• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: Itsepalvelun kasvu tuo muutoksia VR:n lipunmyynnin aukioloaikoihin

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Junalipuista jo reilusti yli puolet ostetaan VR:n verkkokaupasta ja lippuautomaateista. Perinteisten lipputoimistojen asiakasmäärät ovat jatkuvasti vähentyneet, minkä vuoksi VR muuttaa 28 asemalla toimivan lipunmyynnin palveluaikoja 25. helmikuuta alkaen. - Kehitys jatkuu samansuuntaisena ja voim


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Listaus asemilla tapahtuvista muutoksista, 25.2.2013 alkaen:

  • Lipunmyynti ei enää avoinna lauantaisin: Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Lappeenranta, Oulu
  • Lipunmyynti ei enää avoinna sunnuntaisin: Karjaa
  • Lipunmyynti ei enää avoinna viikonloppuisin: Imatra, Joensuu, Kajaani, Kokkola, Kupittaa, Mikkeli, Pieksämäki, Pori, Riihimäki, Salo, Vaasa, Ylivieska

Lisäksi lähes kaikilla asemilla lipunmyyntien aukioloajoissa tapahtuu supistuksia.
 
Kuka muistaa ja kuka jaksaisi listata Helsingin lähiliikenteen lipunmyyntien sulkemiset 20 viime vuoden ajalta? Esimerkiksi Martinlaakson radalla oli lipunmyynti kaikilla asemilla Malminkartanoa ja Vantaankoskea lukuun ottamatta vielä 90-luvulla. Samoin lippuja sai ostaa esimerkiksi Saviolta ja Korsosta vielä hyvinkin myöhään.
 
Kuka muistaa ja kuka jaksaisi listata Helsingin lähiliikenteen lipunmyyntien sulkemiset 20 viime vuoden ajalta? Esimerkiksi Martinlaakson radalla oli lipunmyynti kaikilla asemilla Malminkartanoa ja Vantaankoskea lukuun ottamatta vielä 90-luvulla. Samoin lippuja sai ostaa esimerkiksi Saviolta ja Korsosta vielä hyvinkin myöhään.

Totta on että asemien lipunmyyntiverkostoa on karsittu huimasti vuosien saatossa. Tämä noudattaa samaa kaavaa kuin esim. Pankkipalveluissa, konttoriverkostoa on supistettu ja palvelut on siirretty nettiin. On selvää ettei henkilökohtaiselle palvelulle ole enää niin suurta tarvetta kun lipun voi ostaa suoraan netistä omalta kotisohvalta tai asemien lippuautomaateista. Nythän itsepalvelua kokeillaan kauppojen kassoillakin, S -ja K-ketjujen ruokakaupoissa on testattavina itsepalvelukassoja, ikealla niitä on ollut jo pidempään käytössä. Vaikka julkisuudessa on väitetty ettei tällä tavoitella säästöjä henkilöstön kustannuksella, niin kyllä mä uskon että laajentuessaan tällä on vaikutuksia myös kassahenkilöiden määrään. Kun kymmenen perinteistä kassaa tarvitsee kymmenen kassahenkilöä, niin sama määrä itsepalvelukassoja voidaan hoitaa viiden ihmisen valvonnalla.
 
Tämä kehitys on sikäli harmillinen, että ei se lippujen ostomahdollisuus ole ollut se oleellinen juttu asemien miehityksessä vaan:
  1. se, että joku "viranomainen" on vahtimassa, ettei asemilla sekoilla ihan koko aikaa
  2. se, että on joku, joka voi neuvoa matkustamisessa.

Voisiko tulevaisuudessa asemille palkata vahtimestari/asiakasneuvojiksi vaikka sivareita (HSL:n lukuun, koska pitää olla julkisoikeudellinen/yleishyödyllinen), jotka hengailisivat asemilla punaiset lätsät päässä "asemapäällikköinä"?
 
Kaikilla asemilla voisi olla yksi yleismies, miksei -nainenkin, joka neuvoisi, myisi lippuja (jos myynti kerran on vähäistä, hänellä on aikaa muuhunkin), vaihtaisi lamput ja, jos silti aikaa jää, hoitaisi muita talonmiehen yleistehtäviä, vaikka kolaisi lumet laitureiden keskeltä (välillä keskelle jää jättimäisiä kasoja, kun keskellä on kaikenlaisia pylväitä, joiden vuoksi lumenluontia ei voi hoitaa koneellisesti. Heppu keittäisi ja myisi myös kahvia ja jos vieläkään työntekijä ei olisi tarpeeksi tuottava, leipoisi pullatkin:) Lehdetkin voi haravoida ja vanhat sanomalehdet kerätä pois, jos ei keksi tekemistä.

Eikö yhden henkilön miehitys nyt saada kannattavaksi ja työntäyteiseksi näillä konsteilla? Virossa törmäsin 435 asukkaan kylän rautatieasemaan, jolla oli 6 kpl henkilökuntaa paikalla, kun saavuin. Henkilökohtaista palvelua oli jokaiselle, sillä ruuhka-aikaa lukuunottamatta asiakkaita ei koskaan näkynyt paikalla yhtä aikaa yli kuutta. Odotustilat olivat laadukkaat ja asema sekä sen ympäristö hyvin siistinä pidetty. Uniformut olivat myös hienoja;) Joka tapauksessa, palveluhenkilökunnan täyttä puutosta ei voi korvata nettipalveluin (ja olettaa, että mobiililaitteilla on aina verkkoa), eikä vartijan tai poliisin tilaaminen vaikkapa graffitiartisteja hätyyttämään yleensä ehdi ajoissa. Esim. Martinlaakson radan varren asemat ovat mielestäni huonosti ylläpidettyjä, valvottuja eikä minkäänlaista henkilöpalvelua ei ole.
 
Takaisin
Ylös