• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjoista 3T & 3B tulee kakkonen ja kolmonen

Pakko sanoa, että hieman pettynyt ratkaisuun. Noh, mutta minkäs voit, jos ihmiset eivät osaa.
 
Pakko sanoa, että hieman pettynyt ratkaisuun. Noh, mutta minkäs voit, jos ihmiset eivät osaa.

Minä myös. Linjojen reitti on sellainen sekasotku, ettei se satunnaiselle asiakkaalle selviä vaihtamalla kirjaimet numeroiksi. Sitä paitsi minusta ainakin on sekavampaa, että "päätepysäkeillä" linjan numero vaihtuu.
 
Viisaat suunnittelijat halusivat kirjaimista eroon. Luotiin tyhmä reittimuutos, jotta Kaivokadulle saatiin keinotekoinen ongelma. Nyt ollaan korjaavinaan ongelmaa linjanumeroilla. No useat muistavat, että satamaan pääsee kolmosella (3). Mutta nyt myös kakkosella (2). Sotku säilyy ja pahenee. Mutta ... . Samalla hukattiin turhaan yksi linjanumero.
 
Juuri, kun matkustajat ovat opetelleet edellisen uudistuksen ulkoa, on pakko taas sekoittaa pakkaa. Välittämättä ikonisista, perinteisistä tunnuksista ja kuluttamalla yksi tunnus lisää. Eikä se, että tunnus vaihtuu kesken matkan, selkiytä asiaa yhtään. Varsinkin ulkopaikkakuntalaiset, joita varten uudistus tehtiin, lähtevät ulos kolmosen vaunusta ja jäävät odottamaan sitä kakkoslinjaa, johon piti vaihtaa. Ja vielä se kaikille tuttu muistisääntökin on kuopattava..
 
Tulevat kakkosen ja kolmosen linjat kummittelevat vaunuissa jo tänään 7.8.2013, viisi päivää ennen uusien linjanumeroiden virallista käyttöönottoa. Valtaosassa linjojen 3T ja 3B vaunuista sisänäytöt näyttivät jo linjanumeroita 2 ja 3. Onneksi ennallaan olivat vielä ulkopuolella näkyvät linjatunnukset 3T ja 3B, ja osa vaunuista kulki vielä kokonaan nykyisillä linjatunnuksilla ja määränpäänimillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
60 vuotta ollaan pärjätty 3T:llä ja B:llä, eikä ole ollut mitään ongelmia. Miksi hyvää järjestelmää pitää nyt muuttaa? Linjanumeron vaihtaminen kesken matkan aiheuttanee monelle hämmennystä. Jotenkin tuntuu, että näitä muutoksia tehdään ihan vain että päälliköillä on tekemistä, matkustajista piittaamatta.
 
60 vuotta ollaan pärjätty 3T:llä ja B:llä, eikä ole ollut mitään ongelmia. Miksi hyvää järjestelmää pitää nyt muuttaa?

Ongelmia on nimenomaan ollut varsinkin 2009 alkaen, jolloin 60 vuotta vanhat reitit (joissa kirjaimet merkitsivät kiertosuuntaa) muuttuivat, mutta linjatunnukset eivät.

Linjanumeron vaihtaminen kesken matkan aiheuttanee monelle hämmennystä. Jotenkin tuntuu, että näitä muutoksia tehdään ihan vain että päälliköillä on tekemistä, matkustajista piittaamatta.

Veikkaan että useimmat tuskin edes huomaavat linjanumeron vaihtumista kesken matkan. Lisäksi olen ollut siinä uskossa, että tämä muutos tehdään nimenomaan matkustajilta saadun palautteen vuoksi.
 
En ole vieläkään oikein varma siitä, onko tuo linjanumeromuutos hyvä vai huono asia. Minulle 3B ja 3T eivät ole aiheuttaneet väärinkäsityksiä, mutta toisaalta ymmärrän kyllä, että ne tuntuvat monista sekavilta. Viikkoa ennen uudistusta kuuntelin ratikassa, kun kaksi parikymppistä nuorta naista lukivat tiedotetta ja totesivat, että muutos on aivan mainio juttu. Mikä minä olen heille sanomaan, että kyllä se entinenkin systeemi kelpaa?

Mutta yhdestä olen varma: jos ennen oli hankala tietää, minne rengaslinja vie, niin nyt se on kyllä vielä hankalampaa. Täälläkin on puhuttu siitä, että rautatieasemalla olisi jotenkin vaikeaa, kun pysäkkikilvessä lukee "3T Kamppi Töölö" ja sitten ei tiedä minne se 3T menee. Että jos on menossa vaikka Kamppiin, niin saattaa astua väärään ratikkaan. No, onko nyt helpompaa, kun siellä ei lue Kamppia enää ollenkaan, vaan toiselta puolelta pääsee linjalla 2 Kaivopuistoon ja linjalla 3 Nordenskiöldinkadulle, kun taas toiselta puolelta pääsee linjalla 2 Nordenskiöldinkadulle ja linjalla 3 Kaivopuistoon? Kaiken huippu on Eläintarhan pysäkki. Nimensä se on säilyttänyt, mutta minne sieltä pääsee? Ennen pääsi Kamppiin ja Töölöön 3T:llä sekä Kallioon ja Eiraan 3B:llä. Nyt pääsee vain Kaivopuistoon – valita voi joko kakkosen tai kolmosen, mutta Kaivopuisto lukee molemmissa pysäkkikilvissä.

Niin että pieleen meni tämäkin juttu. Olisitte nyt hyvät ystävät säilyttäneet noissa linjapäreissä ne välietapit. Ne ovat rengaslinjalla todella tärkeät. Ja rengasta ne vaunut ajavat yhä edelleen, vaikka numeroita onkin entistä enemmän. Eihän tuollaisesta tule se Japanin serkku hullua hurskaammaksi, kun kaikki on vain Kaivopuistoa.
 
Olisitte nyt hyvät ystävät säilyttäneet noissa linjapäreissä ne välietapit. Ne ovat rengaslinjalla todella tärkeät.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Siihen liittyen on pakko mainita, että noin viikko sitten vertailin huvittuneena linjapäreissä ja elektronisissa näyttötauluissa mainittuja välietappeja toisiinsa Aleksilla. Yhdessä luki "3T Kamppi Töölö" ja toisessa "3T Töölö Kallio" - siis samalla pysäkillä. Kadun vastakkaisella puolella luki "3B Kauppatori Kaivopuisto" ja "3B Kauppatori Eira". Kallio ja Eira ovat toki linjojen todellisia välietappeja, mutta ennen niiden saavuttamista linjatunnus vaihtuu. Tuli väistämättä mieleen sanonta, että vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee.
 
Takaisin
Ylös