- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Kantakaupungilla kulkevien bussilinjojen ongelmat selviävät helpoiten, kun hyppää bussin 16 kyytiin Herttoniemestä Hernesaareen. Liikennevaloja, yllättäviä matkustajia, tielle hyppiviä ihmisiä, ahtaita katuja joilla lastausajoneuvoja tukkimassa reittiä, väärin pysäköityjä autoja, 5 cm turvamarginaali, matkanteko kävelyvauhdilla... Ja vielä jos sattuu olemaan ruuhka-aika ja alla telibussi, siinähän kuski ajelee Rööperissä, Eirassa ja Krunikassa mielikseen.
Tällaiseen tiheästi asuttuun, ahtaaseen ja ruuhkaiseen kantakaupunkiympäristöön olisi metro omiaan. Matkustajiakin luulisi riittävän, nopeus kun on ylivertainen hitaaseen pintaliikenteeseen verrattuna. Kävelymatkat asemalle pysyisivät pieninä Helsingin keskustan pienen koon vuoksi.
Kehitelkääpä joku hyvä reitti metrolle, jotta kaikki kantakaupungin merkittävät alueet saataisiin palveltua hyvin metrolla. Töölö ja Meilahti nyt ovat helppoja, mutta entä eteläinen kantakaupunki? Jos vielä ehdoksi asetetaan yhteys Rautatieaseman ympäristöön eli ydinkeskustaan.
Tällaiseen tiheästi asuttuun, ahtaaseen ja ruuhkaiseen kantakaupunkiympäristöön olisi metro omiaan. Matkustajiakin luulisi riittävän, nopeus kun on ylivertainen hitaaseen pintaliikenteeseen verrattuna. Kävelymatkat asemalle pysyisivät pieninä Helsingin keskustan pienen koon vuoksi.
Kehitelkääpä joku hyvä reitti metrolle, jotta kaikki kantakaupungin merkittävät alueet saataisiin palveltua hyvin metrolla. Töölö ja Meilahti nyt ovat helppoja, mutta entä eteläinen kantakaupunki? Jos vielä ehdoksi asetetaan yhteys Rautatieaseman ympäristöön eli ydinkeskustaan.