• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL neuvottelee uudesta siirtymäkauden sopimuksesta VR:n kanssa

Miten tämä on mahdollista? Miksi HSL-bussiliikennettä pitää kilpailuttaa, mutta raideliikennettä ei?
 
Suvi Rihtniemi, kerro meille, miksi VR:n tarjoama välikausisopimus olisi parempi kuin mitä samainen yritys on valmis tarjoamaan kilpailussa vuonna 2018? Siis ajattelet nyt itsesi hetkeksi toiselle puolelle neuvottelupöytää, etkä vain hekumoi sillä, että HSL säästäisi 15 prosenttia tarjotun sopimuksen myötä.

No niin, et tainnut keksiä sitten yhtään syytä. Olisiko syytä vetää johtopäätöksiä VR:n tarjouksesta sekä omasta pätevyydestä?

Ei ole kovin tavatonta törmätä kansainvälisessä yrityselämässä käsitykseen, että suomalaiset ovat surkeita neuvottelijoita. Suomalaisista surkeimpia ovat eittämättä virkamiehet ja poliitikot, yrityselämän ylijäämät.
 
Viimeksi muokattu:
Etuna HSL:n puolelta ymmärtääkseni olisi, että uusi sopimus korvaisi nykyisen ennen nykyisen päättymistä. Säästöä alkaisi siis kertyä aikaisemmin.
 
Etuna HSL:n puolelta ymmärtääkseni olisi, että uusi sopimus korvaisi nykyisen ennen nykyisen päättymistä. Säästöä alkaisi siis kertyä aikaisemmin.

Toki, sillähän VR sopimusta myy. Mutta entä se pöydän toinen puoli, mikä olisi se kannustin, joka saisi VR:n tekemään parhaan tarjouksensa nyt?

Minä en keksi. En epäile, etteikö tarjous ole hyvä. Täytyyhän sen olla, sillä VR:n pyrkimys on faktisesti jatkaa monopolia kolmella vuodella. Paras tarjous VR:ltä saadaan kuitenkin vasta pakon edessä ja se pakko on lähiliikenteen kilpailutus vuonna 2018. Nyt ei ole pakko, nyt voi koputella kepillä jäätä. VR ei tee hyväntekeväisyyttä. Se ei tingi tällä tarjouksella siitä summasta, johon se on valmis kilpailutuksen voittaakseen.
 
Lähiliikenteen liikennöintisopimuksessa iso asia on luopuminen konduktööreistä. Nythän lipunmyynti on jo loppumassa. Jonkinlainen siirtymäkausi voi tuohon tulla. Konduktöörien sijoittaminen muihin tehtäviin on helpompaa jos aikaa on käytettävissä enemmän.

Jos katsotaan lähiliikennettä kokonaisuudessaan, siirtymäaika sekä konduktöörien uudelleenkoulutus esimerkiksi junankuljettajiksi, vartijoiksi tai matkalipuntarkastajiksi voisi merkittävästi pienentää irtisanomistarvetta. Lisäksi Kehäradan myötä junamäärä on lisääntymässä, joka myös helpottaisi uudelleensijoittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Lähiliikenteen liikennöintisopimuksessa iso asia on luopuminen konduktööreistä. Nythän lipunmyynti on jo loppumassa. Jonkinlainen siirtymäkausi voi tuohon tulla. Konduktöörien sijoittaminen muihin tehtäviin on helpompaa jos aikaa on käytettävissä enemmän.

Jos katsotaan lähiliikennettä kokonaisuudessaan, siirtymäaika sekä konduktöörien uudelleenkoulutus esimerkiksi junankuljettajiksi, vartijoiksi tai matkalipuntarkastajiksi voisi merkittävästi pienentää irtisanomistarvetta. Lisäksi Kehäradan myötä junamäärä on lisääntymässä, joka myös helpottaisi uudelleensijoittamista.

Minä en usko siihen, että junat alkaisivat kulkea kokonaan ilman konduktööriä. Konnarien työnkuva tosin varmasti muuttuu.
 
Minä en usko siihen, että junat alkaisivat kulkea kokonaan ilman konduktööriä. Konnarien työnkuva tosin varmasti muuttuu.

Millä perusteella olet tuota mieltä? Eihän raitiovaunuissakaan ole enää vuosikymmeniin ollut rahastajia eikä metrossakaan kukaan rahastajaa kaipaa. Miksi siis kaupunkijunissa tarvittaisiin konduktöörejä, jotka nostavat liikennöintikustannukset pilviin? Miten työnkuva muuttuisi? Konduktööri olisi minusta todella kallispalkkainen opas, vartija tai siivooja.

Todennäköinen kehitysreitti on minusta, että konduktöörit poistuvat junista asteittain eli ensin osa junista kulkee ilman konduktöörejä ja sen jälkeen osuus vaan kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Millä perusteella olet tuota mieltä? Eihän raitiovaunuissakaan ole enää vuosikymmeniin ollut rahastajia eikä metrossakaan kukaan rahastajaa kaipaa. Miksi siis kaupunkijunissa tarvittaisiin konduktöörejä, jotka nostavat liikennöintikustannukset pilviin? Miten työnkuva muuttuisi? Konduktööri olisi minusta todella kallispalkkainen opas, vartija tai siivooja.

Todennäköinen kehitysreitti on minusta, että konduktöörit poistuvat junista asteittain eli ensin osa junista kulkee ilman konduktöörejä ja sen jälkeen osuus vaan kasvaa.

No nythän vasta on alettu palkkaamaan uusia konduktöörejä, ja eiköhän konduktörit saa tahtonsa läpi, kyllä tuollainen kylmä ajattelutapa on häpeällistä, vai että siivooja... Kyllä se on aika raskas työ juuri kellonaikojen takia, niin kuin useimmat työt joukkoliikenteessä.
 
No nythän vasta on alettu palkkaamaan uusia konduktöörejä, ja eiköhän konduktörit saa tahtonsa läpi, kyllä tuollainen kylmä ajattelutapa on häpeällistä, vai että siivooja...

Häpeällistä, miksi? Onko konduktööri niin iso herra, että esimerkiksi roskapönttöjen tyhjentäminen tai irtoroskien siivoaminen on hänen arvollensa sopimatonta? Vai ovatko konduktöörit niin oppimishaluttomia, hienohelmoja tai patalaiskoja, että töistä halutaan valikoida vain mieluisimmat ja mikään ei muuttua saa? Bussikuskienkin tehtäviin kuuluu kevyttä siivousta vuoron aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen ajatukseni oli, että eihän tuo voi olla mahdollista. Mutta eipä minun siitä tarvitse kantaa murhetta, sillä jos tuossa hankintalakia rikottaisiin, niin kyllä siitä joku halukas raideoperaattori valittaisi ja suorahankinta kaatuisi.

Toinen ajatukseni oli, että ei tuo nyt hassumpi idea ole. Ymmärrän HSL:n näkökannan ihan hyvin. Päästään helpolla, kun jatketaan suorahankintaa ja samalla hintakin alenee, toivottavasti jo nyt. Kilpailuttaminen on aina vähän sian ostamista säkissä ja bussipuolella laatu on kilpailun myötä tippunut niin reippaasti, että kiskopuolella samasta seuraisi ihan katastrofi. Jos ostetaan jatkossakin VR:ltä, ainakin tiedetään mitä saadaan, hyvässä ja pahassa.

Konduktööreistä olen vähän sitä mieltä, että jos eivät enää myy lippuja, niin ei matkustaja heitä sitten mihinkään tarvitse. Mahtaakohan vanhin sami-kalusto vaatia konduktöörin? Entä onko asemia kaarteissa?

No nythän vasta on alettu palkkaamaan uusia konduktöörejä

Siellä taitaa olla aikamoinen vaihtuvuus henkilökunnassa tällä hetkellä, näin on pikkulinnut laulaneet. Ja jos nykyisin konduktööri tarvitaan, niin sitten on pakko ottaa vaikka pätkäkonduktöörejä töihin – YT:t päälle sitten vaan, jos määräykset ja sopimukset muuttuvat.
 
Ensimmäinen ajatukseni oli, että eihän tuo voi olla mahdollista. Mutta eipä minun siitä tarvitse kantaa murhetta, sillä jos tuossa hankintalakia rikottaisiin, niin kyllä siitä joku halukas raideoperaattori valittaisi ja suorahankinta kaatuisi.

EU:n hankintalainsäädäntö ei koske raideliikennettä, vaan siinä suorahankintoja saa tehdä vapaasti. EU:n 4. rautatiepaketissa komissio on ehdottanut tämän erikoisuuden poistoa rautatieliikenteeltä vuonna 2023, mutta EU-parlamentissa tiettävästi vastustetaan muutosta. Mm. Suomen europarlamentaarikoista ainakin lähes kaikki vastustavat muutosta.
 
EU:n hankintalainsäädäntö ei koske raideliikennettä, vaan siinä suorahankintoja saa tehdä vapaasti.

Aika erikoista. Siis myös suorahankinta joltain yksityiseltä operaattorilta, vaikkapa Veolialta, olisi täysin mahdollista?

Koskeeko tuo kaikkea raideliikennettä vai vain rautateitä?
 
Aika erikoista. Siis myös suorahankinta joltain yksityiseltä operaattorilta, vaikkapa Veolialta, olisi täysin mahdollista?

Koskeeko tuo kaikkea raideliikennettä vai vain rautateitä?

Nyt kun tarkistin palvelusopimusasetuksen tekstin, siinä sanotaan:
Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, jos se koskee rautatieliikennettä, muttei muita raideliikennemuotoja kuten metro- tai raitiotieliikennettä.
Suorahankinnan saa siis tehdä ihan keltä vaan.
 
Takaisin
Ylös