Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5791

    oletus HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta


  2. #2

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Toisaalla eli täällä: http://www.helsinginuutiset.fi/artik...ivat-hsl-ja-vr
    annetaan ymmärtää, että selvitys liittyy Tapanilan joukkoraiskaukseen, jossa tekijät valitsivat uhrinsa jo junassa.

    Tapaus itsessään on tottakai kauhea ja tuomittava, mutta mietinpä vain tämäntyyppisten tekojen vaikutuksia joukkoliikenteen käyttäjämääriin ja käyttöaikoihin. Vielä kun konnaritkin poistetaan lähijunista, niin aika kapeaksi menee se aika-, ja ikä- ja sukupuoli-ikkuna, jonka sisällä julkisilla matkustaminen on riittävän mieluisaa tai edes järkevää. Autoton elämäntapa kaupungissa yleistyy koko ajan, eikä aikuisikää lähestyviä tai sen saavuttaneita lapsia muutenkaan juuri kuskailla iltaharrastuksiin. Olen jotenkin NIIN pöyristynyt Tapanilan tapahtumista, että mieli askartelee tällaisissakin asioissa.

  3. #3
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Vielä kun konnaritkin poistetaan lähijunista, niin aika kapeaksi menee se aika-, ja ikä- ja sukupuoli-ikkuna, jonka sisällä julkisilla matkustaminen on riittävän mieluisaa tai edes järkevää. Autoton elämäntapa kaupungissa yleistyy koko ajan, eikä aikuisikää lähestyviä tai sen saavuttaneita lapsia muutenkaan juuri kuskailla iltaharrastuksiin. Olen jotenkin NIIN pöyristynyt Tapanilan tapahtumista, että mieli askartelee tällaisissakin asioissa.
    Jaa, millos ne konnarit sitten poistetaan?

  4. #4

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Toivottavasti ei koskaan. Mutta pahoin pelkään, että poistaminen on HSL:n perimmäinen tahtotila. Jos lippuja ei enää myydä junassa, on helpompaa perustella konnarin korvaaminen satunnaisella stevaripartiolla.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Jaa, millos ne konnarit sitten poistetaan?
    Pitäisin melko todennäköisenä, että seuraavan viiden vuoden sisällä. Konnari, joka ei myy lippuja, on HSL:n näkökulmasta täysin turha kuluerä. Kyllä heidät sieltä pois neuvotellaan, vaikka siihen vähän aikaa kuluisikin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Toivottavasti ei koskaan. Mutta pahoin pelkään, että poistaminen on HSL:n perimmäinen tahtotila. Jos lippuja ei enää myydä junassa, on helpompaa perustella konnarin korvaaminen satunnaisella stevaripartiolla.
    Tiedän kyllä hyvin mikä on tilanne, täytyi vain vähän kyseenalaistaa faktaolettamuskommenttisi.

    En jaksa uskoa koko ammattikunnan katoamiseen, työnkuva tosin varmasti muuttuu eikä välttämättä kaikissa junissa aina olisi konnareita.

    Vaikka täälläkin paasataan lähijunaliikenteen metromaisuudesta, niin oikeastaan systeemeissä ei ole mitään samaa muuta kuin raideleveys. On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen. Yksi hyvin suuri kysymys on myös asemilta lähdöt, kuljettajan peilistä ei vain voi nähdä ensimmäistä vaunua enempää esimerkiksi Kerassa tai Tuomarilassa. Halutaanko ottaa riski vaikkapa viisivuotiaan putoamisesta junan ja laiturin väliin kuljettajan vain lähtiessä liikkeelle todettuaan ovet sulkeutuneiksi?

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Tiedän kyllä hyvin mikä on tilanne, täytyi vain vähän kyseenalaistaa faktaolettamuskommenttisi.

    En jaksa uskoa koko ammattikunnan katoamiseen, työnkuva tosin varmasti muuttuu eikä välttämättä kaikissa junissa aina olisi konnareita.

    Vaikka täälläkin paasataan lähijunaliikenteen metromaisuudesta, niin oikeastaan systeemeissä ei ole mitään samaa muuta kuin raideleveys. On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen. Yksi hyvin suuri kysymys on myös asemilta lähdöt, kuljettajan peilistä ei vain voi nähdä ensimmäistä vaunua enempää esimerkiksi Kerassa tai Tuomarilassa. Halutaanko ottaa riski vaikkapa viisivuotiaan putoamisesta junan ja laiturin väliin kuljettajan vain lähtiessä liikkeelle todettuaan ovet sulkeutuneiksi?
    Jos et sattunut tietämään, niin markkinoilla on sellaisia tuotteita, joita kutsutaan liikennepeileiksi. Jollaiset löytyvät Helsingin metrolinjalta esimerkiksi Kalasataman ja Itäkeskuksen asemilta. Ja ratikkaverkolta esimerkiksi Uintikeskuksen, Kuusitien ja Kurvin pysäkeiltä.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #8

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen.
    On myös hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että M-juna hajoaa Myyrmäkeen. Eroja löytyy luultavimmin enemmän pitkän matkan lähijunien ja kaupunkijunien väliltä kuin kaupunkijunien ja metron väliltä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Jos et sattunut tietämään, niin markkinoilla on sellaisia tuotteita, joita kutsutaan liikennepeileiksi. Jollaiset löytyvät Helsingin metrolinjalta esimerkiksi Kalasataman ja Itäkeskuksen asemilta. Ja ratikkaverkolta esimerkiksi Uintikeskuksen, Kuusitien ja Kurvin pysäkeiltä.
    Olen joskus myös joskus kuullut että "kamera"-nimisiä laitteita "monitoreihin" yhdistämällä voitaisiin saada kuvaa kuljettajan näkyville.

  9. #9
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Ei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla, etenkin jos on nähnyt jommankumman niistä työntekijän näkökulmasta.
    Konnareista luopuminen ei ole mitään muuta kuin matkustajien turvallisuudella leikkimistä, ei kuljettaja lähde selvittämään junassa sattuvia tappelutilanteita vaikka konnareita ei olisikaan. Järjestyshäiriöt lisääntyisivät merkittävästi. Asiakaspalvelu kärsisi myös huomattavasti, jo nykyään monessa HSL-alueen junassa lipunmyynti on hyvin pieni osa konnarin työtä, mutta aina löytyy asiakaspalvelun aihetta. Junan kulkuun liittyen konduktööri antaa esimerkiksi liikenteenohjaukselle lähtövalmiusilmoituksen, ja huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Ei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla, etenkin jos on nähnyt jommankumman niistä työntekijän näkökulmasta.
    Konnareista luopuminen ei ole mitään muuta kuin matkustajien turvallisuudella leikkimistä, ei kuljettaja lähde selvittämään junassa sattuvia tappelutilanteita vaikka konnareita ei olisikaan.
    No eipä se kuljettaja lähde metrossakaan sitä tappelunnujakkaa selvittämään. Ratikoissakin tuota pyritään välttämään työturvallisuuden vuoksi ja mieluummin tilataan liikenteenohjauksesta vartijat paikalle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Järjestyshäiriöt lisääntyisivät merkittävästi. Asiakaspalvelu kärsisi myös huomattavasti, jo nykyään monessa HSL-alueen junassa lipunmyynti on hyvin pieni osa konnarin työtä, mutta aina löytyy asiakaspalvelun aihetta.
    Ei niitä konduktöörejä nykyisinkään ole kuin yhdessä yksikössä päivisin. Tosin Flirttien myötä yhdellä yksiköllä ajettavien junavuorojen määrä lienee kasvanut takavuosista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Junan kulkuun liittyen konduktööri antaa esimerkiksi liikenteenohjaukselle lähtövalmiusilmoituksen
    ,

    Trafihan ei tätä nykyään vaadi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    ja huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta.
    Kukas metrojunissa sitten huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta? Vai eikö niissä ole tekniikkaa matkustamossa...
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Itse olen ajanut vuosien ajan lähijunia, sekä ollut tutun metronkuljettajan kyydissä muutaman kerran koko metroverkon päästä päähän. Kuljettajan näkökulmasta työ on hyvin samankaltaista ja liikennöinti samanluonteista.

  12. #12
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Itse olen ajanut vuosien ajan lähijunia, sekä ollut tutun metronkuljettajan kyydissä muutaman kerran koko metroverkon päästä päähän. Kuljettajan näkökulmasta työ on hyvin samankaltaista ja liikennöinti samanluonteista.
    Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.

  13. #13

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.
    Ite samassa ammatissa työskennelleenä ajattelen vähän ristiriitaisesti tästäkin. Lippujahan siellä ei mennyt melkeinpä yhtään (puhutaan nyt lippujen osalta HSL-alueesta), ainoastaan viikonloppuisin jos oli jotain tapahtumia tai viikonloppuöisin kun porukka menee baareihin jne. ja ei silloinkaan kovasti. Eipä myöskään pahemmin erityistä "asiakaspalvelua" tarvittu, mutta järjestyshäiriöitä oli kyllä ihan viikonpäivään ja vuorokaudenaikaan katsomatta ja niihin pystyi puuttumaan hyvin, jonka vuoksi junassa järjestyshäiriöiden vaikutus muihin matkustajiin oli vähäistä, koska asioihin pystyttiin puuttumaan nopeasti, toisin kuin metroissa ja ratikoissa. Jos vartijat olisivat koko matkan kyydissä, eikö se olisi täysin sama asia kuin junahenkilökunta? Lippuja ei kuitenkaan myytäisiin ja vartijoitten tai no junissa ja metroissahan ne ovat järjestyksenvalvojia, pitäisi kuitenkin osata neuvoa hieman matkustajia kuten osaavat nyttenkin.

    Viimeisimmät suunnitelmat mitä oon itse kuullut niin Kehäradalla haluttaisiin pitää henkilökunta kaikissa junissa koko matkan, ilmeisesti asiakaspalvelun vuoksi turisteja varten. Muissa HSL:n junissa olisi henkilökuntaa vain osan matkasta, se että onko se sitten järjestyksenvalvojia vai lähiliikennekonduktöörejä.

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.
    Mahdollisesti, toivottavasti ei. Kommenttini liittyi siihen, kun sanoit ettei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla. Mainitsemasi asia on kokonaisuuteen nähden suhteellisen marginaalinen, eikä muuta sitä, että kokonaisuuden kannalta liikennemuodot ovat hyvinkin samankaltaisia. Esimerkiksi pidän veturinkuljettajan ja metronkuljettajan töitä samoina töinä. Samaa hommaa tekevät. Työehdot ja koulutuksen laajuus vain poikkeavat toisistaan, mutta perin juurin homma on täsmälleen samaa. Ajetaan raskaita raideliikennevälineitä kiskoilla noudattaen voimassaolevia määräyksiä ja ohjeita.

    Ja, kyllä minäkin haluan pitää junissa junahenkilökunnan. Ymmärrän kuitenkin, miksi niiden kustannusta ei välttämättä pidetä hyötyjen arvoisina.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL selvittää Kehäradan ja Länsimetron vaikutukset liikkumistapoihin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.10.2014, 11:50
  2. HSL: Joukkoliikenteen turvallisuutta parannetaan laajalla rintamalla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.01.2012, 12:30
  3. HSL: Kulkeeko fillari sujuvasti junassa? HSL selvittää matkustajien mielipiteitä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.09.2010, 13:10
  4. HSL: HSL selvittää mielipiteitä polkupyörien kuljetuksesta lähijunissa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.04.2010, 09:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •