• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

TJ: Lippujen hinnat nousevat 1.1.2014

Koko yölisä pitäisi lakkauttaa.

ja mistähän syystä?

Toki tuo malli rankaisee meitä muita, kuin TJ:n korttilaisia. Itsellä kun MH:n matkakortti, olisi jatkossa yölisä 2,50€ sijaan 3,40€, mutta yleensä yöaikaan taksi on ollut joustavampi valinta.
Itse näkisin parhaana kompromissina tässä jonkinlaisen ratkaisun, että jos varsinainen matka maksetaan matkakortilla, jossa on kausilippu (sisäinen tai seutulippu) olisi käteisellä maksettava yölisä 2€, arvokortilla maksettaessa 3€ ja muilta eli kertalippupotilailta se täysihinta, eli 3,40€ (+2,60€)
 
Yölisän perimisen tarkoituksena lienee kattaa öisin tapahtuvasta liikennöinnistä koituvia ylimääräisiä kuluja eli kuljettajien ja muun henkilökunnan palkan yölisää.

TES sanoi:
Klo 18.00 - 22.00 välisenä aikana tehdyiltä työtunneilta maksetaan iltatyölisää 15 % taulukkopalkasta ja klo 22.00 - 06.00 välisenä aikana yötyölisää 20 % taulukkopalkasta.

Matkalipun yölisän perimisen aika ei ole siis sama kuin kuljettajalle maksettavan yölisän aika.

Toisekseen kuljettajalle maksetaan sunnuntaityöstä kaksinkertainen palkka, mutta lipunhinnoissa tämä ei näy mitenkään.
 
Yölisän perimisen tarkoituksena lienee kattaa öisin tapahtuvasta liikennöinnistä koituvia ylimääräisiä kuluja eli kuljettajien ja muun henkilökunnan palkan yölisää.



Matkalipun yölisän perimisen aika ei ole siis sama kuin kuljettajalle maksettavan yölisän aika.

Toisekseen kuljettajalle maksetaan sunnuntaityöstä kaksinkertainen palkka, mutta lipunhinnoissa tämä ei näy mitenkään.

niin, jossain toisaalla, esim Kuopiossa on sunnuntaisin kyyti ollut kalliimpaa kertalippulaisille.

Mutta miksi lakkauttaa yölisä, jos sen tarkoitus on kompensoida yöliikenteen kuluja?
 
Mutta miksi lakkauttaa yölisä, jos sen tarkoitus on kompensoida yöliikenteen kuluja?

Koska se perustuu jonkinlaiseen vanhentuneeseen luterilaiseen etiikkaan, jonka mukaan päivällä kulkevat ihmiset ovat kunnollisia ja yöllä eivät, joten yöllä maksakoot lisää. Baarista kotiin kulkevat vain syntiset. Tai jotain sellaista.

Tuollainen yölisä on menneen maailman juttuja. Joko peritään aina sama maksu tai sitten ruvetaan harjoittamaan aitoa kustannusvastaavuutta, jossa kulkeminen on kalliimpaa iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Oikeastaan sen pitäisi olla hiljaisilla linjoilla kalliimpaa kuin villkkaila, jotta lipun hinta kompensoisi liikenteen kuluja paremmin. Ja niin edelleen. Loputon suo.
 
Viikonloppuja lukuunottamatta noilla yön viimeisillä lähdöillä on sen verran vähän matkustajia, ettei niitä pysty ajamaan kannattavasti. Koska kysyntää kuitenkin jonkin verran on, ei näitä kannata kokonaan lakkauttaakaan. Mistään kunnollisuudesta tuskin tuossa on kyse. Liikenne on vain kalliimpaa järjestää öisin vähäisemmän kysynnän vuoksi. Yölisä on mielestäni varsinkin kerta- ja arvolipuilla kulkeville perusteltu. Tosin ainakin pitkillä kausilipuilla (ja miksei seutulipuillakin) tuon yölisän voisi kokonaan poistaa; tulonmenetys tuskin olisi kovinkaan suuri, ja se toisaalta myös kannustaisi hiljaiseen aikaan liikkuvia hankkimaan näitä pitkiä kausilippuja.

Toki jos satunnaisesti yöaikaan kulkee, niin matkailijalippukin on yömaksuton. ;)
 
Koska se perustuu jonkinlaiseen vanhentuneeseen luterilaiseen etiikkaan, jonka mukaan päivällä kulkevat ihmiset ovat kunnollisia ja yöllä eivät, joten yöllä maksakoot lisää. Baarista kotiin kulkevat vain syntiset. Tai jotain sellaista.

Tällaista olen itsekkin pohtinut. Varsinkin tuon yö vs. sunnuntai jutun osalta. Kunnollisilta kirkkoonmenijöiltä ei saa periä ylimääräistä maksua.

Tuollainen yölisä on menneen maailman juttuja. Joko peritään aina sama maksu tai sitten ruvetaan harjoittamaan aitoa kustannusvastaavuutta, jossa kulkeminen on kalliimpaa iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Oikeastaan sen pitäisi olla hiljaisilla linjoilla kalliimpaa kuin villkkaila, jotta lipun hinta kompensoisi liikenteen kuluja paremmin. Ja niin edelleen. Loputon suo.

On tosiaan helpompi matemattisesti "todistaa", että yömaksut on monella tapaa pielessä kuin pohtia jotain eettis-moraalista syytä. Olen itse koittanut välttää tuota argumenttia vaikka sitä olen jonkun verran pohtinutkin.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:22 ----------

Tuollainen oli tilanne syyskuussa 2012:

Yölisät busseissa Suomessa:
Turku 1 euro
Helsinki 1,8 euroa
Tampere 2,5 euroa

Eli Tampereella on yölisä ihan posketon jo entuudestaan ilman nykyisiä korotuksiakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:22 ----------

HSL-alueelta yömaksut poistuivat kausilipulla matkustavilta ilmeisesti viime vuodenvaihteessa.
 
Viikonloppuja lukuunottamatta noilla yön viimeisillä lähdöillä on sen verran vähän matkustajia, ettei niitä pysty ajamaan kannattavasti.
Syy ja seuraus? Mielestäni yömaksujen poistamista kannattaisi kokeilla, sillä ainakin omaa bussimatkustustani klo 24 jälkeen hillitsee yömaksu oleellisesti. Pari kertaa kävelin jopa Ristinarkulla asuessani keskustasta kotiin, koska ei huvittanut maksaa kahden euron yömatkustamissakkoa.
 
Hyvä kompromissi sinällään olisi jo aiemmin ehdotettu kausilippujen yömaksuttomuus, jos tuo lisää yöbussimatkustusta oleellisesti, poistettakoot sitten kaikista lipuista kokonaan. Kuljettajana tuon poistaminen helpottaisi yöajan rahastusta oleellisesti, kun ei joka toisen kohdalla odotella kolehdin keräämistä taskunpohjilta, mihin tuo uusi hinta tulee johtamaan. Empiirisesti kun noita pelkkiä yömaksuja peritään enemmän kuin kokonaisia kertamaksuja, ts. tuo 6 euron tasahinta ei paljoa lämmitä.
 
Takaisin
Ylös