• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: A-, M-, ja L-junien lähtö- ja tulolaitureihin muutoksia 27.10.

HSL sanoi:
Ensimmäiset vasemmanpuoleisina ajettavat junavuorot ovat M-juna Helsingistä klo 6.04 ja M-juna Vantaankoskelta klo 6.02 sekä L-juna Helsingistä klo 6.08 ja L-juna Kirkkonummelta klo 6.02.

Reittiopas tuntee näitä junia tunnin verran aikaisemmatkin junat. Sekoilenko minä, sekoileeko Reittiopas, sekoileeko tiedotus, vai vaihtuuko liikennöintisuunta tosiaan vasta aamun ensimmäisten junien jälkeen? Ilmeisesti normaaliaikaan siirtyminen vaikuttaa johonkin, mutta epäselväksi jää, mihin ja miten.
 
Reittiopas tuntee näitä junia tunnin verran aikaisemmatkin junat. Sekoilenko minä, sekoileeko Reittiopas, sekoileeko tiedotus, vai vaihtuuko liikennöintisuunta tosiaan vasta aamun ensimmäisten junien jälkeen? Ilmeisesti normaaliaikaan siirtyminen vaikuttaa johonkin, mutta epäselväksi jää, mihin ja miten.

Minä en onnistunut saamaan Reittioppaalla näkyviin ennen kuutta lähteviä L/M-junia huomisaamulle. Eikä näitä varmaan pitäisikään näkyä, kun aikataulukirjankin mukaan ensimmäiset lähdöt ovat tuossa uutisessa mainitut.
 
Minä en onnistunut saamaan Reittioppaalla näkyviin ennen kuutta lähteviä L/M-junia huomisaamulle. Eikä näitä varmaan pitäisikään näkyä, kun aikataulukirjankin mukaan ensimmäiset lähdöt ovat tuossa uutisessa mainitut.

Ilmeisesti kyse on sitten Reittioppaan sekoilusta normaaliaikaan siirtymisessä. Näitä saa näkyviin, kun asettaa lähtöajan huomiselle ennen neljää aamulla. Siis jos asettaa lähtöajaksi 3.50, tulee näkyviin 5.08 lähtevä L-juna. Jos lähtöajaksi asettaa 4.50, ensimmäinen L-juna on 6.08.
 
Nyrkkisääntö kesä- ja normaaliaikaan siirryttäessä on se, että syksyisin kello voi olla saman aamun aikana kaksi kertaa 3.01-3.59, kesäaikaan siirryttäessä tuota koko tuntia ei ole olemassa edes kirkonkirjoissa.

Mielenkiintoista olisi katsoa, miten tuo kesäaikaan siirtyminen näkyy esimerkiksi graafisissa aikatauluissa - mahtaako jollain olla esimerkiksi viime keväältä mainitulta ajanjaksolta jotain pdf:ää jemmassa? Senhän voisi mielenkiinnosta laittaa tänne. Ai nii mutku, ne lehtileikkeet ja muut niihin rinnastettavat julkaisut... :frown:
 
Nyrkkisääntö kesä- ja normaaliaikaan siirryttäessä on se, että syksyisin kello voi olla saman aamun aikana kaksi kertaa 3.01-3.59, kesäaikaan siirryttäessä tuota koko tuntia ei ole olemassa edes kirkonkirjoissa.

Aivan, juuri tämän takia ajattelin, että on toisaalta mahdollista, että Reittiopas asiassa sekoilee, ja toisaalta mahdollista myös, että aikaisempikin juna ajetaan, mutta siitä on unohtunut tiedottaa.

Mielenkiintoista olisi katsoa, miten tuo kesäaikaan siirtyminen näkyy esimerkiksi graafisissa aikatauluissa - mahtaako jollain olla esimerkiksi viime keväältä mainitulta ajanjaksolta jotain pdf:ää jemmassa? Senhän voisi mielenkiinnosta laittaa tänne. Ai nii mutku, ne lehtileikkeet ja muut niihin rinnastettavat julkaisut... :frown:

Sinä se jaksat… Monissa viranomaisen tuottamissa dokumenteissa ei ole tekijänoikeutta ollenkaan, ja lisäksi en olisi täysin varma, että graafinen aikataulu teoskynnystä ylittää. Sinä ilmeisesti tiedät paremmin?
 
Sinä se jaksat… Monissa viranomaisen tuottamissa dokumenteissa ei ole tekijänoikeutta ollenkaan, ja lisäksi en olisi täysin varma, että graafinen aikataulu teoskynnystä ylittää. Sinä ilmeisesti tiedät paremmin?

Mielestäni en ole mikään pitkäveteinen veikko, enkä jaksa puuttua epäolennaisiin asioihin, mutta kun nyt kerran tällä foorumilla tämä tekijänoikeusasia tuli niin vahvasti tuossa taannoin esiin, ajattelin kommentoida aihetta.

Mitä tähän tekijänoikeusasiaan tulee, Turun Sanomat kirjoitti artikkelin 5.10.2013 A1- ja A(4)2-vaunujen tulevista romutuksista printtiin ja siitä lyhennetyn version nettiin. Koska minulla nyt sattuu tuo kyseinen printtiversio 5.10.2013 ilmestyneestä Turkkarista olemaan, julkaisen siitä alla vain osan.

Pointti tässä keskustelussa ei ole naljailu, vaan se, mitä saa ja mitä ei saa lainata tai screenshotata, aivan kuten tässä keskustelussa käytiin läpi. Alla joka tapauksessa tuo pieni osa Turkkarin jutusta 5.10.2013 (Lähde: Turun Sanomat 5.10.2013 sivu 6 / kotimaa).

Jokainen varmasti ymmärtää, että myös Turun Sanomat -tai mikä tahansa muu media- saa heidän juttujen julkaisuista yllättävissä paikoissa ilmaista mainosta, jota nykypäivän mediatalot ovat toden teolla vailla. Kokonaan toinen asia on juttujen kopiointi ja niiden levittäminen ikään kuin omana toimituksellisena materiaalina. Sitä kutsutaan varastamiseksi, enkä sitä hyväksy, kuten olen lukuisat kerrat yllä mainitussa samaisessaMatkaan-lehti-ketjussa maininnut ja yrittänyt vääntää asiaa rautalangasta.

Veikkaan, että tämä tekijänoikeusasia on ainutlaatuinen suomalaisessa harrastusskenessä ja millä tahansa vähäpätöisellä nettisivustolla. Sen sijaan tällaisen aivan huuhaa-asian esiinnostaminen tappaa hyvästä harrastuksesta leijonanosan ja samalla nostaa porukan kommentointi- ja/tai julkaisukynnystä valtavasti.

Harmi sinänsä, sillä harrastus tässä on tärkeintä, eivät pilkut tai momentit.

--

(TS 5.10.2013)

TS 05102013.jpg
 
Mielestäni en ole mikään pitkäveteinen veikko, enkä jaksa puuttua epäolennaisiin asioihin, mutta kun nyt kerran tällä foorumilla tämä tekijänoikeusasia tuli niin vahvasti tuossa taannoin esiin, ajattelin kommentoida aihetta.

Tarkoitan sitä, että nostat asiaa esille täysin asiaankuulumattomassa ketjussa, nähtävästi vain koska minä satuin olemaan äänessä molemmissa ketjuissa. Jos tuollainen kirjoittelu ei ole epäolennaista, en tiedä mikä on. Tämän foorumin säännöissäkin on muistaakseni jotain aiheessa pysymisestä.
 
Hyvin olivat matkustajat uudet liikennöintisuunnat sisäistäneet jo aamuvarhain. Itse matkustin M-junalla 7 aikaan Myyrmäestä Huopalahteen ja ainakin Myrtsissä kaikki löysivät oikealle laiturille. Hieman sekaannusta aiheutti Huopalahteen tultaessa junan kuulutus joka kertoi Leppävaaran (A)junien lähtevän raiteelta 3 vaikka A-junat lähtivätkin raiteelta 4. Toivottavasti kuulutukset korjataan nopeasti.
Itsestäni tuntui jotenkin oudolta kun junat ajavat "väärään" suuntaan mutta eiköhän tuohon ajan kanssa totu.
 
Tarkoitan sitä, että nostat asiaa esille täysin asiaankuulumattomassa ketjussa, nähtävästi vain koska minä satuin olemaan äänessä molemmissa ketjuissa.

Ööö, että siis niin kuin mitä? Luinko nyt täysin oikein? No eipä kyllä ole kellään yksittäisellä henkilöllä mitään merkitystä meikäläisen postauksiin miltään osin.

Mainittakoon, että en ollut aiemmin kuullutkaan nimimerkistä "Matkalainen", joten pikkuisen hankalaa on lähteä ketään tältä pohjalta sättimään henkilökohtaisella tasolla... :)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:46 ----------

Itsestäni tuntui jotenkin oudolta kun junat ajavat "väärään" suuntaan mutta eiköhän tuohon ajan kanssa totu.

Jeps, sama juttu oli Tiksin kaupunkiradan rakentamisen aikaan 90-luvun puolivälissä. Muistan, kun aamuisin P-junat menivät etelään itäistä raidetta, mutta muuten kulkusuunta oli aina siten, että pohjoiseen vei kaksi itäisintä raidetta ja etelään tultiin läntistä. Meni siinä tosiaan hetki ennen kuin liikennesuunnanmuutokseen tottui.

Mainittakoon muuten, että joku saattaa jopa muistaa Pasilan uuden aseman (avattu 24.9.1990) raiteen 1 laiturikonfiguraation ennen Tiksin kaupunkiradan rakentamista: laiturilta pystyi kävelemään suoraan sporaan 7B. Vastaavanlaista liityntää ei liene millään muulla asemalla Suomessa. Leppävaaran terminaali on A-junien ja bussivaihtojen suhteen melko lähellä tuota, mutta ei kuitenkaan yllä noin näpsäkkään palveluun.
 
...
Mainittakoon muuten, että joku saattaa jopa muistaa Pasilan uuden aseman (avattu 24.9.1990) raiteen 1 laiturikonfiguraation ennen Tiksin kaupunkiradan rakentamista: laiturilta pystyi kävelemään suoraan sporaan 7B. Vastaavanlaista liityntää ei liene millään muulla asemalla Suomessa. Leppävaaran terminaali on A-junien ja bussivaihtojen suhteen melko lähellä tuota, mutta ei kuitenkaan yllä noin näpsäkkään palveluun.
Jep muistan tuon oikein hyvin kun tuli vaihdettua lähijunasta ratikkaan koulumatkalla
 
Ööö, että siis niin kuin mitä? Luinko nyt täysin oikein? No eipä kyllä ole kellään yksittäisellä henkilöllä mitään merkitystä meikäläisen postauksiin miltään osin.

Mainittakoon, että en ollut aiemmin kuullutkaan nimimerkistä "Matkalainen", joten pikkuisen hankalaa on lähteä ketään tältä pohjalta sättimään henkilökohtaisella tasolla... :)

No jos näin on, niin hyvä. Se kuitenkin asettaa entistä oudompaan valoon sen, että alat valittelemaan tekijänoikeuksista tässäkin ketjussa. Ja ne jutut romutettavista vaunuista kuuluvat jonnekin muualle.
 
M-juna kulkee aamuisin 2-4 minuutilla myöhässä ja iltapäivällä sama homma, ei tainnut onnistua niin kuin piti!
 
M-juna kulkee aamuisin 2-4 minuutilla myöhässä ja iltapäivällä sama homma, ei tainnut onnistua niin kuin piti!

Samaa mieltä! eilen M-junat kulkivat pitkin päivää sen 2-5 min myöhässä, välillä enemmänkin, jotkut yksittäiset vuorot jopa 10-15 min. Ainakin Huopalahdessa 20:23 Helsingistä Vantaankoskelle saapuva juna tuli noin 20:33
 
No jos näin on, niin hyvä. Se kuitenkin asettaa entistä oudompaan valoon sen, että alat valittelemaan tekijänoikeuksista tässäkin ketjussa. Ja ne jutut romutettavista vaunuista kuuluvat jonnekin muualle.

Niin - vai voisiko olla ylipäätään niin, että tämä koko keskustelu tekijänoikeusasioista ei välttämättä kuulu Joukkoliikennefoorumille? Itse en tätä juttua tekijänoikeuskeskustelusta aloittanut; kummallista kyllä, juttuaiheen avaaja ei ole sen koommin aiheeseen halunnut ottaa kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös