• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

TJ: Nokialla ja Lempäälässä junaliikenne osaksi seutulippua

Miten hommaa aiotaan valvoa? Tuleeko konduktööreille jonkinlaiset lukulaitteet tms? Ko. välin liikenteessähän on tavattu huudella aina "Lempäälästä" "Nokialta" jne.. Näytetäänkö kuukausilippua silloin ja miten todistetaan että on voimassa?
 
Homma menee ilmeisesti siten, että hommaat erillisen lipun, jonka konnari sitten lukulaitteellaan aina rekisteröi.
 
Homma menee ilmeisesti siten, että hommaat erillisen lipun, jonka konnari sitten lukulaitteellaan aina rekisteröi.

Niin siis että VR:n lipunmyynnistä saisi Tampereen kausilippua näyttämällä "VR:n" kausilipun joka kelpaisi Tampere - Lempäälä/Tampere - Nokia välille? Nehän konnarit tosiaan pystyisivät lukea, tai jonkinlainen paperi jossa on se älykoodijuttu..
 
Niin siis että VR:n lipunmyynnistä saisi Tampereen kausilippua näyttämällä "VR:n" kausilipun joka kelpaisi Tampere - Lempäälä/Tampere - Nokia välille? Nehän konnarit tosiaan pystyisivät lukea, tai jonkinlainen paperi jossa on se älykoodijuttu..

Sen mukaan, mitä olen kuullut, homma menisi tosiaankin suunnilleen näin, eli seutulippua vastaan saa lunastettua ihan tavallisen vr:n kausilipun vastaavalle ajanjaksolle ja siis tuolle välille. Tosin ainakin vielä viime vuonna puhe oli siitä, että lippu pitäisi hakea joukkoliikenteen palvelupisteestä. Tietysti hyvä olisi, jos asemaltakin saisi. En tiedä, mitä asiasta on sovittu.

Syy tälle ratkaisulle on, että kynnys kokeilun aloittamiseksi on haluttu pitää mahdollisimman matalalla. Kaikki aikaisemmat yritykset käynnistää paikallisliikennettä rautateillä ovat kaatuneet siihen, että "pitäisi" ja "tarvittaisiin" vaikka mitä, mitä todella aikanaan tarvitaankin lopputilanteessa. Mutta aloituskynnyksestä on tullut liian suuri. Mutta näin toimien liikkeelle lähtö ei maksa kuin joitakin kymmeniä tuhansia ja tästäkin suurin osa johonkin konduktöörien lipunluku- ja myyntilaitteen johonkin päivitykseen, jonka vr näkee välttämättömäksi ennen kuin kokeilua voi aloittaa. Onneksi puolet tästä rahasta tulee nyt ministeriöltä ja loput kunnat ovat nyt saaneet kasaan.

Tampereen kaupungin liikennesuunnittelu lähtee etenemistie-ajatuksesta, jossa kerrallaan otetaan pieniä askelia. Kokeilun päättyessä on sitten aika päättää, millainen lippujärjestelmä toteutetaan. Ajatus tietenkin on, että käyttäjiä olisi jo sen verran paljon, että rahat vähän isompaan investointiin löytyisvät vaivatta. Mutta Tampere ei halua, että tämä hanke jumittaa mihinkään ja se nyt aivan ensimmäisessä vaiheessa ykkösprioriteetti.
 
Kiitos Ville kattavasta vastauksesta! Onko ollut puhetta siitä että koskeeko siis VAIN taajamajunia vai myös Lempäälässä ja Nokialla pysähtyviä IC/IC2-junia (Lempäälä: 58(IC Oulusta), 160, 165, 169, 170, 176, 177, 180, 181, 184, 185 (M-P, S), 187 (L) ja 189 ja Nokia: 166 ja 179)? Edistystä kyllä asiassa etenkin Lempääläisille, jossa vuoroväli junissa on kuitenkin niinkin hyvä kuin 30min-2h.
 
Ihan kaikki Nokialla ja Lempäälässä pysähtyvät junat kuuluvat pakettiin.
 
Takaisin
Ylös