• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Joukkoliikennehankkeet nostavat lippujen hintoja

Lue uutinen HSL:n sivuilta... Kehärata, metron automatisointi ja Länsimetro kasvattavat HSL:n infrakustannuksia jatkossakin. Infrakustannukset kasvavat vuodesta 2014 vuoteen 2017 yhteensä 64,3 miljoonaa euroa ja ovat vuonna 2017 130 miljoonaa euroa. Tämä luo painetta hinnankorotuksille jatkossakin.
Eihän tämän näin pidä mennä. Onhan näiden hankkeiden kanssa perusteltu, että on tarpeen ja edullisempaa. Ja jos tunneleiden teko kannattaa siten, että se nostaa maan arvoa, ei joukkoliikenteen käyttäjien kuulu maksaa maan arvon noususta, vaan niiden, jotka maata haluavat ostaa.

HSL:n lausunnoille lähettämässä liikennejärjestelmäsuunnitelmassa aiotaan panna miljardi Kivenlahden metroon ja toinen Pisaraan. Tässä tiedotteessa mainitut 130 M€ infrakulut ovat siten vasta alkusoittoa, koska Kivenlahden metro ja Pisara ovat vielä kalliimmat kuin Kehärata, automatisointi ja Matinkylän metro yhteensä.

Nyt siis tiedotteessa sanotaan, että liikennöinnin kustannukset nousevat 11,6 M€, minkä vuoksi lippujen hintoja nostetaan 3,8 %. Tästä voi laskea, että lippujen hintoja pitää nostaa 1 %, jos liikennöintikulut kasvavat 3 M€. Vuoteen 2017 mennessä lipunhintoja pitää infrakulujen vuoksi nostaa lisää 21 % nykyisistä hinnoista, eli yhteensä noin 25 %. Ja taas saman verran, jos Kivenlahden metro ja Pisara oikeasti myös toteutuvat kasvattamaan infra- ja liikennöintikuluja. Tämä tuskin edistää joukkoliikenteen suosiota.

Tunnelirakentaminen on tietenkin järjetöntä, kun palvelutaso heikkenee ja kustannukset nousevat. Mutta vielä järjettömämmäksi touhu tulee sen vuoksi, että on rakennettu kuvio, jossa vain joukkoliikenteen liikenneinfra kierrätetään HSL:n kautta ja autoilun infra piilotetaan kaupunkien muuhun talouteen. Niitähän pitäisi käsitellä samalla tavalla, koska ne ovat toistensa vaihtoehtoja.

Aivan samalla tavoin kuin naapurkaupungin asukas käyttää toisen kaupungin joukkoliikennettä, myös autoilija ajaa toisen kaupungin kaduilla. Kun katuylläpito on vielä kallista, miksi sitä ei myös haluta tasata kaupunkien kesken? Jos näin tehtäisiin, tulisi autoilunkin kustannus näkyviin kuten joukkoliikenteen kustannus. Ja jopa poliitikotkin voisivat ymmärtää, mikä näiden kahden asian suhde on. Tietenkin edellytyksellä, että poliitikoille kerrotaan tiedot, mikä ei ainakaan vielä ole onnistunut tunnelihankkeiden kanssa.

Antero
 
Takaisin
Ylös