• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Raitiovaunussa ei teknistä vikaa

Ei teknistä vikaa, mutta silti kulkee veto päällä, itsekseen. Onko siis normitila? "Henkimaailman juttuja", sanoisi VR:kin. ;)
 
Ei teknistä vikaa, mutta silti kulkee veto päällä, itsekseen. Onko siis normitila? "Henkimaailman juttuja", sanoisi VR:kin. ;)

Kumma kun HBL:n Tommy Pohjola ei ole aktivoitunut kun nyt on todistettu että raitiovaunukin pystyy ajamaan ilman kuljettajaa eikä pelkästään metro :D

t. Rainer
 
Muotoilisin itse asian niin, että ei ole löydetty teknistä vikaa. Kuten tiedotteen tekstissä sanotaan, ja kerrotaan, että etsiminen jatkuu.

Onhan kuitenkin tosiasia, että vaunu liikkui veto päällä ilman kuljettajaa. Vaunun varusteiden perusteella näin ei tapahdu, jos kaikki on kunnossa ja toimii kuten pitää. Kun kuitenkin on tapahtunut, silloin kaikki ei ole toiminut, kuten pitää. Mutta voi olla, että on hyvin vaikea löytää vikaa, koska vaunussa on tietotekniikkaa. Ja ylipäätään kaikenlaisten satunnaisten vikojen löytäminen on tavattoman vaikeata, kun vika ei esiinny niin, että se olisi toistettavissa.

Vai olisiko sittenkin niin, että vaunuun oli jäänyt piileskelevä joukkoliikenneharrastaja, joka kuljettajan poistuttua hyppäsi ”puikkoihin” ja lähti toteuttamaan elämänsä suurta haavetta. Mutta ratikka karkasi käsistä. Tällin jälkeen harrastaja hyppäsi rikkoutuneesta ikkunasta ja luikki karkuun.

Antero
 
Vai olisiko sittenkin niin, että vaunuun oli jäänyt piileskelevä joukkoliikenneharrastaja, joka kuljettajan poistuttua hyppäsi ”puikkoihin” ja lähti toteuttamaan elämänsä suurta haavetta. Mutta ratikka karkasi käsistä. Tällin jälkeen harrastaja hyppäsi rikkoutuneesta ikkunasta ja luikki karkuun.

Vai oliko sittenkin Siemensin prototyyppi automaattiratikasta?
 
Muotoilisin itse asian niin, että ei ole löydetty teknistä vikaa. Kuten tiedotteen tekstissä sanotaan, ja kerrotaan, että etsiminen jatkuu.

Onhan kuitenkin tosiasia, että vaunu liikkui veto päällä ilman kuljettajaa. Vaunun varusteiden perusteella näin ei tapahdu, jos kaikki on kunnossa ja toimii kuten pitää. Kun kuitenkin on tapahtunut, silloin kaikki ei ole toiminut, kuten pitää. Mutta voi olla, että on hyvin vaikea löytää vikaa, koska vaunussa on tietotekniikkaa. Ja ylipäätään kaikenlaisten satunnaisten vikojen löytäminen on tavattoman vaikeata, kun vika ei esiinny niin, että se olisi toistettavissa.

Jos ei mitään mekaanisa vikaa ole, niin sen täytyy olla elektroniikassa. Yksi kysymys, onko raitiovaunujen elektroniikassa mitään mikä toimii langattomasti? No, noin vahnassa raitiovaunussa tuskin on, mutta koska se on Bombardierin huoltosopimuksen piirissä, niin onko siihen voitu vaihtaa tai asentaa joskus joku osa joka toimii, joku paikannin tai huoltoseurantalaite tai mikä tahansa? Jos on, niin sellainen voi ruveta tempuilemaan jos joku käyttää jotain samalla taajuudella toimivaa kännykkää, tablettia, langatonta laajakaistaa, tai jopa autojen kaukosäädinavaimia. Tietysti jos sellainen vaara olisi, olisi jotain tämäntyyppistä pitänyt tapahtua aiemmin jo. Mutta tulee mieleen kanssa että Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa toimii kaikenlaisia firmoja jotka kehittävät uutta tekniikkaa ja aina ehkä ei olla niin varovaisia sen kassa millä taajuudella pääsee mitäkin säteilyä ulospäin, vaikka vakuutetaan että kaikki on kunnossa. Onko tässä teoriassa mitään perää?

t. Rainer
 
Metro-lehti tänään:
"Kuolleen miehen kytkimen ohitus saattoi aiheuttaa haamuratikan onnettomuuden - "Nuorten kuljettajien vaarallinen tapa""

http://www.metro.fi/uutiset/a138780...ce=hs.fi&utm_medium=tf-desktop#p1396405841798

Paha ongelma kuljettajan asenteessa jos turvalaitteita kytketään pois päältä, ei se kuljettajaa tietty haittaa ehkä mutta matkustajia se voi harmittaa jos kuljettaja lyyhistyy ja ratikka jatkaa matkaa talon seinään tai päätyy kyljelleen. Tajuton kuljettaja ei mitään tajua vaikka henki menis tai jos henki menny jo ennen, mutta matkustajat siinä saa tuskallisen kohtalon.

Tulee mieleen tapaus jossa linja-auton kuljettaja sai sairauskohtauksen ja bussi ajautui päin näyteikkunaa. En tiedä miten äkkiä ratikka pysähtyy jos kytkintä ei käytetä jatkuvasti mutta uskoisin että aika äkkiä eikä mitään ehti tapahtumaan ja kiskot pitää siististi suunnassa.

Vakavat syytteet taitaa tulla myös jos onnettomuus tapahtuu siksi koska turvalaite kytkettynä pois.

Aina voi jotain tapahtua, jokin voi aina mennä vikaan. Sitä ei joku päivä ehkä palaa töistä kotiin. Aina käy niin että kun mitään ei tapahdu niin tullaan huolimattomaksi mutta juuri silloin ja siksi ne onnettomuudet tapahtuvat. Jos pitää itseään niin hyvänä ja taitavana sekä kokeneena ettei tarvitse turvalaitteita niin sillon on vaarallinen itselle ja muille ja pitäisi äkkiä saada pois ajoneuvon ohjaimista.

Eräs linja-autonkuljettaja ajaa aina päin punasia eräässä paikassa koska tietää/olettaa ettei ketään tule kuitenkaan. Valo vaihtuisi vihreäksi kuitenkin 30sek sisällä. Tuota ei tee kukaan muu kuljettaja kuin tämä yksi. Kukaan ei ole niin taitava että se oikeuttaisi ajamaan päin punaisia, varsinkin kun ei ole perustetta sille koska valo toimii oikein ja vaihtuisi kuitenkin 30sek sisällä kuten tapahtuu joka ikinen päivä kellon tarkkuudella.
 
Takaisin
Ylös