Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa


  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Kaikki ne perustelut, jotka tässä esitetään yöliikenteen lopettamisen puolesta, pätevät myös sunnuntailiikenteeseen. Kuinka suuri on yhden metromatkustajan kuljettamisesta aiheutuva kustannus sunnuntaisin? Lakkautetaanko metroliikenne sunnuntaisin ja ajetaan N-busseja koko päivän? Suuret säästöt ja vaihdottomat yhteydet.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    253

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    On se vaan erikoista, että jo kolmattakymmenettä vuotta sitten edesmenneessä Neuvostoliitossa kyettiin kontrolloimaan sitä, kuka pääsi metrolaiturille vaikkapa Pietarissa tai Moskovassa. Helsingissä ei kyetä asian eteen tekemään mitään, vaan yritetään kontrolloida tilannetta tarkastusmaksuin, joiden perintätulos on kyseenalainen.

    Hölmöläisten hommaa. Yömetrolle toivon jatkoa. Mikään esitetty ongelma - järjestyshäiriöt tai liputtomuus - ei ole sellainen, etteikö sitä nykykonstein (tai edes 1950-luvun Neuvostoliiton konstein) kyettäisi - tai olisi jo aikaa sitten kyetty - ratkaisemaan.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Yömetrolle toivon jatkoa. Mikään esitetty ongelma - järjestyshäiriöt tai liputtomuus - ei ole sellainen, etteikö sitä nykykonstein (tai edes 1950-luvun Neuvostoliiton konstein) kyettäisi - tai olisi jo aikaa sitten kyetty - ratkaisemaan.
    HSL vaan pysyy kiinni linjassaan – sehän jostain syystä vastusti yömetroa alusta lähtien ja osin keksityin perustein, jotka sitten HKL kutsuttiin kumoamaan. Huoltojuttuja ja mitä siellä nyt oli. Ei siinä ole mitään outoa tai ihmeellistä, että viranomainen pitää kynsin hampain kiinni alkuperäisestä kannastaan ja yrittää etsiä sille perusteluita.

    Itse asiassa minustakin on ihan järkevää, että kun se metro kerran on tehty, niin sitä myös käytetään. Viikonloppuöisinkin. Minustakin yömetrokokeilu tulisi vakinaistaa. Ja hankkia ne metroportit eikä yrittää keksiä tekosyitä sille, mikseivät ne meidän pikkuruisilla matkustajamäärillä muka toimisi, kun ne toimivat metropoleissa ympäri maailmaa.

    Minä odottelen kovasti tiedotetta "Myöhätuntien busseissa linjalla X on riittänyt tilaa" ja siihen X:n paikalle vapaavalintainen kolminumeroinen luku. Ja sitten laskelma, kuinka monta euroa maksaa niiden tyhjien bussien ajattaminen. Ei taida 1,90 riittää mihinkään.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Kyllähän yöjoukkoliikenne kannattaisi paremin jos otettaisiin jälleen käyttöön vanha tuttu yötariffi. Mulle tuli pari vuotta sitten yllätyksenä kun halusin junassa maksaa konnarille yölisän, kun hän sanoi ettei sitä enää peritä. Mun mielestäni on parempi että on yöliikenne vaikka se maksiaisi kuin että ei ole yöliikennettä ollenkaan. Seuraavassa matkakortti-/vyöhykeraja-uudistuksessa voitaisiin se yömaksu taas toteuttaa.

    t. Rainer

  6. #6
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kyllähän yöjoukkoliikenne kannattaisi paremin jos otettaisiin jälleen käyttöön vanha tuttu yötariffi. Mulle tuli pari vuotta sitten yllätyksenä kun halusin junassa maksaa konnarille yölisän, kun hän sanoi ettei sitä enää peritä.

    t. Rainer
    Mun tietääkseni yötariffi klo 2.00-4.30 on edelleenkin voimassa arvo -tai kertalipulla matkustettaessa. Kausilippulaisilta se on taidettu poistaa.

  7. #7
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ja hankkia ne metroportit eikä yrittää keksiä tekosyitä sille, mikseivät ne meidän pikkuruisilla matkustajamäärillä muka toimisi, kun ne toimivat metropoleissa ympäri maailmaa.
    Ei kai kukaan ole vedonnut matkustajamääriin tässä porttiasiassa? Minä muistan raportin porttikokeilusta ja laskelmista kymmenen vuoden takaa: Portit toisivat nykymetrossa 2-3 miljoonaa euroa lisää lipputuloja, mutta (henkilökunta)kustannukset olisivat 4-5 miljoonaa euroa.
    Muita etuja porteilla ja aseman miehityksellä tietysti saataisiin, mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan miljoona pär vuosi

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Seppo vastusti aikanaan ankarasti metroportteja. Pahat kielet kertoivat, että pääsyy oli matkustajamäärien lasku – pummilla ajavat jäisivät pois tai siirtyisivät raitiovaunuihin, mikä ei miellyttänyt metron ystävää. Tilastot näyttäisivät pahalta. Esityslistoihin tietysti kirjattiin muita syitä, ja yksi niistä oli se, että evakuointitilanteessa portit hidastavat evakuointia. Toinen oli, että se hidastaa matkustajien pääsyä metroasemalle, kun porttialue ruuhkautuu ihmisten jonottaessa porteille. Molemmat näistä syistä ovat hiukan hassuja, kun tietää, että meidän melko uudet asemamme ovat paljon avarampia ja matkustajia on paljon vähemmän kuin lukuisissa metrokaupungeissa.

    Ehkä hauskin episodi oli silti se, kun lautakunta aina vaan kinasi vastaan ja käski selvittää portit edes muutamalle asemalle. En muista lukuja tarkkaan, mutta muistelen, että Seppo laski Rautatientorin porttien kustannuksiksi yli miljoona euroa. Tuo oli vielä sitä aikaa, kun lautakunta uskoi virkamiehiä.

    Näiden jälkeen tulivat sitten ne hassut kassaportit Sörkkaan, ja kai niitä muutaman kerran käytettiinkin. Mutta mihin perustuu tuo 4–5 miljoonan vuosikustannus?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Ei kai kukaan ole vedonnut matkustajamääriin tässä porttiasiassa? Minä muistan raportin porttikokeilusta ja laskelmista kymmenen vuoden takaa: Portit toisivat nykymetrossa 2-3 miljoonaa euroa lisää lipputuloja, mutta (henkilökunta)kustannukset olisivat 4-5 miljoonaa euroa.
    Muita etuja porteilla ja aseman miehityksellä tietysti saataisiin, mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan miljoona pär vuosi
    Kymmenen vuoden takaiset laskelmat olisi ehkä syytä päivittää paitsi hallintokulttuurisista syistä, myös siksi, että automaattimetro ilmeisesti edellyttää henkilökuntaa asemilla jokatapauksessa.

  10. #10

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3670

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kymmenen vuoden takaiset laskelmat olisi ehkä syytä päivittää paitsi hallintokulttuurisista syistä, myös siksi, että automaattimetro ilmeisesti edellyttää henkilökuntaa asemilla jokatapauksessa.
    Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa. Hyvin harvoin kuljettajakaan metrojunan ohjaamosta mihinkään poistuu.

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Kyllähän porteilla olisi sekin positiivinen vaikutus, että matkustajakunta siistiytyy. Samalla periaatteella pitäisi laskea kustannukset sille että vartijat poistetaan olettaen että heidän poistamisensa ei vähennä lipputuloja.

  12. #12
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa.
    Muistelen lukeneeni joskus että automaattimetrossa jokaisella asemalla tulee olemaan junavalvoja joka mm. opastaa ja auttaa matkustajia. Mun käsitys on ollut että henkilökunnan määrä automaatissa tulee pikemminkin lisääntymään eikä vähenemään.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Myöhätuntien metrojunissa on riittänyt tilaa

    Onko metroyksikössä muuten keskusteltu "kahvipöydässä" porteista? Jotenkin tuntuisi, että ne olisivat ML:n näkökulmasta positiivinen asia. Lisäisivät kontrollia pelkällä olemassaolollaan. Automaatin myötä ne saataisiin varmaankin vähintään itsekannattaviksi, kun asemahenkilökunta joka tapauksessa lisääntyy. Vaikka kai se on vielä epävarmaa, poistuvatko kuljettajat ollenkaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Johan nykyään asemilla kiertää henkilökuntaa, joiden selässä lukee teksti vartija tai rinnassa teksti tarkastaja. Tuskin siihen mennään, että joka asema on koko ajan miehitetty. Kyllä asemia voidaan myös valvoa etänä ja hälyttää henkilökuntaa paikalle tarvittaessa. Hyvin harvoin kuljettajakaan metrojunan ohjaamosta mihinkään poistuu.
    Asemille sijoitettavaa henkilökuntaa on tarkoitus oleellisesti lisätä siinä vaiheessa, kun kuljettajista luovutaan. J-lu on ihan oikeassa siinä, että asia kannattaisi laskea nyt uudestaan ja vähemmän tarkoitushakuisesti kuin silloin 10 vuotta sitten.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kyllähän porteilla olisi sekin positiivinen vaikutus, että matkustajakunta siistiytyy.
    Aika monella "epäsiistillä" matkustajalla on kyllä matkalippu. Mutta turvallisuudentunne (ei siis välttämättä turvallisuus) voisi parantua metroporttien ansiosta, millä kompensoitaisiin automatisoinnin aiheuttamaa turvallisuudentunteen heikkenemistä ja annettaisiin matkustajille signaali siitä, ettei asemalle pääse ihan kuka tahansa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tallinna tilaa 15 matalalattiaraitiovaunua Espanjasta
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 16.01.2014, 21:18
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.11.2005, 18:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •