• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Viivenäytöt helpottavat vaihtoja Keravalla

Metron liityntälinjat taitavat liikkua liian tiheästi, mutta mikäli tämä kokeilu onnistuu sitä toivottavasti laajennetaan. Esim. bussit jotka lähtevät asemilta Korso, Puistola ja Kauklahti tulevat mieleen.
Tällä hetkellähän ainoa synkronoitu vaihtoyhteys taitaa olla busseilla s474 ja v43. Vai onko muita?
 
Viimeksi muokattu:
Metron liityntälinjat taitavat liikkua liian tiheästi, mutta mikäli tämä kokeilu onnistuu sitä toivottavasti laajennetaan. Esim. bussit jotka lähtevät asemilta Korso, Puistola ja Kauklahti tulevat mieleen.
Tällä hetkellähän ainoa synkronoitu vaihtoyhteys taitaa olla busseilla s474 ja v43. Vai onko muita?

Malmilla 76A ja B, ainakin ruuhkajan ulkopuolella joka toisella keskustasta saapuvalla N-junalla on vaihtoyhteys niihin: 10min vuorovälillä juna malmilla 05, 15, 25, 35, 45, 55. Bussit 18, 38 ja 58. Junien 15min vuoroväleillä juna malmilla 00, 15, 30, 45 ja bussit 19 ja 39. (tietenkin pieniä poikkeuksia aamulla aikasin jne. kun liikenne ko. linjoilla alkaa eri aikaan). Samaten Malmille saapuvilla 76A ja B:llä on vaihtoyhteys junaan.

Välillö on käyny juuri että juna ollut pari min myöhässä ja bussi ehtiny just lähteä, siinä odotat 20/30min seuraavaa. 76A/B:n 30min vuorovälillä on kyllä ihan liian tiukka aikataulu ettei siinä kyllä pystyis odottamaan yhtään ylimääräistä. Ma-pe klo 6-21 ja la 8-19 ehtii kyllä odottamaan.
 
Toivottavasti tämä toimii myös toisinpäin, sillä luvattoman usein bussin saapuessa esim. Leppävaaraan, jossa jättölaituri jaetaan A-junan kanssa, ihmisten astuessa bussista ulos juna lähtee asemalta pyörät kipinöitä suihkuten :lol:

Sama toistuu yleensä kyllä myös E, S ja U junien kohdalla kirkkonummen suuntaan :/
 
Noihan aikataulut yritetään suunnitella, mutta joukkoliikenneväline ei odota toista myöhässä kulkevaa välinettä HSL-alueella (paitsi junat halutessan ja bussit v43 ja s474). Tätä synkronoitu vaihto tarkoittaa ja se on käytössä useissa Länsi-Euroopan maissa. Esim. Antero Alku tietää varmasti lisää esimerkkejä.
 
Toivottavasti tämä toimii myös toisinpäin, sillä luvattoman usein bussin saapuessa esim. Leppävaaraan, jossa jättölaituri jaetaan A-junan kanssa, ihmisten astuessa bussista ulos juna lähtee asemalta pyörät kipinöitä suihkuten :lol:

Sama toistuu yleensä kyllä myös E, S ja U junien kohdalla kirkkonummen suuntaan :/

Sitä saat odottaa :) Niin kauan kun ratakapsiteetti on tiukalla, täytyy junien kulkea tarkasti viivallaan tai muuten ketjureaktio alkaa (useimmissa tapauksissa). Toisaalta sellaisill asemilla/pysäkeillä jossa on 15min tai alle vuoroväli niin ei mun mielestä tarvita toisen odottelua. Keravalla esim. junien kohdalla, N (ja K silloin kin liikennöi) vuoroväli on 10minuuttia, R ja H yht. 30min ja 7min H:n perässä Zeta. Kirkkonummella bussit voisivat odottaa junaa, junat kyllä eivät voisi selläkään paljoa odotella bussia.. Kirkkonummessahan toimii vaihtoyhteydet mutta eivät olekkaan HSL:n liikennettä, vielä.
 
Näkisin myös tällaiset näytöt ihan hyödyllisinä osalla HSL-alueen lähijuna-asemista. Esimerkiksi Leppävaarassa tuo voisi olla bussiterminaalin molemmissa päissä, jolloin jo bussiterminaaliin tultaessa näkisi bussin ikkunasta, että ehtiikö junaan vai ei. Taulun pitäisi tietysti olla neliosainen: A/L-junat Helsinkiin/Helsingistä ja E/S/U/Y-junat Helsinkiin/Helsingistä.
 
Takaisin
Ylös