• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: A-, M-, ja L-junien lähtö- ja tulolaitureihin muutoksia 27.10.

Samaa mieltä! eilen M-junat kulkivat pitkin päivää sen 2-5 min myöhässä, välillä enemmänkin, jotkut yksittäiset vuorot jopa 10-15 min. Ainakin Huopalahdessa 20:23 Helsingistä Vantaankoskelle saapuva juna tuli noin 20:33

Eilen matkustin Helsingistä klo 18.14 lähtevällä M-junalla, juna seisahtui vähän ennen Pasilan asemaa klo 18.18 ja jatkamaan päästiin vasta 18.31, konduktööri kuullutti kahteen kertaan syyksi ruuhkan Pasilassa ja pahoittelut viivästyksestä. Pasilan jälkeen matka jatkui normaalisti ja perillä Myyrmäessä oltiin n.18.44.
Tänään kuitenkin M-junat vaikuttivat kulkevan aikataulun mukaan.
 
Ilmeisesti tämän uudistuksen myötä junat myös pysähtyvät Huopalahden asemalla eri kohdassa kuin aikaisemmin. Aiemmin lyhyet junat jäivät kahden ensimmäisen sisäänkäynnin (Helsingistä päin katsottuna) väliin, mutta nykyään ne jäävät vain Eliel Saarisen tien sisäänkäynnin kohdalle. Mikäköhän järki tässä on? Aikaisemmin junat pysähtyivät laiturille katettuun kohtaan, nykyään ei. Ei vaikuta ainakaan miltään parannukselta?
 
Ilmeisesti tämän uudistuksen myötä junat myös pysähtyvät Huopalahden asemalla eri kohdassa kuin aikaisemmin. Aiemmin lyhyet junat jäivät kahden ensimmäisen sisäänkäynnin (Helsingistä päin katsottuna) väliin, mutta nykyään ne jäävät vain Eliel Saarisen tien sisäänkäynnin kohdalle. Mikäköhän järki tässä on? Aikaisemmin junat pysähtyivät laiturille katettuun kohtaan, nykyään ei. Ei vaikuta ainakaan miltään parannukselta?

Joo, ei siinä olekaan mitään järkeä, että koko lössi änkee yhdestä (perimmäisestä jo valmiiksi täyteen vaunuun) ovesta sisään Huopalahdessa. Maanantaina kun matkustin M-junalla Myyrmäestä Hkiin niin Huopalahdessa katsoin jo, että triplaflirtti raiteella 4. Noh, ei ollut vaan tupla, joka oli pysähtynyt vain laiturin aivan pohj. päähän. Kyllähän se tietty selkiyttää matkustajia, kun he tietävät, että lipunmyyntipaikka on suunnilleen keskellä laituria joka asemalla.

Kyllä ihmiset alkavat pikkuhiljaa tottua tähän uudistukseen, joskin edelleen kaikki ihmiset eivät tunnu tietävän, että suunta on vaihtunut.
 
Ilmeisesti tämän uudistuksen myötä junat myös pysähtyvät Huopalahden asemalla eri kohdassa kuin aikaisemmin. Aiemmin lyhyet junat jäivät kahden ensimmäisen sisäänkäynnin (Helsingistä päin katsottuna) väliin, mutta nykyään ne jäävät vain Eliel Saarisen tien sisäänkäynnin kohdalle. Mikäköhän järki tässä on? Aikaisemmin junat pysähtyivät laiturille katettuun kohtaan, nykyään ei. Ei vaikuta ainakaan miltään parannukselta?

YLE-Helsinki oli uutisoinut tätä "junamatkustajien juoksutusta" tänään netissä. Ilmeisesti matkustajilta on tullut paljon palautetta junien uudesta pysähtymiskäyttäytymisestä. Uusia pysähtymisjärjestelyjä perustellaan erilaisella kalustolla, on uusia flirt-junia ja vanhoja Sm 1/2-junia. Junien pituudet ja lipunmyyntiosastot ovat erillaisia. Liikennevirasto ja veturinkuljettajat aikovatkin tehdä uusia katselmuksia asemilla jo tällä viikolla mahdollisten ongelmien korjaamiseksi.

Suurin ongelma tässä on ollut se, ettei näistä uusista pysähtymiskäytännöistä ole edes tiedotettu. Tämä asia taisi jäädä kokonaan laiturimuutoksien varjoon! Miksei muuten asemien laiturinäytöissä voitaisi näyttää junan pituutta ja pysähtymiskohtaa kuten metroasemien näytöissä tehdään?
 
Miksei muuten asemien laiturinäytöissä voitaisi näyttää junan pituutta ja pysähtymiskohtaa kuten metroasemien näytöissä tehdään?

Samoilla linjoilla! Olisi kyllä hyvä idea. Samassa informaatiossa voisi tuolla myös ilmi tuleeko matalalattiajuna.
 
Matkustajapalautteen perusteella lähijunien pysähtymispaikkoja tullaan muuttamaan Huopalahden, Pitäjänmäen -ja Mäkkylän asemilla 25-27.11. Jatkossa junat pysähtyvät pääosin katettujen laituriosien kohdalla.

Lähteet: Yle-Helsinki ja Metro

Ainakin Huopalahdessa tuo pysähtymiskäyttäytyminen on ollut täysin älytöntä kun A -M junat ovat pysähtyneet kokonaan katetun alueen ulkopuolella vaikka suurin osa matkustajista käyttää nimenomaan katettua aluetta.
 
Matkustajapalautteen perusteella lähijunien pysähtymispaikkoja tullaan muuttamaan Huopalahden, Pitäjänmäen -ja Mäkkylän asemilla 25-27.11. Jatkossa junat pysähtyvät pääosin katettujen laituriosien kohdalla.

Asian pitäisi olla kelle tahansa hiukankin asiakaspalveluorientoituneelle virkamiehelle itsestäänselvyys – eihän tällaisia päättömyyksiä pitäisi alun alkaenkaan tapahtua. Nyt tämän korjaamiseen meni kuukausi.
 
Takaisin
Ylös