• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n aikataulukirjat myyntiin 28.7. alkaen

Jos aikataululla on hintaa 3 €, niin voisi olettaa sen sisältävän vähän muutakin kuin nykyiset tiedot. Mielestäni sen tulisi olla oppaan, karttakirjan ja aikataulun yhdistelmä, eli toisin sanoen HSL-alueen joukkoliikenteen opas. Ainakin pieni linjakartta tulisi ehdottomasti laittaa takaisin kirjan oheen. Sinänsä maksullisuus on ymmärrettävää, sillä monessakaan isommassa kaupungissa maailmalla ei ole saatavilla minkäänlaisia paperiaikatauluja, ainakaan ilmaiseksi.
 
Metro.fi sanoi:
"Erityisesti helsinkiläisille aikataulukirjan hankkiminen helpottuu, koska kirjan löytää nyt HSL:n palvelupisteiden lisäksi kaikista kaupungin R-kioskeista. Kaikkien ei siis tarvitse tulla hakemaan kirjaa HSL:n palvelupisteestä”, sanoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.

:lol: Tuo johtaja se osaa kyllä heittää hyvää läpändeerusta. Aiemminhan se ei tosiaan olisi voinut olla helpompaa, kun se kannettiin ihan postiluukkuun saakka..

Ymmärrän toki sen, että suurempi osa käyttää nykyään älypuhelimia ja tabletteja yms. leluja. On kuitenkin olemassa se osa kansasta, joilla ei semmoisia ole.

Mielestäni olisi ollut vähintäänkin kohtuullista tarjota tätä kirjaa ihan ilmaiseksi sitä tarvitseville, vaikka matkakortin latauksen yhteydessä niissä R-kioskeissa..
 
Mielestäni olisi ollut vähintäänkin kohtuullista tarjota tätä kirjaa ihan ilmaiseksi sitä tarvitseville, vaikka matkakortin latauksen yhteydessä niissä R-kioskeissa..
Toihan on tosi hyvä idea! Kaikki HSL:n tuotteita ostavat voisivat pyytäessään saada aikataulukirjan "kaupan päälle"...
 
Omasta mielestäni on luonnollista, että ne, jotka eivät selviä ilmaisten irtoaikataulujen (jotka on vielä helpompi saada kuin aikataulukirja) ja linjakartan + netin avulla, voivat aivan hyvin maksaa kirjasta. Sitä paitsi, luulenpa maksun olevan ainoa keino, jolla taataan aikataulukirjan tulevaisuus. Ennemmin olisin huolissani siitä, ettei läheskään kaikilta HSL-alueen pysäkeiltä löydy minkäänlaista aikatauluinformaatiota.
 
Ymmärrän toki sen, että suurempi osa käyttää nykyään älypuhelimia ja tabletteja yms. leluja. On kuitenkin olemassa se osa kansasta, joilla ei semmoisia ole.
...kuten ulkomaalaiset turistit, joilla toki saattaa olla älypuhelimia, mutta niiden käyttö ulkomaisessa verkossa on ainakin toistaiseksi ollut arvokasta. Tokihan ns. "roaming" -maksuja on viime aikoina alennettu roimasti.
 
Euroopan parasta joukkoliikennettä: Euroopan kalleimman kertalipun hinnalla saat tietää, kuinka paljon myöhässä bussisi saapuu pysäkille. Uuden kertalipun lunastamalla pääset kyytiinkin. Just.

HKL-aikaan aikataulukirja jaettiin joka kotiin ja saattoipa sitä jäädä selailemaan joku sellainenkin, joka yleensä kulki omalla autolla. Ehkä yllättyi siitä, että ulko-oven edestä kulkeekin suora bussi työpaikalle ja vielä 10 minuutin välein! Ehkä rohkaistui kokeilemaankin sitä bussia. HSL lopetti ensin jakamisen, ettei autoilija vahingossakaan altistuisi joukkoliikenneinfolle. Ja nyt pitäisi oikein maksaa siitä ilosta, että alkaa harkita auton vaihtamista joukkoliikenteeseen.

Ehdotan, että Reittiopas sijoitetaan samanlaisen maksumuurin taakse kuin Helsingin Sanomat. Viikottain saa tehdä viisi hakua, sen jälkeen alkaa laskua kertyä.

Onneksi on HSL! Eiku...
 
Kyllähän sitä voisi olla joku HSL Plus-palvelu: sisältää aikataulukirjan, linjakartan, oppaan, matkakortin nettilatauksen ja mahdollisuuden ostaa Plus1-lippu, joka maksaisi 11kk kauden verran ja sillä saisi 12kk kautta. Plus-kuukausimaksu, Plus1-lippu, liityntäpysäköintiliput sekä Plus-nettilataus kerryttäisivät Ärrä-pisteitä, jotka voi käyttää R-kioskeissa. Plus Premium-paketti sisältäisi myös liityntäparkit ja kahvin päivässä niinikään Ärrältä. Perisuomalainen ratkaisu!
 
Hinta on törkeä verrattuna Tampereen ja Turun kirjoihin. Ja kun kaikki nämä kirjat hankkii meidän perheeseemme kaksin kappalein niin saa maksaa 18 euroa.
 
Tampereella kirjan saa 0,50€ ja linjakartan 1€. Kolme euroa kirjasta joka ei kata edes koko seudun liikennettä on ihan liikaa. Onko järkevää painattaa kolmea erillistä kirjaa vai vai voisiko kaikki ympätä yhteen paksumpaan teokseen?
 
vai voisiko kaikki ympätä yhteen paksumpaan teokseen?

Ihmettelen miksei tätä ole jo tehty. Olisi omiaan laskemaan painokustannuksia, nykyään kun painetaan samat infosivut ja osittain samat aikataulutkin kolmeen kirjaan. Myös 3 euron hinta olisi tälloin kohtuullisempi. Tällainen kustannussäästö ei liene käynyt kenelläkään HSL:n työntekijällä mielessä.
 
Takaisin
Ylös