Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5788

    oletus Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Pasilankadun ratatöiden vuoksi raitiolinjat 7A ja 7B ajavat poikkeusreittejä 1.6. - 30.8. Raitiovaunujen ajamatta jäävää reittiosuutta korvaa bussi 7X.
    Pasilansillalla ja Länsi-Pasilassa ei ole raitioliikennettä. Raitiolinja 7A ajaa poikkeusreittiä Pasilan asema – Sörnäinen – Hakaniemi – Senaatintori – Lasipalatsi – Meilahti (Kuusitien kääntöpaikka) ja linja 7B ajaa reittiä Meilahti – Lasipalatsi – Senaatintori – Hakaniemi – Sörnäinen – Pasilan asema.
    Raitiovaunuja korvaa bussi 7X, joka ajaa Länsi-Pasilan lenkin vain yhteen suuntaan, Pasilankatu – Kyllikinportti – Pasilanraitio – Pasilankatu – Pasilansilta ja edelleen reitille Ratapihantie – Savonkatu – Nordenskiöldinkatu – Mannerheimintie. Bussin 7X:n päätepysäkki Länsi-Pasilassa on Maistraatintorin pysäkki 0606 ja keskustassa Postikadun pysäkki 2038.
    Raitiovaunut ovat poikkeusreiteillä Pasilankadun rakennustöiden vuoksi. Raitiovaunurataa siirretään Pasilan sillalla, Pasilankadulla, Palkkatilanportilla ja Kyllikinportilla yhteensä yli 2000 raidemetriä.
    Rakennustöiden valmistuttua raitiovaunut liikennöivät Pasilankadulla omalla korotetulla kaistallaan. Oma kaista mahdollistaa raitiovaunujen esteettömän ja häiriöttömän liikennöinnin. Pasilankadun työt valmistuvat 31.8.2015.
    Nykyisen Pasilan sillan viereen rakennetaan uusi silta, johon sijoitetaan toinen raitiotiekaistoista. Uusi kaista valmistuu 30.8.2015. Lopullisesti Pasilan sillan työt valmistuvat vuosien 2016 - 2017 aikana.
     
    Kartta raitiolinjojen 7A ja 7B sekä bussin 7X reitistä 1.6. - 30.8.2015 HSL:n verkkosivuilla.


    Lue uutinen HKL:n sivuilta...

  2. #2

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2015

    Kysyn tämän linkin kautta, että mitä ensi kesän Länsi-Pasilan ratatöissä tarkoittaa se , että Pasilankadulle tehdään ratikoille oma korotettu kaista? Siellähän on nytkin jo ratikoille aivan oma kaista ajoväylästä erotettuna.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.04.2015 kello 18:39. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    mitä ensi kesän Länsi-Pasilan ratatöissä tarkoittaa se , että Pasilankadulle tehdään ratikoille oma korotettu kaista? Siellähän on nytkin jo ratikoille aivan oma kaista ajoväylästä erotettuna.
    Katusuunnitelmapiirroksessa ratikat siirtyvät kadun keskelle.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Kulkevatko bussitkin ratikoiden kanssa keskikaistalla?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Kysyn tämän linkin kautta, että mitä ensi kesän Länsi-Pasilan ratatöissä tarkoittaa se , että Pasilankadulle tehdään ratikoille oma korotettu kaista? Siellähän on nytkin jo ratikoille aivan oma kaista ajoväylästä erotettuna.
    Niinhän siellä on. Joku voisi pitää julkaistua tiedotetta harhaanjohtavana, joku toinen suorastaan valehteluna. Pasilankadun uusi järjestelyhän nimenomaan heikentää raitioliikenteen toimintaedellytyksiä, vaikka tiedotteesta saa päinvastaisen kuvan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kulkevatko bussitkin ratikoiden kanssa keskikaistalla?
    Tietysti. Sehän kuuluu helsinkiläiseen suunnittelukulttuuriin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tietysti. Sehän kuuluu helsinkiläiseen suunnittelukulttuuriin.
    Vihdoinkin näitä yhteiskaistoja alkaa tulla lisää meillekin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Vihdoinkin näitä yhteiskaistoja alkaa tulla lisää meillekin.
    Sanopa muuta. Ratikkaliikenteen hankaloittamisen keinot alkavatkin jo olla koko lailla muutoin käytetyt. Manskua odotellessa
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Manskua odotellessa
    Mitä, mitä? Onko sielläkin jotain tällaisia suunnitelmia?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Manskua odotellessa
    Jaa, tarkoitatkin noita pyörätiesuunnitelmia? Niistä ei pidä, sillä ne ovat omiaan lisäämään konflikteja bussiliikenteen ja pyöräilijöiden välillä.

    Sen sijaan bussi-ratikka-yhteiskaistat ovat kannatettavia siellä, missä niiden käyttö on järkevää. Pasilankatu on yksi sellaisia.

  10. #10

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sen sijaan bussi-ratikka-yhteiskaistat ovat kannatettavia siellä, missä niiden käyttö on järkevää. Pasilankatu on yksi sellaisia.
    Joillakin hiljaisemmilla raitiovaunu osuuksilla juu, kuten Pasilankadulla. Mutta en esim. Manskulla pistäisi busseja ja raitiovaunuja samalle kaistalle.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Mutta en esim. Manskulla pistäisi busseja ja raitiovaunuja samalle kaistalle.
    No, en minäkään Manskulla. Mutta onhan sitäkin ehdotettu aikanaan:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Yrittäjät
    3.*Bussit ja hyötyliikenne ratikkakiskoille

    Helsingin tulee tehdä päätökset siirtää bussikaistat Mannerheimintiellä raitiovaunukiskoille - ja sallia myös hyötyliikenne kiskoilla.
    Linkki uutiseen vuodelta 2010:

    http://www.yrittajat.fi/fi-FI/pohjoi...9-a9a9e18cdb01
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Yhteiskäyttökaista on perusteltu tuossa siksi, että osuudella kulkee vain yksi raitiotielinja ja yhteistä osuutta ei ole kovin pitkä matka. Jos tämä auttaa busseja kulkemaan säännöllisesti, niin sitä parempi, sillä mitä täsmällisemmin bussit kulkevat, sitä paremmin voi luottaa siihen, että bussit ja raitiovaunut eivät ole samaan aikaan pysäkillä.
    Ville

  13. #13

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    68

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Mutta kevytkään liikenne ei poista yhteiskäyttökaistojen rakenneongelmia. Eli sitä, että tuollaisessa rakenteessa kiskoja joudutuaan uusimaan useammin kulumisen takia ja että optimaaliset pysäkkimitoitukset ovat eriliset raitiovaunuille ja busseille. Optimaalinen pysäkkikorkeus on niillä eri suuruinen ja tuollaiselle yhteiskäyttöpysäkillä bussin ajolinja on paljon tarkempi: liian vinossa ja korin kulma osuu korkeaan pysäkkireunukseen, liian kaukana pysäkiltä ja vastaantuleva bussi ei mahdu yhtä aikaa paikalle. Aleksis Kiven kadulla Sturenkadun risteyksessä olevat pysäkit ovat hyvä esimerkki juuri tuollaisesta hankalasta pysäkkirakenteesta.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Yhteiskäyttökaista on perusteltu tuossa siksi, että osuudella kulkee vain yksi raitiotielinja ja yhteistä osuutta ei ole kovin pitkä matka. Jos tämä auttaa busseja kulkemaan säännöllisesti, niin sitä parempi, sillä mitä täsmällisemmin bussit kulkevat, sitä paremmin voi luottaa siihen, että bussit ja raitiovaunut eivät ole samaan aikaan pysäkillä.
    Toisaalta Pasilankadun ja Pasilansillan risteys olisi liikennevalo-ohjauksen kannalta yksinkertaisempi ja ennenkaikkea vähemmän hämminkiä aiheuttava, jos bussit ajaisivat muun autoliikenteen kanssa sekakaistoilla Pasilankadulla. Erityisesti jos/kun Pasilansillalle on tulossa ratikoille omat kaistat (ei siis bussien ja ratikoiden yhteiskäyttökaistoja).
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Etika Näytä viesti
    Optimaalinen pysäkkikorkeus on niillä eri suuruinen ja tuollaiselle yhteiskäyttöpysäkillä bussin ajolinja on paljon tarkempi: liian vinossa ja korin kulma osuu korkeaan pysäkkireunukseen, liian kaukana pysäkiltä ja vastaantuleva bussi ei mahdu yhtä aikaa paikalle. Aleksis Kiven kadulla Sturenkadun risteyksessä olevat pysäkit ovat hyvä esimerkki juuri tuollaisesta hankalasta pysäkkirakenteesta.
    Uusiin busseihin hankitaan nykyään yhä enemmän sähköisiä liukuovia, jolloin korotetuilla pysäkeillä ei ole em. ongelmia. Itse en ole koskaan kokenut ongelmia Aleksis Kiven kadun pysäkillä, mutta se auttaa hienosti ohittamaan kyseisen kadun ruuhkat.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:06 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Toisaalta Pasilankadun ja Pasilansillan risteys olisi liikennevalo-ohjauksen kannalta yksinkertaisempi ja ennenkaikkea vähemmän hämminkiä aiheuttava, jos bussit ajaisivat muun autoliikenteen kanssa sekakaistoilla Pasilankadulla. Erityisesti jos/kun Pasilansillalle on tulossa ratikoille omat kaistat (ei siis bussien ja ratikoiden yhteiskäyttökaistoja).
    Pasilankadulla on monesti runsaasti muuta autoliikennettä ja se on yksi sitä liikennöivien bussilinjojen liikennesumpuista. Varsinkin kääntymistä Pasilansillalle saa ajoittain odottaa pitkiä aikoja ja vihreän valon vaihe on niin lyhyt, että siitä ei yleensä pääse kerralla läpi. Tuollaisilla osuuksilla, jossa liikennöi yksi raitiolinja (tulevaisuudessahan se on linja h9) pari bussilinjaa yhteiskaistat ovat mielestäni ainoa järkevä ratkaisu joukkoliikenteen luotettavuuden lisäämiseksi.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Bussi korvaa raitiolinjat 7A ja 7B ensi kesänä Pasilassa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 31.03.2015, 16:50
  2. TJ: Ensi kesänä voimaan tulevat vyöhykerajat lyötiin lukkoon
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.11.2013, 09:20
  3. HSL: Ensi kesänä aikataulukausi kestää vain kahdeksan viikkoa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.03.2013, 13:10
  4. HKL: Kaupunkipyörät koeajoon ensi kesänä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.03.2012, 09:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •