön, varsinkin kun KSV:n ja HSL:n välillä ei ole mitään hierarkista suhdetta. Jotta asiat saataisiin toimimaan pitäisi saada poliitikot painostamaan KSV:tä tai sitten siirtä vastuu infrasta suoraan HSL:lle, joka voisi laittaa muutosehdotukset eteenpäin KSV:n ohi.
 
Tässähän on aivan selkeästi hallinnollinen ongelma, joka ei välttämättä edes johdu poliittisen tahdon puutteesta. HSL on liikenteen maksajaosapuoli, jonka intresseissä on joukkoliikenteen nopeuttaminen jo ihan taloudellisista syistä. KSV kuitenkin vastaa infrasta, joten ne parannukset ovat heidän budjetilleen pelkkää miinusta. En siis yhtään ihmettele, että HSL:n toimenpide-ehdotukset menevät mappi Ö:hön, varsinkin kun KSV:n ja HSL:n välillä ei ole mitään hierarkista suhdetta. Jotta asiat saataisiin toimimaan pitäisi saada poliitikot painostamaan KSV:tä tai sitten siirtä vastuu infrasta suoraan HSL:lle, joka voisi laittaa muutosehdotukset eteenpäin KSV:n ohi.
Tää on kyllä hyvä huomio. Tän voisi ehkä tehdä jotenkin niin, että KSV perii joukkoliikenneväylistä maksua ja sitä alennetaan sikäli kun ne eivät toimi. Näkyisi suoraan alentuneina maksutuloina viraston budjetissa.
 
KSV kuitenkin vastaa infrasta, joten ne parannukset ovat heidän budjetilleen pelkkää miinusta.

Ettei olisi liian yksinkertaista, niin infrasta vastaa HKR tai HKL riippuen infrasta. KSV vastaa nimensä mukaisesti vain suunnittelusta.
 
Takaisin
Ylös