Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: HSL ja VR sopivat lähijunaliikenteen lipuista

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5796

    oletus HSL ja VR sopivat lähijunaliikenteen lipuista


  2. #2

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Keski-Uusimaa
    KERAVA |Paavo Mattila on huomannut porsaanreiän asioidessaan kotikaupunkinsa lippuautomaatilla rautatieasemalla. Hän on maksanut VR:n yhdensuuntaisesta lipusta eläkeläishinnan 3,25 euroa. HSL:n lippu maksaa hänelle jatkossa seitsemän euroa.

    – Keravan liittyminen HSL-alueeseen nostaa eläkeläisten junalippuhinnat yli kaksikertaiseksi, kun enää ei saa ostaa VR:n eläkeläislippua.

    Mattila suunnitteleekin, että jatkossa kannattaa ostaa Keravalta VR:n lippu Järvenpää–Helsinki. Järvenpäästä ostetun eläkeläislipun hinta on 4,10 euroa.
    Keski-Uudellamaalla ilmestyvä paikallislehti julkaisi tänään ohjeet lipun myynnin säännösten kiertämiseen. Paperiveriossa on haastateltu myös lipuntarkastajia ja kerrottu selvät linjaukset, missä tilanteissa he voivat antaa tarkastusmaksun ja missä eivät. Käytännössä kädet ovat niin sidotut, että vyöhykelippuja voi edelleen käyttää myös Keravalta samaan malliin kuin ennenkin. Ainoastaan, kun ostaa lippua konduktööriltä, tulee esiin uusi lipunmyyntiperiaate.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.10.2013 kello 19:46. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

    Samaisessa lehdessä samalla sivulla oli artikkeli myös luvattomista radanylityksistä. Veturinkuljettajat olivat havainneet koko Suomessa olevan vain 10 oikopolkua, mikä kielii mielestäni siitä että radanylittäjät ovat niin varovaisia etteivät lähde ollenkaan ylittämään rataa jos juna on näkyvissä. Trafin työntekijä sanookin oikopolkuja olevan varmasti paljon enemmän.

    Lisäksi kerrottiin että on trendikästä poseerata raiteilla ja somessa on paljon tällaisia valokuvia. Tämä on aivan totta. Olenpa kerran nähnyt kuvan jossa henkilö istuu junaradalla nojatuolissa.

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Käytännössä kädet ovat niin sidotut, että vyöhykelippuja voi edelleen käyttää myös Keravalta samaan malliin kuin ennenkin.
    VR kuitenkin uudistaa vyöhykehinnoitteluaan niin, että se ohjaa HSL-kuntien asukkaita käyttämään HSL-lipputuotteita. VR:n tiedote

  5. #5

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    VR kuitenkin uudistaa vyöhykehinnoitteluaan niin, että se ohjaa HSL-kuntien asukkaita käyttämään HSL-lipputuotteita. VR:n tiedote
    Tämä onkin iso muutos ja tulee ainakin Keravalla muuttamaan käyttäytymistä merkittävästi. Kun VR:n liput kääntyvät HSL:n lippuja kalliimmiksi myös kausilipuissa, pitäisi HSL lippujen myynnin lisääntyä merkittävästi.

    Tällä lienee jo iso vaikutus myös HSL:n keravalaisilta saatavaan lipputulokertymään ja Keravan maksuosuuksien kehitykseen. Aiemminhan HSL lipun ovat ostaneet vain Keravan kaupungin näkökulmasta kalliit käyttäjät, jotka ovat tarvinneet vaihtoyhteyttä jommassa kummassa päässä matkaa. Nyt HSL lipulla alkaa matkustaa merkittävä määrä myös edullisia käyttäjiä, jotka tekevät pelkän runkomatkan ja näin tuottavat vähemmän kustannuksia. Ainakin teoriassahan nämä käyttäjät tuottavat HSL:lle/Keravan kaupungille jopa hiukan voittoa, kun nykyisellään VR on itsekannattavasti pystynyt kuljettamaan heitä R ja H junilla ja ensi vuonna he alkavat maksaa HSL:lle aavistuksen korkeampaa hintaa. Olennainen kysymys tietysti on, paljonko VR saa tulevaisuudessa lähiseutu 3 lipuilla tehdyistä matkoista korvausta ja paljonko lipputuotteen vaihto vaikuttaa ihmisten matkustuskäyttäytymiseen. On esimerkiksi mahdollista, että Keravan paikallisliikenteeseen tulee lisää matkustajia, kun sen alkaa saada samaan hintaan. Toivoa tietysti sopii, että lisämatkustajat olisivat mieluummin entisijä liityntäpysäköijiä kuin kävelijöitä. Vastaavasti pääkaupunkiseudulla voidaan entistä herkemmin tehdä lyhyetkin liityntämatkat bussilla tai ratikalla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 09:51
  2. Pääradan lähijunaliikenteen lisäämisajatuksia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 11.08.2008, 19:03
  3. Lähijunaliikenteen kustannustaso
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 23.06.2008, 20:51
  4. Helsingin seudulle sopivat bussit
    kirjoittanut karihoo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.04.2007, 12:40
  5. Tukholman lähijunaliikenteen historia PDF-raporttina
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.11.2005, 07:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •