• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR:n uudet ohjausvaunut koeliikenteeseen

Nykyisillä IC- ja IC2-konsepteilla on siis ainakin seuraavat erot: IC:ssä on oikea ravintolavaunu ja tupakoijille pistäytymisosasto. IC2-junista nämä puuttuvat.
Toki siis nykyään näin. Totesin vain, että mikäli vain kaksikerroskalustoa sisältävät ravintolavaunulliset junat luokiteltaisiin IC2:ksi vain koska niissä on pelkkiä kaksikerrosvaunuja, olisi IC2 sen jälkeen matkustajan kannalta täysin turha ja tarpeeton konsepti. Ellei nyt satu olemaan kalustokokoonpanoista erityisen kiinnostunut, mitä en usko suurimman osan matkustajista olevan. Näin ollen siis viimeisetkin selkeät erot noiden kahden melko sekavan konseptin välillä häviäisivät.

Noin vuosi sitten visioitiin tällä foorumilla, kuinka VR:n kannattaisi uusia konseptinsa. IC2-brändi romukoppaan, tilalle eurooppalainen InterRegio (tai CityExpress, kuten Elmo Allenin kaavioissa). Lippujärjestelmä olisi yhteinen tavallisten taajamajunien kanssa, mutta konsepti olisi käytännössä ohjausvaunullinen nykyisen kaltainen IC2, joka kulkisi Etelä-Suomen taajamien välillä tunnin välein.

Meinasinkin aiemmassa viestissäni viitata Elmo Allenin konseptihahmotelmiin ja aivan upeisiin karttoihin, joihin nyt viittasit, mutta ko. pätkä jäi leikkuriin (säästötalkoisiin voi näemmä osallistua myös lyhentämällä viestejään!). Siitä olisi VR:llä mistä ottaa oppia. Pendolinon muuttaminen ICE:ksi olisi hyvä ja looginen muutos. Pendolinolla lienee oma brändiarvonsa (hyvä tai huono), vaikka maksiminopeusero vain 20 km/h onkin. ICE-alakonsepti ei sitä arvoa kadottaisi.
 
Toki siis nykyään näin. Totesin vain, että mikäli vain kaksikerroskalustoa sisältävät ravintolavaunulliset junat luokiteltaisiin IC2:ksi vain koska niissä on pelkkiä kaksikerrosvaunuja, olisi IC2 sen jälkeen matkustajan kannalta täysin turha ja tarpeeton konsepti. Ellei nyt satu olemaan kalustokokoonpanoista erityisen kiinnostunut, mitä en usko suurimman osan matkustajista olevan. Näin ollen siis viimeisetkin selkeät erot noiden kahden melko sekavan konseptin välillä häviäisivät.

Meinasinkin aiemmassa viestissäni viitata Elmo Allenin konseptihahmotelmiin ja aivan upeisiin karttoihin, joihin nyt viittasit, mutta ko. pätkä jäi leikkuriin (säästötalkoisiin voi näemmä osallistua myös lyhentämällä viestejään!). Siitä olisi VR:llä mistä ottaa oppia. Pendolinon muuttaminen ICE:ksi olisi hyvä ja looginen muutos. Pendolinolla lienee oma brändiarvonsa (hyvä tai huono), vaikka maksiminopeusero vain 20 km/h onkin. ICE-alakonsepti ei sitä arvoa kadottaisi.

Nämä ovat erinomaisia ehdotuksia ja ajatuksia porukalta. Heitin VR:n FB-sivuille taannoin ajatuksen siitä, että asiakkailta tulevat kehitysideat palkittaisi kerran kuussa esimerkiksi vapaavalintaisen kotimaanmatkan muodossa parhaan ehdotuksen tehneelle ideanikkarille. Mielestäni tässä on järkeä, sillä VR ei voi asettua niin hyvin matkustajan pöksyihin kuin matkustaja itse, tai no tässä kyseisessä esimerkissä myös alan harrastaja. Mutta enivei, juuri tällaisia asioita pääkonttoritasolla kaiketi mietitään, mutta ratkaisua ei välttämättä keksitäkään niin helposti, sillä ollaan liian sisällä siinä "omassa jutussa".

Siitä olen samaa mieltä, että IC²-konsepti tai -nimike on aikansa elänyt. InterRegio-termi voi myös olla suomalaissa erityisolosuhteissa siitä kinkkinen juttu, koska suomalaisiin erityispäihin on taottu kymmenen vuoden ajan termiä taajamajuna/regionaltåget/regional train, jolloin porukka olisi entistä enemmän kehällä - "että ai että mitä että, siis että onko tää joku kiskobussi-InterCity? Siis mä en tajuu enää mistään mitään."
 
InterRegio tai CityExpress voisi olla tiedotuksellisesti hyvä, koska silloin voitaisiin teroittaa, että "seutulippu kelpaa myös IR/CX-junissa" ja nykyisiä IC- ja pikajunia tiheämpi, mutta kuitenkin paikallisjunia harvempi pysähdysväli tarvitsee jonkin tuotenimen.
 
Noin vuosi sitten visioitiin tällä foorumilla, kuinka VR:n kannattaisi uusia konseptinsa. IC2-brändi romukoppaan, tilalle eurooppalainen InterRegio (tai CityExpress, kuten Elmo Allenin kaavioissa). Lippujärjestelmä olisi yhteinen tavallisten taajamajunien kanssa, mutta konsepti olisi käytännössä ohjausvaunullinen nykyisen kaltainen IC2, joka kulkisi Etelä-Suomen taajamien välillä tunnin välein.

Jatkan siitä, mihin jäätiin: InterCity-brändiä vahvistettaisiin yhdistämällä IC ja Pendolino yhdeksi palvelukonseptiksi, joka kulkisi samoilla radoilla samaa nopeutta, eli esim. Hki–Tpe–Ol mahdollisimman pitkälti 200 km/h. Lahden oikoradalla Pendolino-junat voisivat toki hyödyntää kapasiteetin salliessa nopeusetuaan ja ajaa näyttämisen vuoksi 220 km/h, "because we can". Kalustoeron takia Pendolino voisikin olla jonkinlainen IC:n alakäsite, samaan tapaan kuin IC2 tällä hetkellä. Saksassahan sen tuotteen nimi on InterCityExpress, ICE. Hitaammille rataosille siirtyvä yksikerroskalusto taas voisi olla "InterCity Classic – ICC", mikäli erittelylle on tarvetta.

Ehdotus muuten ok pendon ja IC:n yhdistämisen osalta, mutta tuskin VR alkaa sallia makustaa taajamajunien lipuilla IC2:ssa (ellei sigten taajamajunien lippujen hintaa nosteta). Ero matkustusmukavudessa on kuitenkin melko iso. Taajamajunat on tarkoitettu työmatkalikenteeseen etupäässä ja niissä istutaan ahtaasti 2 + 3 ja selkäjunien säätömahdollisuus puuttuu. IC2 on selvästi kaukojuna ja istuimet mukavemmat ja siinä on myös kiertävä kärrymyynti vaikka varsinaista ravintolaa ei ole.

t. Rainer
 
Ehdotus muuten ok pendon ja IC:n yhdistämisen osalta, mutta tuskin VR alkaa sallia makustaa taajamajunien lipuilla IC2:ssa (ellei sigten taajamajunien lippujen hintaa nosteta). Ero matkustusmukavudessa on kuitenkin melko iso. Taajamajunat on tarkoitettu työmatkalikenteeseen etupäässä ja niissä istutaan ahtaasti 2 + 3 ja selkäjunien säätömahdollisuus puuttuu. IC2 on selvästi kaukojuna ja istuimet mukavemmat ja siinä on myös kiertävä kärrymyynti vaikka varsinaista ravintolaa ei ole.
No miksi sitten taajamajunalipulla pääsee usealla rataosalla matkustamaan säädettävillä plyysipenkeillä 2+2-istumajärjestyksessä (siniset vaunut)? ;)
 
Takaisin
Ylös