• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL ja VR sopivat lähijunaliikenteen lipuista

Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Keski-Uusimaa sanoi:
KERAVA |Paavo Mattila on huomannut porsaanreiän asioidessaan kotikaupunkinsa lippuautomaatilla rautatieasemalla. Hän on maksanut VR:n yhdensuuntaisesta lipusta eläkeläishinnan 3,25 euroa. HSL:n lippu maksaa hänelle jatkossa seitsemän euroa.

– Keravan liittyminen HSL-alueeseen nostaa eläkeläisten junalippuhinnat yli kaksikertaiseksi, kun enää ei saa ostaa VR:n eläkeläislippua.

Mattila suunnitteleekin, että jatkossa kannattaa ostaa Keravalta VR:n lippu Järvenpää–Helsinki. Järvenpäästä ostetun eläkeläislipun hinta on 4,10 euroa.

Keski-Uudellamaalla ilmestyvä paikallislehti julkaisi tänään ohjeet lipun myynnin säännösten kiertämiseen. Paperiveriossa on haastateltu myös lipuntarkastajia ja kerrottu selvät linjaukset, missä tilanteissa he voivat antaa tarkastusmaksun ja missä eivät. Käytännössä kädet ovat niin sidotut, että vyöhykelippuja voi edelleen käyttää myös Keravalta samaan malliin kuin ennenkin. Ainoastaan, kun ostaa lippua konduktööriltä, tulee esiin uusi lipunmyyntiperiaate.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Samaisessa lehdessä samalla sivulla oli artikkeli myös luvattomista radanylityksistä. Veturinkuljettajat olivat havainneet koko Suomessa olevan vain 10 oikopolkua, mikä kielii mielestäni siitä että radanylittäjät ovat niin varovaisia etteivät lähde ollenkaan ylittämään rataa jos juna on näkyvissä. Trafin työntekijä sanookin oikopolkuja olevan varmasti paljon enemmän.

Lisäksi kerrottiin että on trendikästä poseerata raiteilla ja somessa on paljon tällaisia valokuvia. Tämä on aivan totta. Olenpa kerran nähnyt kuvan jossa henkilö istuu junaradalla nojatuolissa.
 
Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Käytännössä kädet ovat niin sidotut, että vyöhykelippuja voi edelleen käyttää myös Keravalta samaan malliin kuin ennenkin.

VR kuitenkin uudistaa vyöhykehinnoitteluaan niin, että se ohjaa HSL-kuntien asukkaita käyttämään HSL-lipputuotteita. VR:n tiedote
 
Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

VR kuitenkin uudistaa vyöhykehinnoitteluaan niin, että se ohjaa HSL-kuntien asukkaita käyttämään HSL-lipputuotteita. VR:n tiedote

Tämä onkin iso muutos ja tulee ainakin Keravalla muuttamaan käyttäytymistä merkittävästi. Kun VR:n liput kääntyvät HSL:n lippuja kalliimmiksi myös kausilipuissa, pitäisi HSL lippujen myynnin lisääntyä merkittävästi.

Tällä lienee jo iso vaikutus myös HSL:n keravalaisilta saatavaan lipputulokertymään ja Keravan maksuosuuksien kehitykseen. Aiemminhan HSL lipun ovat ostaneet vain Keravan kaupungin näkökulmasta kalliit käyttäjät, jotka ovat tarvinneet vaihtoyhteyttä jommassa kummassa päässä matkaa. Nyt HSL lipulla alkaa matkustaa merkittävä määrä myös edullisia käyttäjiä, jotka tekevät pelkän runkomatkan ja näin tuottavat vähemmän kustannuksia. Ainakin teoriassahan nämä käyttäjät tuottavat HSL:lle/Keravan kaupungille jopa hiukan voittoa, kun nykyisellään VR on itsekannattavasti pystynyt kuljettamaan heitä R ja H junilla ja ensi vuonna he alkavat maksaa HSL:lle aavistuksen korkeampaa hintaa. Olennainen kysymys tietysti on, paljonko VR saa tulevaisuudessa lähiseutu 3 lipuilla tehdyistä matkoista korvausta ja paljonko lipputuotteen vaihto vaikuttaa ihmisten matkustuskäyttäytymiseen. On esimerkiksi mahdollista, että Keravan paikallisliikenteeseen tulee lisää matkustajia, kun sen alkaa saada samaan hintaan. Toivoa tietysti sopii, että lisämatkustajat olisivat mieluummin entisijä liityntäpysäköijiä kuin kävelijöitä. Vastaavasti pääkaupunkiseudulla voidaan entistä herkemmin tehdä lyhyetkin liityntämatkat bussilla tai ratikalla.
 
Takaisin
Ylös