• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Valtaosa lähijunaliikenteestä pysähdyksissä työnseisauksen vuoksi perjantaina 1.11.

Ei tuolla mikään hirmuinen kaaos ollenkaan ollut, ei edes henkilöautolla ajaessa. Hieman enemmän ruuhkaa, ei muuta.

Pitääkö tästä tehdä sellainen päätelmä, että lähijunaliikenne on tarpeentonta, hommat voitaisiin hoitaa hieman isoimmilla busseillakin ja ainakin kaikenmaailman Pisara-radat ovat ihan turhia investointeja? ;)

Ehkä kokonaisuus ei ollut kaoottinen, mutta Vantaan sisäisessä liikenteessä junien kapasiteettia oltaisiin tarvittu. Koulumatkani kesti poikkeuksellisesti 40 minuuttia, koska v70 oli niin täynnä ettei kyytiin mahtunut, saapuessaan pysäkille ensin 6 minuuttia myöhässä. :mad: Tavallisesti käytänkin junaa jolloin matka aika on noin 15 minuuttia.
 
Aivan ehdottoman samaa mieltä :redface: Hieno homma tuo, että on ymmärretty ottaa muilta linjoilta ruuhka-autoja tätä varten. Ehkä aiemmin metro-ketjussa käydyllä keskustelulla voisi olla osaa siihen?

Hsl:lle 10p + papukaijamerkki

Iso plussa myös Nobinan toiminnalle poikkeustilanteessa. Heiltä oli muutama huomioliiviin pukeutunut työnjohtaja aamulla Leppävaarassa ja iltapäivällä Elielinaukiolla lähettämässä 205X:n busseja (joissa oli useimmiten Tilausajo-kilvitys tai A4-kyltti tuulilasilla) matkaan ja samalla opastamassa matkustajat sopivaan bussiin. Ilman heitä 205X:t olisivat kulkeneet käytännössä tyhjinä ja 231-270 täysinä. Työnjohtajien opastuskyky kattoi myös muut alueet Leppävaaran suunnan lisäksi.
 
Iso plussa myös Nobinan toiminnalle poikkeustilanteessa.

Näin juuri, nuo kaksi työjohdon herraa onnistuivat todella hyvin siinä mitä tekivät, he ohjasivat kuljettajia puhelimitse, jolloin saivat työvuoroja hoidettua kätevästi, opastivat matkustajat tehokkaasti sekä tasaisesti kaikkiin linja-autoihin, ja tietenkin hyvin kuuluvalla äänellä.
 
Voimme siis todeta, että vihdoinkin on toiminut HSL:n ja liikennöitsijöiden (tässä tilanteessa ainakin Nobinan), niin oma kuin yhteinenkin, matkustajien opastaminen ja tiedotus saumattomasti, ja hyvän joukkoliikenteen tasoisesti. Tämä on toki mukava kuulla, ja se osoittaa myös asiakkaille, että heidät on otettu huomioon! :) Toivon mukaan tämä on vasta alkua kehitykselle oikeasti Euroopan parhaaksi joukkoliikenteeksi.

Ja itse lakkoon liittyen; HSL:n sivuilla on päivitetty lista tänä iltana ajettavista junavuoroista. Lista löytyy myös VR:n sivuilta.
 
Voimme siis todeta, että vihdoinkin on toiminut HSL:n ja liikennöitsijöiden (tässä tilanteessa ainakin Nobinan), niin oma kuin yhteinenkin, matkustajien opastaminen ja tiedotus saumattomasti, ja hyvän joukkoliikenteen tasoisesti.

Kyllä tulevaisuuden vastaavia tilanteita varten pitäisi pohtia, sijoitetaanko korvausbussit erityisille korvauslinjoille vaiko normaaliliikennöinnin mukaisille linjoille lisäkapasiteetiksi. Tämän päivän perusteella voi todeta, että varsinaiset junaa korvaavat X-linjat saatiin täyttymään vain henkilökunnan, suurin piirtein kädestä pitäen tapahtuvalla, opastuksella. Leppävaaran suuntaan se saatiin toimimaan, mutta Vantaan suuntaan havaintojeni mukaan X-linjat kulkivat tyhjillään ja normaalit linjat täydempinä. Ilmeisesti R:torilla ei ollut ketään opastamassa matkustajia sopivaan bussiin, jolloin olisi ollut perustellumpaa sijoittaa lisäkapasiteettia normaaleille linjoille. Kovin moni matkustaja ei varmaankaan uskalla lähteä etsimään mahdollista korvausbussia kun tiedotteissa ei ole esitetty tarkkaa reittiä, vuoroväliä tai lähtöaikoja.
 
Kyllä tulevaisuuden vastaavia tilanteita varten pitäisi pohtia, sijoitetaanko korvausbussit erityisille korvauslinjoille vaiko normaaliliikennöinnin mukaisille linjoille lisäkapasiteetiksi. Tämän päivän perusteella voi todeta, että varsinaiset junaa korvaavat X-linjat saatiin täyttymään vain henkilökunnan, suurin piirtein kädestä pitäen tapahtuvalla, opastuksella. Leppävaaran suuntaan se saatiin toimimaan, mutta Vantaan suuntaan havaintojeni mukaan X-linjat kulkivat tyhjillään ja normaalit linjat täydempinä. Ilmeisesti R:torilla ei ollut ketään opastamassa matkustajia sopivaan bussiin, jolloin olisi ollut perustellumpaa sijoittaa lisäkapasiteettia normaaleille linjoille. Kovin moni matkustaja ei varmaankaan uskalla lähteä etsimään mahdollista korvausbussia kun tiedotteissa ei ole esitetty tarkkaa reittiä, vuoroväliä tai lähtöaikoja.

Parin junalakon kokeumuksella olen sitä mieltä, että varsinaisten linjojen vahvistaminen lisäautoilla on huomattavasti järkevämpää. Todennäköisesti matkustajat etsivät reittioppaalla vaihtoehtoisia kulkumuotoja ja sieltä tulee vakiolinjat. Niiden mukaan sitten yritetään suunnistaa töihin ym.

Vielä kun olisi ennakkoon sovitut linjat joihin panostetaan (joita käsittääkseni jossain vaiheessa suunniteltiin), että ne olisivat valmiina bussien linjakilvissä. Aamullahan on helpompaa ajaa lisävuoroja esim. Leppävaarasta, mutta iltapäivässä taas vaikeampi ajaa esim. 248X vain Lepuskiin asti ja lopettaa matka "kesken reitin".
 
Ei tuolla mikään hirmuinen kaaos ollenkaan ollut, ei edes henkilöautolla ajaessa. Hieman enemmän ruuhkaa, ei muuta.

Pitääkö tästä tehdä sellainen päätelmä, että lähijunaliikenne on tarpeentonta, hommat voitaisiin hoitaa hieman isoimmilla busseillakin ja ainakin kaikenmaailman Pisara-radat ovat ihan turhia investointeja? ;)

Raideliikenne on sinänsä tarpeetonta mutta kivaa ja halvempaa kuin bussi. Osoituksena siitä, että raideliikenne on kivaa, toimikoot linjat 6 ja 10, jotka kulkisivat tyhjänä keskustasta pohjoiseen jos raitiovaunua pidettäisiin yhtä miellyttävänä kuin bussia.
 
Olivatko myös konduktöörit lakossa, jos eivät, mitä he lakkopäivänä tekivät, olivatko ehkä vapaalla tai ehkä asemilla matkustajia opastamassa?
 
Olivatko myös konduktöörit lakossa, jos eivät, mitä he lakkopäivänä tekivät, olivatko ehkä vapaalla tai ehkä asemilla matkustajia opastamassa?

Eivät olleet lakossa. Ainakin joidenkin uutiskuvien mukaan osa oli huomioliivit päällä opastamassa matkustajia. Veikkaisin, että kyseisenä päivänä on ehkä yritetty järjestää koulutuksia.

Hauskan tarinan kuulin muuten... Jotkut toimittajat olivat menneet haastattelemaan näitä opastavia konduktöörejä, luullen aluksi heitä lakkovahdeiksi. Varsinaisia lakkovahteja ei kuitenkaan löytynyt, sillä heitä ei ollut lainkaan...
 
Takaisin
Ylös