• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

Toisaalla eli täällä: http://www.helsinginuutiset.fi/arti...litsi-uhrinsa-junassa-nyt-reagoivat-hsl-ja-vr
annetaan ymmärtää, että selvitys liittyy Tapanilan joukkoraiskaukseen, jossa tekijät valitsivat uhrinsa jo junassa.

Tapaus itsessään on tottakai kauhea ja tuomittava, mutta mietinpä vain tämäntyyppisten tekojen vaikutuksia joukkoliikenteen käyttäjämääriin ja käyttöaikoihin. Vielä kun konnaritkin poistetaan lähijunista, niin aika kapeaksi menee se aika-, ja ikä- ja sukupuoli-ikkuna, jonka sisällä julkisilla matkustaminen on riittävän mieluisaa tai edes järkevää. Autoton elämäntapa kaupungissa yleistyy koko ajan, eikä aikuisikää lähestyviä tai sen saavuttaneita lapsia muutenkaan juuri kuskailla iltaharrastuksiin. Olen jotenkin NIIN pöyristynyt Tapanilan tapahtumista, että mieli askartelee tällaisissakin asioissa.
 
Vielä kun konnaritkin poistetaan lähijunista, niin aika kapeaksi menee se aika-, ja ikä- ja sukupuoli-ikkuna, jonka sisällä julkisilla matkustaminen on riittävän mieluisaa tai edes järkevää. Autoton elämäntapa kaupungissa yleistyy koko ajan, eikä aikuisikää lähestyviä tai sen saavuttaneita lapsia muutenkaan juuri kuskailla iltaharrastuksiin. Olen jotenkin NIIN pöyristynyt Tapanilan tapahtumista, että mieli askartelee tällaisissakin asioissa.

Jaa, millos ne konnarit sitten poistetaan?
 
Toivottavasti ei koskaan. Mutta pahoin pelkään, että poistaminen on HSL:n perimmäinen tahtotila. Jos lippuja ei enää myydä junassa, on helpompaa perustella konnarin korvaaminen satunnaisella stevaripartiolla.
 
Jaa, millos ne konnarit sitten poistetaan?

Pitäisin melko todennäköisenä, että seuraavan viiden vuoden sisällä. Konnari, joka ei myy lippuja, on HSL:n näkökulmasta täysin turha kuluerä. Kyllä heidät sieltä pois neuvotellaan, vaikka siihen vähän aikaa kuluisikin.
 
Toivottavasti ei koskaan. Mutta pahoin pelkään, että poistaminen on HSL:n perimmäinen tahtotila. Jos lippuja ei enää myydä junassa, on helpompaa perustella konnarin korvaaminen satunnaisella stevaripartiolla.

Tiedän kyllä hyvin mikä on tilanne, täytyi vain vähän kyseenalaistaa faktaolettamuskommenttisi.

En jaksa uskoa koko ammattikunnan katoamiseen, työnkuva tosin varmasti muuttuu eikä välttämättä kaikissa junissa aina olisi konnareita.

Vaikka täälläkin paasataan lähijunaliikenteen metromaisuudesta, niin oikeastaan systeemeissä ei ole mitään samaa muuta kuin raideleveys. On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen. Yksi hyvin suuri kysymys on myös asemilta lähdöt, kuljettajan peilistä ei vain voi nähdä ensimmäistä vaunua enempää esimerkiksi Kerassa tai Tuomarilassa. Halutaanko ottaa riski vaikkapa viisivuotiaan putoamisesta junan ja laiturin väliin kuljettajan vain lähtiessä liikkeelle todettuaan ovet sulkeutuneiksi?
 
Tiedän kyllä hyvin mikä on tilanne, täytyi vain vähän kyseenalaistaa faktaolettamuskommenttisi.

En jaksa uskoa koko ammattikunnan katoamiseen, työnkuva tosin varmasti muuttuu eikä välttämättä kaikissa junissa aina olisi konnareita.

Vaikka täälläkin paasataan lähijunaliikenteen metromaisuudesta, niin oikeastaan systeemeissä ei ole mitään samaa muuta kuin raideleveys. On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen. Yksi hyvin suuri kysymys on myös asemilta lähdöt, kuljettajan peilistä ei vain voi nähdä ensimmäistä vaunua enempää esimerkiksi Kerassa tai Tuomarilassa. Halutaanko ottaa riski vaikkapa viisivuotiaan putoamisesta junan ja laiturin väliin kuljettajan vain lähtiessä liikkeelle todettuaan ovet sulkeutuneiksi?

Jos et sattunut tietämään, niin markkinoilla on sellaisia tuotteita, joita kutsutaan liikennepeileiksi. Jollaiset löytyvät Helsingin metrolinjalta esimerkiksi Kalasataman ja Itäkeskuksen asemilta. Ja ratikkaverkolta esimerkiksi Uintikeskuksen, Kuusitien ja Kurvin pysäkeiltä.
 
On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen.

On myös hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että M-juna hajoaa Myyrmäkeen. Eroja löytyy luultavimmin enemmän pitkän matkan lähijunien ja kaupunkijunien väliltä kuin kaupunkijunien ja metron väliltä.

Jos et sattunut tietämään, niin markkinoilla on sellaisia tuotteita, joita kutsutaan liikennepeileiksi. Jollaiset löytyvät Helsingin metrolinjalta esimerkiksi Kalasataman ja Itäkeskuksen asemilta. Ja ratikkaverkolta esimerkiksi Uintikeskuksen, Kuusitien ja Kurvin pysäkeiltä.

Olen joskus myös joskus kuullut että "kamera"-nimisiä laitteita "monitoreihin" yhdistämällä voitaisiin saada kuvaa kuljettajan näkyville.
 
Ei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla, etenkin jos on nähnyt jommankumman niistä työntekijän näkökulmasta.
Konnareista luopuminen ei ole mitään muuta kuin matkustajien turvallisuudella leikkimistä, ei kuljettaja lähde selvittämään junassa sattuvia tappelutilanteita vaikka konnareita ei olisikaan. Järjestyshäiriöt lisääntyisivät merkittävästi. Asiakaspalvelu kärsisi myös huomattavasti, jo nykyään monessa HSL-alueen junassa lipunmyynti on hyvin pieni osa konnarin työtä, mutta aina löytyy asiakaspalvelun aihetta. Junan kulkuun liittyen konduktööri antaa esimerkiksi liikenteenohjaukselle lähtövalmiusilmoituksen, ja huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta.
 
Ei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla, etenkin jos on nähnyt jommankumman niistä työntekijän näkökulmasta.
Konnareista luopuminen ei ole mitään muuta kuin matkustajien turvallisuudella leikkimistä, ei kuljettaja lähde selvittämään junassa sattuvia tappelutilanteita vaikka konnareita ei olisikaan.

No eipä se kuljettaja lähde metrossakaan sitä tappelunnujakkaa selvittämään. Ratikoissakin tuota pyritään välttämään työturvallisuuden vuoksi ja mieluummin tilataan liikenteenohjauksesta vartijat paikalle.

Järjestyshäiriöt lisääntyisivät merkittävästi. Asiakaspalvelu kärsisi myös huomattavasti, jo nykyään monessa HSL-alueen junassa lipunmyynti on hyvin pieni osa konnarin työtä, mutta aina löytyy asiakaspalvelun aihetta.

Ei niitä konduktöörejä nykyisinkään ole kuin yhdessä yksikössä päivisin. Tosin Flirttien myötä yhdellä yksiköllä ajettavien junavuorojen määrä lienee kasvanut takavuosista.

Junan kulkuun liittyen konduktööri antaa esimerkiksi liikenteenohjaukselle lähtövalmiusilmoituksen
,

Trafihan ei tätä nykyään vaadi.

ja huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta.

Kukas metrojunissa sitten huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta? Vai eikö niissä ole tekniikkaa matkustamossa...:p
 
Itse olen ajanut vuosien ajan lähijunia, sekä ollut tutun metronkuljettajan kyydissä muutaman kerran koko metroverkon päästä päähän. Kuljettajan näkökulmasta työ on hyvin samankaltaista ja liikennöinti samanluonteista.
 
Itse olen ajanut vuosien ajan lähijunia, sekä ollut tutun metronkuljettajan kyydissä muutaman kerran koko metroverkon päästä päähän. Kuljettajan näkökulmasta työ on hyvin samankaltaista ja liikennöinti samanluonteista.

Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.
 
Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.

Ite samassa ammatissa työskennelleenä ajattelen vähän ristiriitaisesti tästäkin. Lippujahan siellä ei mennyt melkeinpä yhtään (puhutaan nyt lippujen osalta HSL-alueesta), ainoastaan viikonloppuisin jos oli jotain tapahtumia tai viikonloppuöisin kun porukka menee baareihin jne. ja ei silloinkaan kovasti. Eipä myöskään pahemmin erityistä "asiakaspalvelua" tarvittu, mutta järjestyshäiriöitä oli kyllä ihan viikonpäivään ja vuorokaudenaikaan katsomatta ja niihin pystyi puuttumaan hyvin, jonka vuoksi junassa järjestyshäiriöiden vaikutus muihin matkustajiin oli vähäistä, koska asioihin pystyttiin puuttumaan nopeasti, toisin kuin metroissa ja ratikoissa. Jos vartijat olisivat koko matkan kyydissä, eikö se olisi täysin sama asia kuin junahenkilökunta? Lippuja ei kuitenkaan myytäisiin ja vartijoitten tai no junissa ja metroissahan ne ovat järjestyksenvalvojia, pitäisi kuitenkin osata neuvoa hieman matkustajia kuten osaavat nyttenkin.

Viimeisimmät suunnitelmat mitä oon itse kuullut niin Kehäradalla haluttaisiin pitää henkilökunta kaikissa junissa koko matkan, ilmeisesti asiakaspalvelun vuoksi turisteja varten. Muissa HSL:n junissa olisi henkilökuntaa vain osan matkasta, se että onko se sitten järjestyksenvalvojia vai lähiliikennekonduktöörejä.
 
Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.

Mahdollisesti, toivottavasti ei. Kommenttini liittyi siihen, kun sanoit ettei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla. Mainitsemasi asia on kokonaisuuteen nähden suhteellisen marginaalinen, eikä muuta sitä, että kokonaisuuden kannalta liikennemuodot ovat hyvinkin samankaltaisia. Esimerkiksi pidän veturinkuljettajan ja metronkuljettajan töitä samoina töinä. Samaa hommaa tekevät. Työehdot ja koulutuksen laajuus vain poikkeavat toisistaan, mutta perin juurin homma on täsmälleen samaa. Ajetaan raskaita raideliikennevälineitä kiskoilla noudattaen voimassaolevia määräyksiä ja ohjeita.

Ja, kyllä minäkin haluan pitää junissa junahenkilökunnan. Ymmärrän kuitenkin, miksi niiden kustannusta ei välttämättä pidetä hyötyjen arvoisina.
 
Takaisin
Ylös