• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: Monet mittarit kertovat VR:n kehitystyön onnistumisesta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Monet kehityshankkeet ja uudistukset ovat kohentaneet VR:n julkisuuskuvaa. Useat viime aikoina julkaistut tutkimukset kertovat, että suomalaisten käsitys VR:n toiminnasta on parantunut. Loyalty House: Asiakasohjelma Veturiin liittyneet tyytyväisiäVR:n Veturi-asiakasohjelma on ponkaissut kärkeen Loya


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Varmaan muut mittarit osoittavakin paitsi kello. Toteaa lähes päivittäin junien takia työstä myöhästyvä lähiliikennejunien käyttäjä.
 
Varmaan muut mittarit osoittavakin paitsi kello. Toteaa lähes päivittäin junien takia työstä myöhästyvä lähiliikennejunien käyttäjä.
Lähiliikenteen junista yli 95% kulkee ajallaan (vastaa sekä tilastoja että omakohtaisia kokemuksia), mutta myöhästyt töistä lähes päivittäin? Itse lähden liikkeelle aina edellisellä vuorolla, niin ei tarvitse stressata kello kaulassa.
 
Kun myöhästytään päivittäin töistä, on todennäköisesti syyllinen henkilö itse. Krooninen myöhästely johtuu useimmiten siitä, että laittaa oman kellonsa liian myöhään soittamaan, torkuttaa kelloa, vitkastelee, yms. Tämän lisäksi kävelyyn juna-asemalle lähdetään aina sekuntipelillä, loppumatka juostaan, ja sitten myöhästytään siitä junasta johon piti ehtiä. Kaiken lisäksi monella on oma kello vain suurpiirteisesti ajassa, todellinen aika voi olla minuutin tai parikin edellä. Kyse on lähinnä viitsimisestä. Kun ei jaksa viitsiä, löydetään helposti tekosyitä. Kun myöhästely kroonistuu, on yhä helpompi hakea tekosyitä omalle hitaudelle. Junat myöhästelee joskus, mutta krooniseen myöhästelyyn junat ei ole syy. Sen tietää moni työnantajakin, eikä se nykyään mene enää läpi. Useimmiten myöhästelyyn auttaa työnantajan puhuttelu, sen jälkeen yleensä myöhästely lakkaa, ainakin joksikin aikaa.
 
Enpähän noin yleisesti ottaen millään alalla ymmärrä ehdotusta, että asiakkaan on nöyrästi valittava aikaisempi vuoro, jos sopiva vuoro ei pysy aikataulussa ja aiheuttaa asiakkaalle ongelmia. Ei ole asiakkaan tehtävä paikata palveluntarjoajan puutteita, vaan palveluntarjoajan olisi pantava ne kuntoon.
 
Kyllä myöhästyvän työntekijän junavuorovalinta on pielessä jos melkein aina myöhästyy töistä. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tajuta että juna voi myöhästyä eikä suunnitella työmatkaansa siten että on työpaikalla minuuttia ennen työajan alkua.

Kokeilkaa myöhästyä töistä vaikka kolmena päivänä putkeen ja selittäkää pomolle syyksi junan myöhästyminen. Mitäköhän pomo mahtaisi sanoa, ettei vain ehdottaisi aiempaa junaa...

Toki voi olla periaateänkyrä, käyttää sitä junaa jolla ei ehdi ja saada potkut. Kukin tyylillään.
 
Kyllä myöhästyvän työntekijän junavuorovalinta on pielessä jos melkein aina myöhästyy töistä. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tajuta että juna voi myöhästyä eikä suunnitella työmatkaansa siten että on työpaikalla minuuttia ennen työajan alkua.

Kun riittävän tiukalle pistetään, punaiset jalankulkuvalot, liikaa muita jalankulkijoita kadulla tai se, ettei toimiston hissi osu kohdalle jo myöhästyttävät töistä. Harva kuitenkaan ilkeää sanoa noita myöhästymisen syyksi. :)

Jos työmatka on suunniteltu niin, että se toteutuu vain jos juna on minuutin etuajassa, paikka on etuvaunussa ja pääsee ensimmäisenä ulos junasta, jalankulkuvalot näyttävät vihreää ja toimiston hissi oli valmiiksi alhaalla, ei kannata ihmetellä olevansa myöhässä. Kun oma kello on vielä pari minuuttia edellä, ettei itse myöhästy junasta, voi hyvin kiroilla, että aina junat ovat myöhässä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä ihan fakta että ihmiset kylmästi valehtelevat myöhästymisen syyn ja liikennevälineen myöhästyminen on loistava syyllinen. Eräänä päivänä Elielinaukiolla istuin bussissa joka lähti samantien kun Buscom piippasi. Minuutin sisällä takanani istuva nainen soitti johonkin ja pahoitteli tulevansa myöhässä kun "tää bussi on ihan sikana myöhässä"...
 
"Aloitimme puoli yhdeksän uutiset jo 20.20, kai katsoja voisi avata televisionsa ajoissa."
"Suljimme kaupan jo 20.45, kyllä asiakkaan pitäisi tulla riittävästi ennen sulkemisaikaa."
"Maito maksaa tänään kympin litra, kyllä jokaisella pitäisi olla mukana sen verran ylimääräistä rahaa."
"Uimahallimme vesi nyt sattuu olemaan tänään +10'C, miksette ottaneet märkäpukua mukaan."
"Parkkimittarimme kello kulkee tuplavauhdilla, kyllä asiakkaan kannattaisi maksaa varmuuden vuoksi ylimääräistä aikaa."
"Tilasitte ison pihvin ranskalaisilla mutta saatte tästä vain salaatinlehden, kai jokaisella järkevällä ihmisellä on laukussa omat eväät."
Jne.
 
Varmaan muut mittarit osoittavakin paitsi kello. Toteaa lähes päivittäin junien takia työstä myöhästyvä lähiliikennejunien käyttäjä.
Lähiliikenteen junista yli 95% kulkee ajallaan (vastaa sekä tilastoja että omakohtaisia kokemuksia), mutta myöhästyt töistä lähes päivittäin? Itse lähden liikkeelle aina edellisellä vuorolla, niin ei tarvitse stressata kello kaulassa.

Näiden kahden kommentin perusteella kyllä näyttää siltä, että juna ei edelleenkään ole luotettava työmatkaväline. Piikkimonnin viestistä ei käy selville, minkälainen pelivara hänen työmatkassaan on ja paljonko juna on myöhässä silloin, kun hän töistä myöhästyy. Mutta Knightriderin viesti osoittaa, että junat ovat yleisesti myöhässä enintään vuorovälin verran, ja sen vuoksi on matkustettava edellisellä vuorolla kuin sillä, jolla aikataulun mukaan pitäisi ehtiä.

Silti VR-Yhtymän tilasto voi pitää paikkansa, mikä tarkoittaa vain sitä, että tilasto ei mittaa oikeata asiaa. Ihan vain esimerkin vuoksi: 10 minuutin vuorovälillä klo 06-22 palvelevalla junayhteydellä on päivässä 192 lähtöä. Jos niistä on 5 % myöhässä, se tarkoittaa, että 9 vuoroa myöhästyy. Nämä voivat olla esimerkiksi aamuruuhkan kaikki vuorot 1,5 tunnin aikana, mikä tarkoittaa, että useat sadat ihmiset myöhästyvät, koska ei ole toimitettu sitä palvelua, joka on myyty.

Kani on oikeassa edellisen viestinsä kanssa. Yleisesti kuluttajalla katsotaan olevan oikeus saada sitä, mitä myyjä lupaa. Onhan juuri käynnissä kohu siitä, että kuluttaja on saanut eineksessään lihaa, mutta se on väärästä eläimestä. Asiaa ei voida hyväksyä, ja koko EU:n elintarvikevalvonta on hätätilassa. Siitä huolimatta, että tapahtunut virhe voidaan tulkita jopa siten, että kuluttaja on saanut parempaa kuin on luvattu. Sillä maksaahan hevosenliha Suomessa enemmän kuin nauta.

Miksi joukkoliikenteessä tilanne on toisin, ja tämän ketjun joidenkin kommenttien perusteella se saakin olla toisin?

Kyllä kuluttajalla on oikeus vaatia ja saada luvattu tuote myös joukkoliikenteessä. Ja jos tai kun se ei muuten onnistu, pitää olla sellainen matkatakuu, että palvelun tuottajalle on kannattavampaa tehdä mitä on luvannut kuin selittää, että ainahan voi lähteä edellisellä vuorolla. Käytännössä moni ei lähde edellisellä vuorolla, vaan omalla autolla.

Antero
 
Näiden kahden kommentin perusteella kyllä näyttää siltä, että juna ei edelleenkään ole luotettava työmatkaväline. Piikkimonnin viestistä ei käy selville, minkälainen pelivara hänen työmatkassaan on ja paljonko juna on myöhässä silloin, kun hän töistä myöhästyy. Mutta Knightriderin viesti osoittaa, että junat ovat yleisesti myöhässä enintään vuorovälin verran, ja sen vuoksi on matkustettava edellisellä vuorolla kuin sillä, jolla aikataulun mukaan pitäisi ehtiä.
Ei kai millään kulkuneuvolla voi lähteä sillä viimeisellä vuorolla/minuutilla, jolla aikataulun mukaisesti ehtii, kuitenkin pitäen myöhästymismahdollisuuden korkeintaan prosentissa? Suomen talvessa? Itse lähden aina 5 minuuttia aikaisemmalla junalla, mutta lähtisin yhtä hyvin bussilla tai henkilöautollakin 5 minuuttia/yhden vuoron ennen viimeistä mahdollisuutta, sillä bussi myöhästyy yllättävän usein talvella 5 min ja automatkallekaan ei vaadita ihmeitä, vaan yksi kolari, joka on jollekulle sattunut reitin varrella - vaikka kolaripaikka olisi jo siivottu, vaikutukset matka-aikaan jatkuvat vielä pitkään.
 
"Aloitimme puoli yhdeksän uutiset jo 20.20, kai katsoja voisi avata televisionsa ajoissa."
"Suljimme kaupan jo 20.45, kyllä asiakkaan pitäisi tulla riittävästi ennen sulkemisaikaa."
"Maito maksaa tänään kympin litra, kyllä jokaisella pitäisi olla mukana sen verran ylimääräistä rahaa."
"Uimahallimme vesi nyt sattuu olemaan tänään +10'C, miksette ottaneet märkäpukua mukaan."
"Parkkimittarimme kello kulkee tuplavauhdilla, kyllä asiakkaan kannattaisi maksaa varmuuden vuoksi ylimääräistä aikaa."
"Tilasitte ison pihvin ranskalaisilla mutta saatte tästä vain salaatinlehden, kai jokaisella järkevällä ihmisellä on laukussa omat eväät."
Jne.

No jos halutaan tälle linjalle lähteä. Huoh. Voinet kuitenkin myöntää että liikenteessä on aika paljon muuttujia? Se on vähän eri asia kuin että kaupan henkilökunta häipyy huvikseen etuajassa. Sairastapauksen vuoksi suljettu kauppa on osunut kohdalle useamman kerran...
 
No jos halutaan tälle linjalle lähteä. Huoh. Voinet kuitenkin myöntää että liikenteessä on aika paljon muuttujia? Se on vähän eri asia kuin että kaupan henkilökunta häipyy huvikseen etuajassa. Sairastapauksen vuoksi suljettu kauppa on osunut kohdalle useamman kerran...

Koala ei ilmeisesti nyt muista tai halua muistaa sitä, että nimenomaisesti VR:n tapauksessa VR laittaa hyvin usein vastuun asiakkaalle omista töppäilyistä. Loistavin esimerkki tästä oli taannoinen juttu, jossa asiakas osti automaatista läjän sarjalippuja Hki-Tku-välille. Automaatti tulosti taajamajunalippuja Helsinki-Turku-välille. Ainut vaan, ettei Rantaradalla kulje ensimmäistäkään taajamajunaa. VR perusteli asiaa sillä, että tottahan toki asiakkaan olisi pitänyt tarkistaa ennakkoon ja omatoimisesti, mitä junia mainitulla välillä kulkee.

Toinen juttu on VR:n Visa Electron ja Maestro -sekoilu (kelpaa, ei kelpaa, kelpaa sittenkin, ei muuten varmasti kelpaa, jos yhteys pelaa, niin kelpaa, jne...).

Alla pari linkkiä yllä mainittuihin uutisiin:
"VR myy automaateista käyttökelvottomia lippuja" ->

"Asiakkaalta vaaditaan aktiivisuutta"
VR-konsernin viestintäasiantuntija Annikka Itkonen myöntää, että asiakas voi ostaa VR:n automaatista täysin vääränlaisen lipun.
Hän pahoittelee vuolaasti virheen olemassaoloa. Käyttökelvottoman lipun saamisen mahdollistaa automaattien tekninen toteutus, joka ei erittele reiteillä kulkevia junia, vaan tulostaa lipun kuin lipun valitun reitin mukaan.
- Asiakkaalta vaaditaan paljon omaa aktiivisuutta ja tiedonhankintaa."

Visa Electronilla ei voi maksaa junassa

Junahenkilökunta toimii työssään ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti, mutta poikkeuksellisissa tilanteissa he voivat käyttää myös omaa harkintaansa ja arviointikykyään.
--

Mitenhän lie homma toimisi, mikäli kiskoilla toimisi muitakin operaattoreita? En jaksa mitenkään uskoa sitä, että vapaassa markkinassa toimivalla yrityksellä olisi mahdollisuutta toimia siten, että jonkin tietoliikenneongelman -johon asiakkaalla ei ole osaa eikä arpaa- vuoksi asiakas heitetään yön selkään junasta. Ei, en halua tuputtaa monopolinpurkua jokaiseen kontekstiin, mutta nämä ovat todellisia esimerkkejä monopolitoiminnan haitoista: kun kilpailua ei ole, näin voidaan tehdä, sillä vaihtoehtojakaan ei ole.

Vorgissa muuten kirjoitettiin VR:n lippu-uudistuksesta syyskuussa 2011 varsin aktiivisesti. Luin hieman liian nopeasti alla olevan Tuukka Ryypön vorgiin linkkaaman (http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,3783.msg23028.html#msg23028) VR:n mainostekstin:
"Tutustu monopoliseen lippuvalikoimaan ja uudistuneeseen verkkokauppaan!"
 
Lähiliikenteen junista yli 95% kulkee ajallaan (vastaa sekä tilastoja että omakohtaisia kokemuksia), mutta myöhästyt töistä lähes päivittäin? Itse lähden liikkeelle aina edellisellä vuorolla, niin ei tarvitse stressata kello kaulassa.

Kannattaa muistaa, että kaikilla linjoilla vuoroväli ei ole viisi minuuttia.

Itse kuljen työmatkoja säännöllisesti R ja H -junilla. Eikä paljon naurata, kun liikenne välillä sekoilee. Ei nimittäin tule mieleenkään lähteä puolituntia aikaisemmin vain sen vuoksi, että jos junaliikenne nyt tänään sattuu jälleen sekoilemaan.

Se, että myöhästyy itse junasta, on oma moka. Puolestaan se, että junavuoro on peruttu tai ei kulje luvatulla tavalla on palveluntarjoajan moka.


Enpähän noin yleisesti ottaen millään alalla ymmärrä ehdotusta, että asiakkaan on nöyrästi valittava aikaisempi vuoro, jos sopiva vuoro ei pysy aikataulussa ja aiheuttaa asiakkaalle ongelmia. Ei ole asiakkaan tehtävä paikata palveluntarjoajan puutteita, vaan palveluntarjoajan olisi pantava ne kuntoon.

Nimenomaan.

Otetaan esimerkki.

Lähden Rekolasta ja haluan olla Riihimäellä 8.20. (R saapuu Riihimäelle 8.08.) Tällöin on Rekolasta lähdettävä K-junalla 7.26 Keravalle. Keravalla vaihtoaika on 5 minuuttia. (7.35-7.40). Vaikka Keravalla on lähiliikenteen 3min "toleranssin" ylittävä 5min vaihto, ei tähän voi absoluuttisesti luottaa, sillä välillä yksittäiset junat myöhästelevät tai ovat peruttu. Käykin jälleen niin mukavasti, että Rekolassa asemalle tullessa näyttöauluissa ilmoitetaan perutusta K-junasta. Keravalle siten ei ehdi ennen R:n lähtöä. Lopputuloksena on myöhästyminen, koska epäonnistuneen vaihdon vuoksi seuraava H on perillä riihimäellä vasta 8.46.

Onko tämä siis asiakkaan vika, kun hän ei ymmärtänyt lähteä edellisellä vuorolla ja odotella Keravalla 15 min sen sijaan, että luottaisi luvattuun palveluun ja kulkisi yhteydellä, jossa on 5min vaihto?

Kun asiakkaalla on vaikka kuukausilippu (eli hän on jo maksanut palvelusta), ei hänelle em. tapauksessa korvata mitään. Eli asiakkaan moka, kun oli niin tyhmä ettei mennyt autolla.

Pitääkö siis aina lähteä useita junavuoroja etukäteen ihan vain varmuuden vuoksi, jos palvelu ei satu olemaan luvattua? Mielestäni ei, sillä on palveluntarjoajan velvollisuus tuottaa luvattua palvelua.

Varsinkaan talvella ei muutenkaan kiinnosta paljon mennä palelemaan asemille vain varmuuden vuoksi.

Vaikka VR:n mukaan alle kolmen minuutin möhästyminen ei ole myöhästyminen, on se kuitenkin työpaikan kellokortin mukaan, jossa ei ole mitään kolmen minuutin säätöä. Jos jokin vuoro on usein vähän myöhässä, kertyy siitä kuitenkin pidemmällä aikavälilllä asiakkaalle huomattavasti menetettyjä minuutteja. Tavallaan pikkujuttu, muttei varmasti lisää sympatioita rautatieoperaattoria kohtaan.

Näiden kahden kommentin perusteella kyllä näyttää siltä, että juna ei edelleenkään ole luotettava työmatkaväline.
Omakohtaisien kokemuksien perusteella voin sanoa, että varsinkin ruuhka-aikoina junaliikenne on säännöllisesti enemmän tai vähemmän epäluotettavaa.

Lisäksi ärsyttää se, että myöhässäkulkevat kaukojunat laitetaan myöhästyttämään muita junia. Eli kun yksi myöhästyy, niin myöhästyvät muutkin. Eurooppalainen toimintamalli on se, että myöhästyjä laitetaan siihen väliin johon se mahtuu, eikä myöhästyttämään muita ajassaan kulkevia junia.

Esim. monesti jo Helsingistä myöhässä lähtevä IC 71 laitetaan poikkeuksetta kulkemaan R:n edelle. Siten muuten aikataulussa lähtemään päässyt R jääkin myöhään ja myöhästyy Pasilassa ja Tikkurilassa, kun IC pyörii edessä. Eikä Sm4:n surkealla kiihtyvyydellä oteta R:n aikatauluilla minuuttiakaan kiinni.

Menettely IC:n myöhästyessä olisi normaalissa valtiossa siten, että R kulkeen ajallaan ja IC sitten myöhässä perässä.

Tavallaan pieni asia, mutta säännöllisesti toistuessaan saa ajattelemaan miksi sitä on niin tyhmä, että maksaa itsensä kipeäksi siitä palvelusta, johon ei voi edes luottaa.


Silti VR-Yhtymän tilasto voi pitää paikkansa, mikä tarkoittaa vain sitä, että tilasto ei mittaa oikeata asiaa. Ihan vain esimerkin vuoksi: 10 minuutin vuorovälillä klo 06-22 palvelevalla junayhteydellä on päivässä 192 lähtöä. Jos niistä on 5 % myöhässä, se tarkoittaa, että 9 vuoroa myöhästyy. Nämä voivat olla esimerkiksi aamuruuhkan kaikki vuorot 1,5 tunnin aikana, mikä tarkoittaa, että useat sadat ihmiset myöhästyvät, koska ei ole toimitettu sitä palvelua, joka on myyty.
Näin juuri. Vaikka 5% tuntuu vähältä, ei sen vaikutukset kuitenkaan ole yleensä mitättömiä.

Kyllä kuluttajalla on oikeus vaatia ja saada luvattu tuote myös joukkoliikenteessä. Ja jos tai kun se ei muuten onnistu, pitää olla sellainen matkatakuu, että palvelun tuottajalle on kannattavampaa tehdä mitä on luvannut kuin selittää, että ainahan voi lähteä edellisellä vuorolla. Käytännössä moni ei lähde edellisellä vuorolla, vaan omalla autolla.

Ongelma on juuri se, ettei mitään matkatakuuta ole.

Siten moni on juurikin päätynyt vaihtamaan siihen kotioven edestä lähtevään omaan välineeseen, jonka luotettavuutta ei tarvitse arvailla.
 
Mielestäni joht. Nyman yllä kiteytti hyvin sen, miten monopolitilanteessa yrityksen palvelun puutteista johtuvista ongelmista tuleekin asiakkaan omaa syytä. "Mitäs et itse ymmärtänyt palvelumme olevan niin huonoa, oma on syysi", "mitäs ei itselläsi ole varaa ostaa autoa", "Mitäs et ymmärtänyt, että myymme lipputuotteita, joita et voi käyttää". Vapaa kilpailu ratkoisi kaikki edellä mainitut ongelmat, eikä syitä varmaankaan tarvitse eritellä.

Muutoinkin, vaikka mainitut myöhästyneet 5% olisivatkin jakautuneet tasaisesti kaikille tunneille, on se loppujen lopuksi varsin suuri luku. Mikäli käyttää yhden vaihdon junayhteyttä suuntaansa, eli neljää junaa päivässä, myöhästyy joko kotiin tai töihin päin joka viides päivä, eli kerran viikossa viiden päivän työviikolla. Työnantajan leimasimesta huonon palvelun takia myöhästytään joka toinen viikko. Monopoli voi tämän asiakkaan syyksi pistää, mutta kuten GT8N edellä kuvasi, on esimerkiksi vartin kököttely joka päivä Keravan pakkasessa huonon palvelun takia melko ikävää. Tämmöiselle palveluasenteelle on kuitenkin luvassa hyvin likainen loppu, mikäli sen yksinoikeus tuottaa palvelua joskus lakkaa.

Ja itse asiassa, jos tarkkoja ollaan, ei VR ole edes nyt monopoli kuin tiukasti rajattuna. Asiakkaan tarkoitus on päästä paikasta A paikkaan B ja sen palvelun voi toteuttaa monella muullakin tavalla kuin raiteilla. Vaikka oma auto olisikin junaa hitaampi, niin ainakaan liikenteen tökkiessä siitä ei tarvitse kärsiä ulkona kylmässä ja se arvo olisi ihan hyvä ymmärtää. Edes VR:llä ei pitäisi siis olla varaa harjoittaa tuollaista asiakaspalvelutörttöilyä, koska matkustajajunillakin on jo nykytilanteessa tosiasiallisia kilpailijoita. Toivoa sopii, että kilpailijoita nähdään myös raiteilla tulevaisuudessa. Muutenkaan en ymmärrä valtiomonopolin logiikkaa rautatieliikenteessä. Kun alkoholimonopolilla halutaan rajoittaa alkoholin käyttöä ja uhka- ja rahapelimonopoleilla pelaamista, niin miten rautatiemonopolin sitten uskotaan tekevän jotain ihan muuta rautatiematkustamiselle?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös