Helsinkiin tilatuista uusista metrojunista ensimmäinen on valmistunut. Metrojuna numero 301 esiteltiin tilaajalle eli HKL:lle kiskokalustovalmistaja CAF:n tehtaalla Espanjan Zaragozassa tällä viikolla.
Junalle tehdään vielä testejä ennen sen kuljettamista Suomeen. Metrojuna pakataan kuljetusta varten helmikuun alussa ja sen odotetaan saapuvan laivalla Bilbaosta Vuosaaren satamaan maaliskuun alussa. Satamasta metrojuna kuljetetaan HKL:n metrovarikolle Roihupeltoon, jossa se kootaan ja valmistellaan testiajoihin.

- Helsingissä on tutkitusti yksi Euroopan parhaista joukkoliikennejärjestelmistä ja metro puolestaan Helsingin joukkoliikennemuotojen vertailussa ykkönen muun muassa luotettavuutensa vuoksi. Tätä haluamme ylläpitää myös uusilla metrojunilla, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Uudella junalla ajetaan ensin koeajoja ilman matkustajia, aluksi metrovarikon testiraiteella ja myöhemmin linjaraiteella metron liikennöintiajan ulkopuolella. Ensimmäiset matkustajat päässevät kyytiin loppukeväästä.

Metrojuna M300 on nelivaunuinen ja lähes 90 metriä pitkä eli nykyisten junien kahden vaunuparin mittainen. Metro on kokonaan läpikäveltävä eli sen sisätilat ovat täysin yhtenäistä tilaa. Junissa on myös ilmastointi.

Junia on tilattu kaikkiaan 20. Sarjan seuraavat junat toimitetaan Helsinkiin niin, että kaikki junat on toimitettu kesällä 2016. Uusia junia tarvitaan Länsimetron liikenteen alkaessa.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...