• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation ulk

Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Kartoilla (pysty, 1-viivainen Kehärata) I-juna näyttäisi ajavan Lentoaseman kierroksen myötäpäivään ja P vastapäivään. Ainakin viime kesän Metro-uutisessa annettiin päinvastainen kuva asiasta (samoin osassa uusista kartoista).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Kartoilla (pysty, 1-viivainen Kehärata) I-juna näyttäisi ajavan Lentoaseman kierroksen myötäpäivään ja P vastapäivään.

Ja runkolinjakartassa näyttäisi niin I kuin P ajavan koko kierroksen molempiin suuntiin.

Kaikkiin näihin ongelmiin olisi helppo ratkaisukin: Ajetaan länsipuolella yhdellä tunnuksella ja itäpuolella toisella. Lentoasema olisi luonteva paikka vaihtaa tunnusta.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Kaikkiin näihin ongelmiin olisi helppo ratkaisukin: Ajetaan länsipuolella yhdellä tunnuksella ja itäpuolella toisella. Lentoasema olisi luonteva paikka vaihtaa tunnusta.

Semminkin kun tämmöistä on juuri harjoiteltu raitiolinjojen osalta.

Onko 500:sta jossain jotain tietoa? 560:llä on webbisivut ja blogi ja ties mitä, 500:lle ei vissiin ole veikattu liikenteen aloitusaikaakaan.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Junajanat-kartassa oli mielenkiintoinen ratkaisu, jossa Leinelästä ajettiin ensin Koivukylään ja sitten Hiekkaharjun kautta Helsinkiin. Ei ehkä onnistu kovin helposti... ;)

Kaksiviivaisen kehäradan junat näkyivät ohittavan Ilmalan, Tapanilan ja Käpylän mutta yksiviivaisissa pysähdyttiin kaikilla näillä.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Semminkin kun tämmöistä on juuri harjoiteltu raitiolinjojen osalta.

Onko 500:sta jossain jotain tietoa? 560:llä on webbisivut ja blogi ja ties mitä, 500:lle ei vissiin ole veikattu liikenteen aloitusaikaakaan.
http://hslliikenteessa.blogspot.fi/2013/08/runkolinjalla-ei-eksy.html
Tuon mukaan runkolinja 500 alottaisi vuonna 2016 ja se pohjautuisi linjoihin 58 ja 58B kulkiessaan Herttoniemi-Pasila-Munkkiniemi väliä.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Nyt on HSL:n sivun kommenttiketjuun ilmaantunut tämmöinen vastaus:

HSL sanoi:
Linjatunnusta ei matkustajainformaatiojärjestelmien teknisten rajoitteiden takia ole mahdollista vaihtaa kesken linjan esimerkiksi lentoasemalla, minkä takia on tarpeen käyttää eri linjatunnusta myötäpäivään ja vastapäivään.

...osastolta "ostimme ohjelmiston". :roll:

---------- Viestit yhdistetty klo 16:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:10 ----------

http://hslliikenteessa.blogspot.fi/2013/08/runkolinjalla-ei-eksy.html
Tuon mukaan runkolinja 500 alottaisi vuonna 2016 ja se pohjautuisi linjoihin 58 ja 58B kulkiessaan Herttoniemi-Pasila-Munkkiniemi väliä.

Juu, tuon olin nähnyt. Lause on siis kahden ja puolen vuoden takaa ja mitään muuta tietoa asiasta ei näytä julkaistun.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Nyt on HSL:n sivun kommenttiketjuun ilmaantunut tämmöinen vastaus:



...osastolta "ostimme ohjelmiston". :roll:


Joo, huomasin saman. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Jos ei kerran kesken linjan voi vaihtaa, mikä sitten estää päättämästä kumpaakin kehäradanpuolikaslinjaa lentoasemalle?
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

No onpa tosi havainnollista, kun kaikki linjat ovat samanvärisiä. Ymmärrän kyllä, että violetti on nyt kovin tärkeä väri. Mutta pitäisi ymmärtää, mikä on LINJAkartan merkitys. Miksi pitää mennä taaksepäin.

Antero
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Linjatunnusta ei matkustajainformaatiojärjestelmien teknisten rajoitteiden takia ole mahdollista vaihtaa kesken linjan esimerkiksi lentoasemalla, minkä takia on tarpeen käyttää eri linjatunnusta myötäpäivään ja vastapäivään.

Meikäläinen osaa räplätä tuota informaatiojärjestelmää jonkin verran. Siinä tosiaan on sellainen ominaisuus, että samalle junanumerolle ei voine laittaa kahta eri reittiohjelmaa. Ja samalla reittiohjelmalla on aina sama tunnus ja määränpää.

Rajoitteen voisi kuitenkin kiertää siten, että ennen lentoasemaa informaatiojärjestelmään vaihdettaisiin reitiksi jokin oikeaan junanumeroon perustuva "keksitty" numero, vaikkapa siten, että junalle 9111 vaihdettaisiin numeroksi 4111. Tuon numeron 4111 sisältävä numeroavaruus on oikeasti varattu tavarajunille, jotka eivät informaatiojärjestelmiä tarvitse.

Ja näin, numerolle 9111 ohjelmoitaisiin Helsinki-Lentoasema ja tunnukseksi vaikkapa I, ja numerolle 4111 Lentoasema-Helsinki, tunnukseksi P.
En äkkiseltään keksi, miksi idea ei toimisi. (Olettaen, että junassa on junahenkilökuntaa, joka voi tuon reittimuutoksen vekottimeen näpytellä junan liikkuessa.)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:49 ----------

Jos ei kerran kesken linjan voi vaihtaa, mikä sitten estää päättämästä kumpaakin kehäradanpuolikaslinjaa lentoasemalle?

...ja tämäkin on yksi mahdollisuus. Pieniä sääntöteknisiä kommervenkkejä joutuu tekemään (kuten vaihtamaan käyttöön uuden aikataulun), mutta ne ehtinee tehdä pysähdyksenkin aikana.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Pieniä sääntöteknisiä kommervenkkejä joutuu tekemään (kuten vaihtamaan käyttöön uuden aikataulun), mutta ne ehtinee tehdä pysähdyksenkin aikana.

Alle minuutissa?
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Alle minuutissa?

Sanotaan nyt niin, että luultavasti alle kahdessa minuutissa. :) Toki se vaatisi sen, että aikataulussa on parin minuutin tasaus Lentoasemalla.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

No onpa tosi havainnollista, kun kaikki linjat ovat samanvärisiä. Ymmärrän kyllä, että violetti on nyt kovin tärkeä väri. Mutta pitäisi ymmärtää, mikä on LINJAkartan merkitys. Miksi pitää mennä taaksepäin?
Olen samaa mieltä.

Kun katselin pikaisesti maailman kaupunkien raskaamman raideliikenteen karttoja, on eri linjat poikkeuksetta erotettu eri värein. Lisäksi linjoja nimeltään värein ("Red Line"), jonkin linjan kiintopisteen mukaan (The Kwun Tong Line) tai sitten niille annetaan ihan oma nimi (the Jubilee Line). Toki myös perinteisesti annetaan numero- tai kirjaintunnus.

Tästä HSL:n konseptikartasta puuttuvat kaikki ne ominaispiirteet, jotka tekisivät todellisen ja helppokäyttöisen alueen runkolinjakartan.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Olen samaa mieltä.

Kun katselin pikaisesti maailman kaupunkien raskaamman raideliikenteen karttoja, on eri linjat poikkeuksetta erotettu eri värein. Lisäksi linjoja nimeltään värein ("Red Line"), jonkin linjan kiintopisteen mukaan (The Kwun Tong Line) tai sitten niille annetaan ihan oma nimi (the Jubilee Line). Toki myös perinteisesti annetaan numero- tai kirjaintunnus.

Tästä HSL:n konseptikartasta puuttuvat kaikki ne ominaispiirteet, jotka tekisivät todellisen ja helppokäyttöisen alueen runkolinjakartan.

En kerinnyt ajoissa asiaa kommentoida "virallista reittiä", eli palautekanavan kautta. Erittäin huolestuneena näin ensimmäistä kertaa aikanaan tuon violetin kartan, missä todella mennään ajassa taaksepäin, niinkuin Antero totesi. Vertaisin jopa vapaaehtoiseen väri-tv:n vaihtamiseen mustavalkoiseksi. Kun VR (tai RHK:n seuraaja) sai parhaan informaatiouudistuksen, mitä koskaan ovat saaneet aikaiseksi, eli linjakimppujen värikoodauksen valmiiksi, niin nyt siitä oltaisiin luopumassa! Aivan käsittämätöntä. Mitä lisäinformaatiota jollekin seutua ja liikennejärjestelmää huonosti tuntevalle turistille tuo tieto siitä, että lila väri tarkoittaa kartoissa tietyllä virransyöttöjärjestelmällä varustettua kulkuneuvoa? Haloo! Linjakimppujen (=raidesuuntien)värikoodaus oli erittäin selkeä esitys, ja suunta kohti kansainvälisesti ymmärrettävää joukkoliikenneinformaatiota, varsinkin kun uuden polven laiturinäyttöihin saatiin sama värikoodattu linjatunnus, mikä näyttää muuten todella hyvältä kilvissä. Ainoa pakkaa sekoittanut tekijä oli tietysti M-juna ja M-metro, molemmilla sama kirjain ja väri - mahtoi olla turisti sekaisin - mutta tästähän olisi nyt päästy eroon kehäradan uusien tunnuksien myötä. Lila olisi voinut olla P/I -suunnan oma väri.

Nyt sitten on oransseja runkolinjoja, mutta lähijunatko ei olekaan runkolinjoja? Vai onko runkolinjat oransseja ja liloja? Turisti sitten miettii värien eroja, oliskohan toinen väri raiderunkolinjat ja toinen bussirunkolinjat? En vieläkään ymmärrä tätä Suomen erityispiirrettä, missä mikään instanssi ei kykene tekemään informatiivistä raideliikennekarttaa riippumatta siitä, kuka operoi kyseistä raideosuutta. Kansainväliseen malliin, ei pitäisi olla mitään merkitystä matkustajainformaation kannalta sillä ottaako kulkuväline virran virtakiskosta vai ajolangasta, eli suomen kielellä metron ja lähijunien informatiivinen erottaminen toisistaan on teennäistä ja oikean informaation kannalta haitallista. Ne pitäisi kaikki olla yhtä lailla runkolinjaväritettyjä ja vielä pidemmälle vietynä yhdenmukaisesti nimettyjä. Kun 'Metro' nimenä on tunnettu ja käytössä, pitäisi tuo nimike laajentaa koko raskaaseen kiskojärjestelmään. Asemat merkittäisiin yhdenmukaisesti ja vaikka jäisikin eri tunnus (vrt. Saksa U- ja S-bahn), olisi informaatio aina yhteinen ja yhdenmukainen. Nykyisellä itä-länsi-linjalla luonteva tunnus olisi tietysti M ja linjakimpun väri oranssi. Mietittäväksi jäisi linjatunnukset haarautuvilla osilla M1 ja M2, vai uusi kirjain? Samoin S-bahnin puolella R1 ja R2 (pika ja vähemmän pika, vrt. nyk. R ja H, vai ennallaan eri kirjaimin). Ei tule vähätellä Helsingin seudun liikennejärjestelmää, koska se on jo kansainvälisestikin ihan mittava linjojen ja asemien määrässä.
 
Vs: HSL luo uuden ilmeen lähijunien karttoihin: HSL kysyy asiakasmielipidettä matkustajainformaation

Nyt kun näin tuon uuden lähiliikennekartan flirtin seinällä, niin vaikutti vielä sekavammalta kuin tuo HSL:n esittelemä eka versio. Ihan kuin samalla värillä vedetty viivaviidakko ei olisi riittänyt, nyt on kaikki linjat merkitty pääteasematunnuksella (linjatunnus valkoisen pallon sisällä) isoimpien asemien yhteydessä. Kartasta voisi äkkiä saada käsityksen että KAIKKI linjat päättyvät Leppävaaraan, Espooseen, Tikkurilaan tai Keravalle. Korostetulla merkinnällä on kai haluttu kertoa että kyseessä on keskus/vaihtoasema mutta mielestäni tuo vain aiheuttaa sekaannusta linjan oikeasta pääteasemasta. Sitten nuo I/P-linjojen Helsingin päärautatieaseman merkinnät. Kartasta saa käsityksen että kummatkin junat lähtevät sekä Myyrmäen että Tikkurilan suuntiin. Mun mielestä Helsinkiin saapuvan I/P-junan pääteasemapallukan olisi voinut jättää pois jolloin ei tulisi sekaannusta kumpi juna lähtee kumpaankin suuntaan. Toki siellä viivojen välissä on pieniä kulkusuunnasta kertovia nuolia mutta ne ovat kyllä niin pieniä ettei niitä kaikki välttämättä edes huomaa. Nykyiseen eri väreillä merkittyyn selkeään karttaan verrattuna on kyllä melko sekavan oloinen tuo uusi karttapohja.
 
Takaisin
Ylös