• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

Kaikki ne perustelut, jotka tässä esitetään yöliikenteen lopettamisen puolesta, pätevät myös sunnuntailiikenteeseen. Kuinka suuri on yhden metromatkustajan kuljettamisesta aiheutuva kustannus sunnuntaisin? Lakkautetaanko metroliikenne sunnuntaisin ja ajetaan N-busseja koko päivän? Suuret säästöt ja vaihdottomat yhteydet.
 
On se vaan erikoista, että jo kolmattakymmenettä vuotta sitten edesmenneessä Neuvostoliitossa kyettiin kontrolloimaan sitä, kuka pääsi metrolaiturille vaikkapa Pietarissa tai Moskovassa. Helsingissä ei kyetä asian eteen tekemään mitään, vaan yritetään kontrolloida tilannetta tarkastusmaksuin, joiden perintätulos on kyseenalainen.

Hölmöläisten hommaa. Yömetrolle toivon jatkoa. Mikään esitetty ongelma - järjestyshäiriöt tai liputtomuus - ei ole sellainen, etteikö sitä nykykonstein (tai edes 1950-luvun Neuvostoliiton konstein) kyettäisi - tai olisi jo aikaa sitten kyetty - ratkaisemaan.
 
Yömetrolle toivon jatkoa. Mikään esitetty ongelma - järjestyshäiriöt tai liputtomuus - ei ole sellainen, etteikö sitä nykykonstein (tai edes 1950-luvun Neuvostoliiton konstein) kyettäisi - tai olisi jo aikaa sitten kyetty - ratkaisemaan.

HSL vaan pysyy kiinni linjassaan – sehän jostain syystä vastusti yömetroa alusta lähtien ja osin keksityin perustein, jotka sitten HKL kutsuttiin kumoamaan. Huoltojuttuja ja mitä siellä nyt oli. Ei siinä ole mitään outoa tai ihmeellistä, että viranomainen pitää kynsin hampain kiinni alkuperäisestä kannastaan ja yrittää etsiä sille perusteluita.

Itse asiassa minustakin on ihan järkevää, että kun se metro kerran on tehty, niin sitä myös käytetään. Viikonloppuöisinkin. Minustakin yömetrokokeilu tulisi vakinaistaa. Ja hankkia ne metroportit eikä yrittää keksiä tekosyitä sille, mikseivät ne meidän pikkuruisilla matkustajamäärillä muka toimisi, kun ne toimivat metropoleissa ympäri maailmaa.

Minä odottelen kovasti tiedotetta "Myöhätuntien busseissa linjalla X on riittänyt tilaa" ja siihen X:n paikalle vapaavalintainen kolminumeroinen luku. Ja sitten laskelma, kuinka monta euroa maksaa niiden tyhjien bussien ajattaminen. Ei taida 1,90 riittää mihinkään.
 
Kyllähän yöjoukkoliikenne kannattaisi paremin jos otettaisiin jälleen käyttöön vanha tuttu yötariffi. Mulle tuli pari vuotta sitten yllätyksenä kun halusin junassa maksaa konnarille yölisän, kun hän sanoi ettei sitä enää peritä. Mun mielestäni on parempi että on yöliikenne vaikka se maksiaisi kuin että ei ole yöliikennettä ollenkaan. Seuraavassa matkakortti-/vyöhykeraja-uudistuksessa voitaisiin se yömaksu taas toteuttaa.

t. Rainer
 
Kyllähän yöjoukkoliikenne kannattaisi paremin jos otettaisiin jälleen käyttöön vanha tuttu yötariffi. Mulle tuli pari vuotta sitten yllätyksenä kun halusin junassa maksaa konnarille yölisän, kun hän sanoi ettei sitä enää peritä.

t. Rainer

Mun tietääkseni yötariffi klo 2.00-4.30 on edelleenkin voimassa arvo -tai kertalipulla matkustettaessa. Kausilippulaisilta se on taidettu poistaa.
 
Ja hankkia ne metroportit eikä yrittää keksiä tekosyitä sille, mikseivät ne meidän pikkuruisilla matkustajamäärillä muka toimisi, kun ne toimivat metropoleissa ympäri maailmaa.
Ei kai kukaan ole vedonnut matkustajamääriin tässä porttiasiassa? Minä muistan raportin porttikokeilusta ja laskelmista kymmenen vuoden takaa: Portit toisivat nykymetrossa 2-3 miljoonaa euroa lisää lipputuloja, mutta (henkilökunta)kustannukset olisivat 4-5 miljoonaa euroa.
Muita etuja porteilla ja aseman miehityksellä tietysti saataisiin, mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan miljoona pär vuosi :?:
 
Seppo vastusti aikanaan ankarasti metroportteja. Pahat kielet kertoivat, että pääsyy oli matkustajamäärien lasku – pummilla ajavat jäisivät pois tai siirtyisivät raitiovaunuihin, mikä ei miellyttänyt metron ystävää. Tilastot näyttäisivät pahalta. Esityslistoihin tietysti kirjattiin muita syitä, ja yksi niistä oli se, että evakuointitilanteessa portit hidastavat evakuointia. Toinen oli, että se hidastaa matkustajien pääsyä metroasemalle, kun porttialue ruuhkautuu ihmisten jonottaessa porteille. Molemmat näistä syistä ovat hiukan hassuja, kun tietää, että meidän melko uudet asemamme ovat paljon avarampia ja matkustajia on paljon vähemmän kuin lukuisissa metrokaupungeissa.

Ehkä hauskin episodi oli silti se, kun lautakunta aina vaan kinasi vastaan ja käski selvittää portit edes muutamalle asemalle. En muista lukuja tarkkaan, mutta muistelen, että Seppo laski Rautatientorin porttien kustannuksiksi yli miljoona euroa. Tuo oli vielä sitä aikaa, kun lautakunta uskoi virkamiehiä.

Näiden jälkeen tulivat sitten ne hassut kassaportit Sörkkaan, ja kai niitä muutaman kerran käytettiinkin. Mutta mihin perustuu tuo 4–5 miljoonan vuosikustannus?
 
Ei kai kukaan ole vedonnut matkustajamääriin tässä porttiasiassa? Minä muistan raportin porttikokeilusta ja laskelmista kymmenen vuoden takaa: Portit toisivat nykymetrossa 2-3 miljoonaa euroa lisää lipputuloja, mutta (henkilökunta)kustannukset olisivat 4-5 miljoonaa euroa.
Muita etuja porteilla ja aseman miehityksellä tietysti saataisiin, mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan miljoona pär vuosi :?:

Kymmenen vuoden takaiset laskelmat olisi ehkä syytä päivittää paitsi hallintokulttuurisista syistä, myös siksi, että automaattimetro ilmeisesti edellyttää henkilökuntaa asemilla jokatapauksessa.
 
Kymmenen vuoden takaiset laskelmat olisi ehkä syytä päivittää paitsi hallintokulttuurisista syistä, myös siksi, että automaattimetro ilmeisesti edellyttää henkilökuntaa asemilla jokatapauksessa.

Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa. Hyvin harvoin kuljettajakaan metrojunan ohjaamosta mihinkään poistuu.
 
Kyllähän porteilla olisi sekin positiivinen vaikutus, että matkustajakunta siistiytyy. Samalla periaatteella pitäisi laskea kustannukset sille että vartijat poistetaan olettaen että heidän poistamisensa ei vähennä lipputuloja.
 
Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa.

Muistelen lukeneeni joskus että automaattimetrossa jokaisella asemalla tulee olemaan junavalvoja joka mm. opastaa ja auttaa matkustajia. Mun käsitys on ollut että henkilökunnan määrä automaatissa tulee pikemminkin lisääntymään eikä vähenemään.
 
Onko metroyksikössä muuten keskusteltu "kahvipöydässä" porteista? Jotenkin tuntuisi, että ne olisivat ML:n näkökulmasta positiivinen asia. Lisäisivät kontrollia pelkällä olemassaolollaan. Automaatin myötä ne saataisiin varmaankin vähintään itsekannattaviksi, kun asemahenkilökunta joka tapauksessa lisääntyy. Vaikka kai se on vielä epävarmaa, poistuvatko kuljettajat ollenkaan.

Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa. Hyvin harvoin kuljettajakaan metrojunan ohjaamosta mihinkään poistuu.

Asemille sijoitettavaa henkilökuntaa on tarkoitus oleellisesti lisätä siinä vaiheessa, kun kuljettajista luovutaan. J-lu on ihan oikeassa siinä, että asia kannattaisi laskea nyt uudestaan ja vähemmän tarkoitushakuisesti kuin silloin 10 vuotta sitten.

Kyllähän porteilla olisi sekin positiivinen vaikutus, että matkustajakunta siistiytyy.

Aika monella "epäsiistillä" matkustajalla on kyllä matkalippu. Mutta turvallisuudentunne (ei siis välttämättä turvallisuus) voisi parantua metroporttien ansiosta, millä kompensoitaisiin automatisoinnin aiheuttamaa turvallisuudentunteen heikkenemistä ja annettaisiin matkustajille signaali siitä, ettei asemalle pääse ihan kuka tahansa.
 
Takaisin
Ylös