Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta


  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RSS Näytä viesti
    No mitä te veikkaatte syyksi?

    Minä arvaan sähkökatkos, tuli totaalinen black-out ja jarrut lakkasivat toimimasta.

    Eikö muuten kolmosen päättärillä Alppilassa sattunut joskus todella kauan sitten että vaunu karkasi ja valui Nordensköldinkadulle asti?

    t. Rainer

  3. #3
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No mitä te veikkaatte syyksi?

    Minä arvaan sähkökatkos, tuli totaalinen black-out ja jarrut lakkasivat toimimasta.
    Ymmärtääkseni tässä ei ollut kyse siitä, etteivät jarrut toimineet, vaan siitä, että vaunu kiihdytti tai ylläpiti vauhtia itsestään ja pitkän aikaa ilman kuljettajaa. Vaunu olisi tuskin jaksanut nousta Crusellinsillalle pelkällä liike-energiallaan, ellei se heti päätepysäkiltä lähdettyään kiihdyttänyt huomattavan kovaan vauhtiin.

    Osaako toimintakunnossa oleva turvajärjestelmä jarruttaa, vai pelkästään estää kiihdyttämisen?

    Mielestäni oli ihan käsittämätön onni, ettei kukaan kuollut tai loukkaantunut onnettomuudessa. Vaunun lähtiessä ilman kuljettajaa liikkeelle melkein miltä tahansa toiselta päätepysäkiltä jälki olisi voinut olla huomattavasti pahempaa. Jätkäsaaren ympäristö on toistaiseksi huomattavan väljää aluetta, eikä liikennetiheys ja jalankulkijoiden määrä ole samalla tasolla kuin monen muun päätepysäkin läheisyydessä. Lisäksi onnettomuuspaikalla katu oli huomattavan leveä, ja vaunun pysäyttäneet tolpat olivat siellä kuin tilauksesta.

    Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?

    Annetaan tutkijoiden selvittää, mutta kyllä tämä ajatuksia ja kysymyksiä herättää.

  4. #4

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?
    Siinähän oli syynä se, että joku päihtynyt kiipesi ohjaamoon ajamaan.
    Vaunu saatiin pysäytettyä kun virta katkaistiin ajojohdoista.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Siitähän ei ole montaa vuotta, kun NrI- tai NrII-sarjan vaunu lähti itsekseen liikkeelle Salmisaaren päätepysäkiltä. Muistaako kukaan, mikä oli syynä silloin?
    Joku ovista oli jumissa ja kuljettaja poistui ohjaamosta tarkistamaan tilanteen. Ajokahva oli jäänyt hiukan virran puolelle. Vaunu ei liikkunut, koska ovet olivat auki. Kun kuljettaja sai sen jumissa olleen oven käsipelillä suljettua, vaunu lähti sitten liikkeelle. Valpas matkustaja pysäytti vaunun hätäjarrukahvasta vetämällä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:27 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Siinähän oli syynä se, että joku päihtynyt kiipesi ohjaamoon ajamaan.
    Vaunu saatiin pysäytettyä kun virta katkaistiin ajojohdoista.
    Tämä "kaappaus" sattui muistaakseni Arabian silmukassa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Vaunu on nimenomaan on kiihdyttänyt mutkaan, ei liukunut. Metron uutisen silminnäkijä sanoi vaunun menneen kovaa vauhtia, ja alamäkeä on ainoastaan osuus Crusellin sillan päältä mutkaan. Päätepysäkiltä Crusellin sillan päälle vaunu ei voi liukua. Päätepysäkin ja mutkan välillä ei ole kuin yksi hyvin loiva mutka, josta raitiovaunu voi ajaa mitä tahansa vauhtia, jopa 60 km/h.

    Arvaukseni on, että että kahva on mennyt ajoasentoon, ovien ollessa auki vaunu ei ole lähtenyt liikkeelle ja kaikkien ovien sulkeuduttua vaunu on sitten lähtenyt kiihdyttämään. (Vanhemmat vaunut olisivat kai alkaneet ajaa hitaasti jos kahva on aja-asennossa ja ovet auki.) Jos raitiovaunussa on kuolleen miehen kytkin, kuljettaja on ohittanut sen. Jos kuljettaja on ohittanut kuolleen miehen kytkimen, onnettomuus taisi sattua kuljettajan viimeisenä työpäivänä.

    Raitiovaunun ajokahvan toiminnasta olisi kiinnostavaa kuulla se, että jos kahva on seis- ja kiihdytä täysillä -asentojen puolivälissä, kiihdyttääkö vaunu lopulta täyteen vauhtiin vai loppuuko kiihdyttäminen ennen täyden vauhdin saavuttamista (kuten autoissa).

    Onnettomuudessa on käynyt kyllä todella hyvä tuuri. Jos päätepysäkiltä olisi ehtinyt nousta kyytiin matkustaja, hän ei olisi välttämättä huomannut vaunun lähteneen liikkeelle ilman kuljettajaa, ja vaikka olisikin, en ainakaan itse olisi tajunnut vetää hätäjarrusta. Sikäli on myös käynyt hyvä tuuri, että heti mutkan jälkeen ei ollut rakennusta. Monessa paikkaa ensimmäisen mutkan jälkeen on kapea jalkakäytävä ja siinä kiinni rakennus.

  7. #7
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Osaako toimintakunnossa oleva turvajärjestelmä jarruttaa, vai pelkästään estää kiihdyttämisen?
    Variotramien turvajärjestelmä jarruttaa vaunun pysähdyksiin saakka mikäli se ei havaitse kuljettajaa ohjaamossa. Jarrutus alkaa seitsemän sekunnin kuluttua siitä, kun havainto kuljettajasta on kadonnut. Jos vaunu on paikoillaan eikä kuljettajaa havaita, turvalaite estää virran syötön vaikka ajokahva olisi kuinka edessä. Jos kuljettaja ohjaamosta poistuessaan epähuomiossa työntää kahvan virran puolelle, vaunun ei pitäisi siis lähteä liikkeelle. Ohjaamossa olevia antureita voi periaatteessa huijata muutamilla kikoilla, mikä luonnollisesti on turvallisuuspuute. Turvalaitteen voi myös ohittaa, mutta sitä ei voi tehdä ohjaamosta. Jos turvalaite on ohitettu, vaunun kulkuominaisuuksiin tulee rajoituksia, joten kuljettajan kannalta ei ole mitään hyötyä kytkeä sitä pois päältä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.04.2014 kello 18:23. Syy: siistitty lainausta

  8. #8

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Kun kerran raitiovaunuissa kuolleen miehen kytkintä on helppo huijata, herää väistämättä epäilys siitä että niin tehdään muussakin raideliikenteessä.

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Nyt vasta tajusin kun tuli telkkarista juttua siitä, että se oli liikkunut todella pitkän matkan. Joku tekninen vika varmaan ohjauslaitteissa, en usko kuljettajan tahalliseen toimintaan.

    Millaisia keinoja on muuten pysäyttää tällainen, siis jos on matkustaja ja vaunu karka ilman kuskia tai kuski saanut sairaskohtauksen?

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Millaisia keinoja on muuten pysäyttää tällainen, siis jos on matkustaja ja vaunu karka ilman kuskia tai kuski saanut sairaskohtauksen?

    t. Rainer
    Ymmärtääkseni muita tapoja ei ole kuin:

    1) hätäjarru
    2) virran katkaiseminen ajolangasta.

    Virran katkaiseminen ajolangasta on ilmeisesti mahdollista kauko-ohjatusti liikenteenohjauksesta, kun sitä kerran käytettiin päihtyneen henkilön lähdettyä ajamaan raitiovaunua. Siihenhän menee jonkin verran aikaa, että kuljettaja soittaa liikenteenohjaukseen, joten karannut vaunu voi ehtiä aiheuttaa tuhoa jo ennen virtojen katkaisemista, kuten tässä tapuksessa.

    Silloin, kun junanvaunut ajoivat hotelliin vuonna 2010, ei kumpikaan tavoista ollut mahdollinen, koska hätäjarrut eivät toimineet ja vaunut liukuivat omalla painollaan.

    Jos miehittämätön juna tai metro lähtisi hurjastelemaan, kolmas vaihtoehto olisi varmaan opastimen asettaminen näyttämään punaista.

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kun kerran raitiovaunuissa kuolleen miehen kytkintä on helppo huijata, herää väistämättä epäilys siitä että niin tehdään muussakin raideliikenteessä.
    Valtion rataverkon raskasraideliikenteessä turvalaitteen (eli sen kuolleen miehen kytkimen) ohitus on sinetöity. Toisin sanoen, sen käyttämisestä jää suurella varmuudella kiinni.

    Mitään houkutustakaan sille ei ole, sillä turvalaitteen käyttö muodostuu nopeasti "selkäydintoiminnoksi", jota ei edes tarvitse ajatella.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 0:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:41 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Silloin, kun junanvaunut ajoivat hotelliin vuonna 2010, ei kumpikaan tavoista ollut mahdollinen, koska hätäjarrut eivät toimineet ja vaunut liukuivat omalla painollaan.
    Tarkemmin sanoen, koko jarrujärjestelmä oli irronneista vaunuista suljettu pois käytöstä. Hätäjarrujen toimimattomuus johtui siis tästä, ei niiden epäkuntoisuudesta.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Ymmärtääkseni muita tapoja ei ole kuin:

    1) hätäjarru
    2) virran katkaiseminen ajolangasta.

    Virran katkaiseminen ajolangasta on ilmeisesti mahdollista kauko-ohjatusti liikenteenohjauksesta, kun sitä kerran käytettiin päihtyneen henkilön lähdettyä ajamaan raitiovaunua. Siihenhän menee jonkin verran aikaa, että kuljettaja soittaa liikenteenohjaukseen, joten karannut vaunu voi ehtiä aiheuttaa tuhoa jo ennen virtojen katkaisemista, kuten tässä tapuksessa.
    Löytääkö hätäjarrun helposti ja toisalta vaikuttaako virran katkaisu jarruihin niin etteivät ne menekään päälle?

    t. Rainer

  13. #13
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: HKL perustaa oman tutkintaryhmän tutkimaan raitiovaunuonnettomuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Löytääkö hätäjarrun helposti ja toisalta vaikuttaako virran katkaisu jarruihin niin etteivät ne menekään päälle?

    t. Rainer
    Virtoja ei matkustaja voi tietenkään katkaista. Hätäjarrut löytyvät kyllä merkityiltä paikoiltaan. Toinen mahdollisuus on pysäyttää vaunu ohjaamosta.
    "Juna toisi huumeet."

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL perustaa verkkokaupan
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 20.10.2015, 17:15
  2. HSL: Kulttuuri saa oman ratikkalinjan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 20.06.2012, 21:11
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2011, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •