Raitiolinjastoa uusitaan lähivuosina. Tavoitteena on helposti hahmotettava ratikkaverkosto, joka palvelee kasvavaa kaupunkia ja sen matkustajia parhaimmalla mahdollisella tavalla.
HSL:n hallituksen 10.2. hyväksymä raitioliikenteen linjastosuunnitelma pyrkii luomaan Helsinkiin helposti hahmotettavan ratikkaverkoston, joka palvelee mahdollisimman monen matkustajan liikkumistarpeita ja joka kytkeytyy saumattomasti muihin liikennemuotoihin.
Raitiolinjastoa on tarpeen uudistaa, koska Helsingin kantakaupunki muuttuu ripeää vauhtia. Muun muassa Jätkäsaaren, Hernesaaren ja Ilmalan uudet asuinalueet on suunniteltu raitioliikenteen varaan. Myös Laajasalossa sijaitsevan Kruunuvuorenrannan joukkoliikenteen suunnittelu perustuu sillalla kulkevaan raitiotiehen.
Raitioliikenteen linjastosuunnitelma ulottuu vuoteen 2024 asti. Keskeisimmät uudistukset ovat rengaslinjojen 2 ja 3 pohjoispään sekä rengaslinjan 7 purkaminen. Linjan 2 reitti päättyy Pasilaan ja linjan 3 Meilahteen. Linja 7 jatkuu Jätkäsaareen ja pohjoisessa Meilahteen. Linjan 1 reitti ulottuu myös kantakaupungin länsipuolelle ja parantaa näin Helsinginkadun poikittaisyhteyttä. Linjoja 6, 7, 8 ja 9 jatketaan uusille asuinalueille.
- Tärkeimmillä osuuksilla ajaa useampia raitiolinjoja, joiden vuorovälit tahdistetaan niin, että ratikoita kulkee tiheään tahtiin eikä matkustajan tarvitse erikseen tutkia aikatauluja, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty sanoo.
Suunnitelman toteuttaminen edellyttää Välimerenkadun, Reijolankadun, Meilahden kääntöpaikan ja Pasilan uusien ratojen rakentamista. Nämä valmistuvat arviolta vuosien 2017 - 2021 aikana.
 
Lisätietoa suunnitelmasta HSL:n sivulla


Lue uutinen HKL:n sivuilta...