• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

No mitä te veikkaatte syyksi?

Minä arvaan sähkökatkos, tuli totaalinen black-out ja jarrut lakkasivat toimimasta.

Ymmärtääkseni tässä ei ollut kyse siitä, etteivät jarrut toimineet, vaan siitä, että vaunu kiihdytti tai ylläpiti vauhtia itsestään ja pitkän aikaa ilman kuljettajaa. Vaunu olisi tuskin jaksanut nousta Crusellinsillalle pelkällä liike-energiallaan, ellei se heti päätepysäkiltä lähdettyään kiihdyttänyt huomattavan kovaan vauhtiin.

Osaako toimintakunnossa oleva turvajärjestelmä jarruttaa, vai pelkästään estää kiihdyttämisen?

Mielestäni oli ihan käsittämätön onni, ettei kukaan kuollut tai loukkaantunut onnettomuudessa. Vaunun lähtiessä ilman kuljettajaa liikkeelle melkein miltä tahansa toiselta päätepysäkiltä jälki olisi voinut olla huomattavasti pahempaa. Jätkäsaaren ympäristö on toistaiseksi huomattavan väljää aluetta, eikä liikennetiheys ja jalankulkijoiden määrä ole samalla tasolla kuin monen muun päätepysäkin läheisyydessä. Lisäksi onnettomuuspaikalla katu oli huomattavan leveä, ja vaunun pysäyttäneet tolpat olivat siellä kuin tilauksesta.

Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?

Annetaan tutkijoiden selvittää, mutta kyllä tämä ajatuksia ja kysymyksiä herättää.
 
Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?

Siinähän oli syynä se, että joku päihtynyt kiipesi ohjaamoon ajamaan.
Vaunu saatiin pysäytettyä kun virta katkaistiin ajojohdoista.
 
Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?

Joku ovista oli jumissa ja kuljettaja poistui ohjaamosta tarkistamaan tilanteen. Ajokahva oli jäänyt hiukan virran puolelle. Vaunu ei liikkunut, koska ovet olivat auki. Kun kuljettaja sai sen jumissa olleen oven käsipelillä suljettua, vaunu lähti sitten liikkeelle. Valpas matkustaja pysäytti vaunun hätäjarrukahvasta vetämällä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:27 ----------

Siinähän oli syynä se, että joku päihtynyt kiipesi ohjaamoon ajamaan.
Vaunu saatiin pysäytettyä kun virta katkaistiin ajojohdoista.

Tämä "kaappaus" sattui muistaakseni Arabian silmukassa.
 
Vaunu on nimenomaan on kiihdyttänyt mutkaan, ei liukunut. Metron uutisen silminnäkijä sanoi vaunun menneen kovaa vauhtia, ja alamäkeä on ainoastaan osuus Crusellin sillan päältä mutkaan. Päätepysäkiltä Crusellin sillan päälle vaunu ei voi liukua. Päätepysäkin ja mutkan välillä ei ole kuin yksi hyvin loiva mutka, josta raitiovaunu voi ajaa mitä tahansa vauhtia, jopa 60 km/h.

Arvaukseni on, että että kahva on mennyt ajoasentoon, ovien ollessa auki vaunu ei ole lähtenyt liikkeelle ja kaikkien ovien sulkeuduttua vaunu on sitten lähtenyt kiihdyttämään. (Vanhemmat vaunut olisivat kai alkaneet ajaa hitaasti jos kahva on aja-asennossa ja ovet auki.) Jos raitiovaunussa on kuolleen miehen kytkin, kuljettaja on ohittanut sen. Jos kuljettaja on ohittanut kuolleen miehen kytkimen, onnettomuus taisi sattua kuljettajan viimeisenä työpäivänä.

Raitiovaunun ajokahvan toiminnasta olisi kiinnostavaa kuulla se, että jos kahva on seis- ja kiihdytä täysillä -asentojen puolivälissä, kiihdyttääkö vaunu lopulta täyteen vauhtiin vai loppuuko kiihdyttäminen ennen täyden vauhdin saavuttamista (kuten autoissa).

Onnettomuudessa on käynyt kyllä todella hyvä tuuri. Jos päätepysäkiltä olisi ehtinyt nousta kyytiin matkustaja, hän ei olisi välttämättä huomannut vaunun lähteneen liikkeelle ilman kuljettajaa, ja vaikka olisikin, en ainakaan itse olisi tajunnut vetää hätäjarrusta. Sikäli on myös käynyt hyvä tuuri, että heti mutkan jälkeen ei ollut rakennusta. Monessa paikkaa ensimmäisen mutkan jälkeen on kapea jalkakäytävä ja siinä kiinni rakennus.
 
Osaako toimintakunnossa oleva turvajärjestelmä jarruttaa, vai pelkästään estää kiihdyttämisen?

Variotramien turvajärjestelmä jarruttaa vaunun pysähdyksiin saakka mikäli se ei havaitse kuljettajaa ohjaamossa. Jarrutus alkaa seitsemän sekunnin kuluttua siitä, kun havainto kuljettajasta on kadonnut. Jos vaunu on paikoillaan eikä kuljettajaa havaita, turvalaite estää virran syötön vaikka ajokahva olisi kuinka edessä. Jos kuljettaja ohjaamosta poistuessaan epähuomiossa työntää kahvan virran puolelle, vaunun ei pitäisi siis lähteä liikkeelle. Ohjaamossa olevia antureita voi periaatteessa huijata muutamilla kikoilla, mikä luonnollisesti on turvallisuuspuute. Turvalaitteen voi myös ohittaa, mutta sitä ei voi tehdä ohjaamosta. Jos turvalaite on ohitettu, vaunun kulkuominaisuuksiin tulee rajoituksia, joten kuljettajan kannalta ei ole mitään hyötyä kytkeä sitä pois päältä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun kerran raitiovaunuissa kuolleen miehen kytkintä on helppo huijata, herää väistämättä epäilys siitä että niin tehdään muussakin raideliikenteessä.
 
Nyt vasta tajusin kun tuli telkkarista juttua siitä, että se oli liikkunut todella pitkän matkan. Joku tekninen vika varmaan ohjauslaitteissa, en usko kuljettajan tahalliseen toimintaan.

Millaisia keinoja on muuten pysäyttää tällainen, siis jos on matkustaja ja vaunu karka ilman kuskia tai kuski saanut sairaskohtauksen?

t. Rainer
 
Millaisia keinoja on muuten pysäyttää tällainen, siis jos on matkustaja ja vaunu karka ilman kuskia tai kuski saanut sairaskohtauksen?

t. Rainer

Ymmärtääkseni muita tapoja ei ole kuin:

1) hätäjarru
2) virran katkaiseminen ajolangasta.

Virran katkaiseminen ajolangasta on ilmeisesti mahdollista kauko-ohjatusti liikenteenohjauksesta, kun sitä kerran käytettiin päihtyneen henkilön lähdettyä ajamaan raitiovaunua. Siihenhän menee jonkin verran aikaa, että kuljettaja soittaa liikenteenohjaukseen, joten karannut vaunu voi ehtiä aiheuttaa tuhoa jo ennen virtojen katkaisemista, kuten tässä tapuksessa.

Silloin, kun junanvaunut ajoivat hotelliin vuonna 2010, ei kumpikaan tavoista ollut mahdollinen, koska hätäjarrut eivät toimineet ja vaunut liukuivat omalla painollaan.

Jos miehittämätön juna tai metro lähtisi hurjastelemaan, kolmas vaihtoehto olisi varmaan opastimen asettaminen näyttämään punaista.
 
Kun kerran raitiovaunuissa kuolleen miehen kytkintä on helppo huijata, herää väistämättä epäilys siitä että niin tehdään muussakin raideliikenteessä.

Valtion rataverkon raskasraideliikenteessä turvalaitteen (eli sen kuolleen miehen kytkimen) ohitus on sinetöity. Toisin sanoen, sen käyttämisestä jää suurella varmuudella kiinni.

Mitään houkutustakaan sille ei ole, sillä turvalaitteen käyttö muodostuu nopeasti "selkäydintoiminnoksi", jota ei edes tarvitse ajatella.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:41 ----------

Silloin, kun junanvaunut ajoivat hotelliin vuonna 2010, ei kumpikaan tavoista ollut mahdollinen, koska hätäjarrut eivät toimineet ja vaunut liukuivat omalla painollaan.

Tarkemmin sanoen, koko jarrujärjestelmä oli irronneista vaunuista suljettu pois käytöstä. Hätäjarrujen toimimattomuus johtui siis tästä, ei niiden epäkuntoisuudesta.
 
Ymmärtääkseni muita tapoja ei ole kuin:

1) hätäjarru
2) virran katkaiseminen ajolangasta.

Virran katkaiseminen ajolangasta on ilmeisesti mahdollista kauko-ohjatusti liikenteenohjauksesta, kun sitä kerran käytettiin päihtyneen henkilön lähdettyä ajamaan raitiovaunua. Siihenhän menee jonkin verran aikaa, että kuljettaja soittaa liikenteenohjaukseen, joten karannut vaunu voi ehtiä aiheuttaa tuhoa jo ennen virtojen katkaisemista, kuten tässä tapuksessa.

Löytääkö hätäjarrun helposti ja toisalta vaikuttaako virran katkaisu jarruihin niin etteivät ne menekään päälle?

t. Rainer
 
Löytääkö hätäjarrun helposti ja toisalta vaikuttaako virran katkaisu jarruihin niin etteivät ne menekään päälle?

t. Rainer

Virtoja ei matkustaja voi tietenkään katkaista. Hätäjarrut löytyvät kyllä merkityiltä paikoiltaan. Toinen mahdollisuus on pysäyttää vaunu ohjaamosta.
 
Takaisin
Ylös