Uudet bussit 2021

Erikoista että, A1 BYD:en takaosan tangoista puuttuu stop napit kokonaan, ikkunan vierestä löytyy mikä on plussaa. Myös kaiuttimet tuntuvat sijaitsevan takaosassa. Stop merkki ääni voitaisi vaihtaa johki siedettävämppään. Muuten kyllä vaikuttaa ihan kelpo autoille, ainut tänään katsoin 41 ajeli vastaan vähän ennen 14 töölön tullin kohdalla aivan täynnä, ennen meni 37 mikä oli 19min myöhässä ja sielläkin näytti olevan porukkaa aika riittävästi, joten taitaa olla hitusen liian pikkusia kyseisille linjoilla.
 
Onkos tästä vuodesta tosiaan muuten tulossa historiallinen siinäkin mielessä, ettei uusia dieseleitä näyttäisi tulevan? Vai pitikös muutama teli Subi Helbille vielä tulla?
 
Äsken itse näin yhden linjalla 30 ilman kilpiä. Ja jos en ihan väärin hämärässä nähnyt, niin tuulilasissa oli linjan 40 lappu. Toinen vastaantullut oli sitten ihan oikeilla kilvillä.

37:n linja lähestyi pysäkkiä Vihdintiellä, menin kyytiin kun huomasin viimetipassa että paperilla oli merkitty tuulilasiin , mutta huomattavasti pienemmällä kuin 30:n linjoilla. Diginäyttö täysin mustana.

Toivottavasti saadaan näytöt pelaamaan, jos ei heti niin sen aikaa paperimerkinnät olisi hyvä olla yhtä isoja kuin 30:n linjalla. Oikeastaan Vihdintietä kulkevilla linjoilla nopeuden taki a vielä suurempia.

(muuten miellyttävä sähköbussi matkustusmukavuudeltaan)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa PL:n uusi teli-Yutong vastaan linjalla 787 ja näin kun kilvet pimenivät nenäni edessä. Vaikuttaa luotettavalta järjestelmältä 🥲
 
Onkos tästä vuodesta tosiaan muuten tulossa historiallinen siinäkin mielessä, ettei uusia dieseleitä näyttäisi tulevan? Vai pitikös muutama teli Subi Helbille vielä tulla?

Toivottavasti ei tule yhtään enää lisää. Sen verran niissä on vikoja ja korit lahoavat matkustamossa käsiin.
 
Toivottavasti ei tule yhtään enää lisää. Sen verran niissä on vikoja ja korit lahoavat matkustamossa käsiin.

Samaa mieltä. Nyt toivotaan että 8900LE:stä ja Suburbanista julkaistaan lähiaikoina sähköversiot, kun tähän mennessä ei ole kuulunut mitään että ko. malleista ois tulossa sähköversiot. Tuskin siihen enää kauan menee kunnes noistakin malleista tulee sähkökäyttöisiä, kun täyssähkö on voimanlähteenä jo tavoittanut A2- ja C-luokat kilpailijoilla ja muutenkin sähköbusseille on jo sen verran kysyntää ympäri maailmaa. Ite pidän mahdollisena myös että Citywiden tapaan myös isoveli Suburban uudistuu lähiaikoina täysin, kun Citywide on jo päässyt toiseen sukupolveen, jossa käytetään mm. Scanian kuorma-autoista tuttua rattia ja kojelautaa (ja sitä saa jo sähkökäyttöisenä, uskoisin että niitä on jo hankittu paljon Ruotsiin).
 
Tämän linkin takana on Hesarin kuva Albertinkadulta. Siinä on oranssi nivelbussi, jonka kilvitys on hoidettu A4-paperilla tuulilasin alareunassa. Onkos noissa nivelissä jotain ongelmia kilpien kanssa laajemminkin?

https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/f743a1cd0250b94c7eed7665da505153.jpg

Tutut raitiovaununkuljettajat eivät ylistä niveliä, tai ainakaan niitä ajavien kuskien ajotaitoja. Kuulemma aikamoisen hidasta pujottelua E-Helsingin ahtailla kaduilla, ja yleensä se peräosa kieppuu siellä sillä lailla, että kohtaamaan eivät mahdu kaksi bussia eivätkä myöskään bussi ja ratikka. Ei tainnut olla kovin onnistunut ratkaisu nämä haitaribussit, vaikka tuovatkin uusia seisomapaikkoja matkustajille.
 
Tämän linkin takana on Hesarin kuva Albertinkadulta. Siinä on oranssi nivelbussi, jonka kilvitys on hoidettu A4-paperilla tuulilasin alareunassa. Onkos noissa nivelissä jotain ongelmia kilpien kanssa laajemminkin?

On. Tällä foorumilla ollut parissakin ketjussa juttuja niistä. Syynä on uusi järjestelmä, jolla linjakilvet toimivat. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön nyt syksyn 2021 uusilla busseilla eli Pohjolan Liikenteellä Sipoon Yutongeissa ja Nobinalla BYDeissä, ainakin. En ole tietoinen onko muillekin HSL-liikennöitsijöille tullut uutta kalustoa. Linjakilvillä on uusi taustajärjestelmä, josta hakevat tiedot kun kuljettaja kirjautuu lähdölle. Sipoon Yutongeissa on kaikissa itse kilvet kyllä toimineet. Taustajärjestelmän kanssa on ollut ongelmia, milloin vaihtelee itsestään linjatunnuksen tilalle EI LINJALLA-tekstiä (joitakin kertoja) tai koko kilpi pimenee tyystin muutamiksi sekunneiksi (tod.näköisesti systeemi käynnistyy uudelleen). Muutaman kerran käynyt niin ettei automaattikilvet ole toimineet ja manuaalista ei ole löytynyt ollenkaan ajettavaa linjaa, koska HSL/aliurakoitsija on unohtanut ne lisätä. Päivitys vastuu manuaali syötöllä on uudessa järjestelmässä HSL:llä. Vanhassa systeemissä manuaalikilpien päivitykset ja ajan tasalla pitäminen oli liikennöitsijän vastuulla.

Se miksi Nobinalla on huomattavasti enemmän ongelmia kuin täällä päässä on mysteeri. Yksi todennäköinen syy on ettei automaattikilvitys ole toiminut ja uusien linjojen tunnukset puuttuvat manuaali syötöstä kokonaan.
 
Se miksi Nobinalla on huomattavasti enemmän ongelmia kuin täällä päässä on mysteeri. Yksi todennäköinen syy on ettei automaattikilvitys ole toiminut ja uusien linjojen tunnukset puuttuvat manuaali syötöstä kokonaan.

Olen nähnyt kilpi tyhjänä ja lappu ikkunassa noita Bydejä myös linjalla 37 ja 42, jotka eivät muuttuneet tänä syksynä, eli vain uusien linjojen puuttuminen manuaalisyötöstä ei oikein selitä tuota. Onko bydeissä ollenkaan manuaalisyöttöä kilpiin? Nimittäin se saattaisi selittää miksi kilpi tyhjänä ajoa tapahtuu niin paljon enemmän Nobinan Bydeissä, kuin PL:n uusissa Yutongeissa.
 
Tutut raitiovaununkuljettajat eivät ylistä niveliä, tai ainakaan niitä ajavien kuskien ajotaitoja. Kuulemma aikamoisen hidasta pujottelua E-Helsingin ahtailla kaduilla, ja yleensä se peräosa kieppuu siellä sillä lailla, että kohtaamaan eivät mahdu kaksi bussia eivätkä myöskään bussi ja ratikka. Ei tainnut olla kovin onnistunut ratkaisu nämä haitaribussit, vaikka tuovatkin uusia seisomapaikkoja matkustajille.
Itsekin ajan nyt noita niveliä eikä E-Helsingin kapeilla kaduilla ole ongelmia niiden kanssa. Tämä edellyttää sitä, ettei ajoneuvoja pysäköidä esimerkiksi Albertinkadun ja Pursimiehenkadun kulmaan, jossa pysäyttämiskielto. Jos siinä on väärinpysäköity ajoneuvo, niin kääntyminen nivelbussilla ei onnistu. Laivurinkadulla kyllä mahtuu kohtaamaan niin ratikan kuin bussinkin kanssa. Ainoa poikkeus on kohta jossa nivelbussi tulee Laivurinkatua Tehtaankadun yli. Jos silloin ratikka tulee vastaan niin tiukkaa tekee. Siinä voisi olla esimerkiksi ratikkavalot varoittamassa. Vastaantulevaa ratikka kun ei näe ennenkuin ollaan jo risteyksessä. Peruuttaminen nivelbussilla on kuitenkin riskialtista puuhaa.
 
Uusin havainto Nobinan uusien sähköbussien kilvistä (oranssit sekä siniset bussit): Niissä näkyy vuorottelevan teksti "EI LINJALLA" / "Ej i trafik" näin kirjoitettuna, eli suomenkielinen versio kokonaan isoilla kirjaimilla ja ruotsinkielinen vähän fiksummin vain ensimmäinen kirjain isolla.
 
Jotkut suomenkieliset tekstit näkyvät syysliikenteeseen tulleen uuden kaluston (ainakin BYDit) kilvissä todellakin suuraakkosin. Sellaisia ovat tosiaan mm. EI LINJALLA, KOULUTUSAJO ja SIIRTOAJO. Tein havaintoja tuollaisista kyllä jo nelisen viikkoa sitten.
 
Jotkut suomenkieliset tekstit näkyvät syysliikenteeseen tulleen uuden kaluston (ainakin BYDit) kilvissä todellakin suuraakkosin. Sellaisia ovat tosiaan mm. EI LINJALLA, KOULUTUSAJO ja SIIRTOAJO. Tein havaintoja tuollaisista kyllä jo nelisen viikkoa sitten.

Samaa näkynyt myös PL:n uusissa busseissa. On siis tosiaan taas yksi tämän uuden järjestelmän "hienouksista".
 
Tutut raitiovaununkuljettajat eivät ylistä niveliä, tai ainakaan niitä ajavien kuskien ajotaitoja. Kuulemma aikamoisen hidasta pujottelua E-Helsingin ahtailla kaduilla, ja yleensä se peräosa kieppuu siellä sillä lailla, että kohtaamaan eivät mahdu kaksi bussia eivätkä myöskään bussi ja ratikka. Ei tainnut olla kovin onnistunut ratkaisu nämä haitaribussit, vaikka tuovatkin uusia seisomapaikkoja matkustajille.
Hyvin siellä teleillä pärjäsin. Ei ikinä ongelmaa mahtua kohtaamaan raitiovaunua. Noi BYD nivelet ovat sitäpaitsi suht kapeita ja pujottelevat huomattavasti vaivattomammin kuin telit ydinkeskustassa. Johtuukohan nyt vain siitä että nämä ovat uusia ja se tekee niistä pelottavia?
 
Jotkut suomenkieliset tekstit näkyvät syysliikenteeseen tulleen uuden kaluston (ainakin BYDit) kilvissä todellakin suuraakkosin. Sellaisia ovat tosiaan mm. EI LINJALLA, KOULUTUSAJO ja SIIRTOAJO. Tein havaintoja tuollaisista kyllä jo nelisen viikkoa sitten.

Sama täällä. Tulevat tuon uuden systeemin datasta nuo.

Tänään teki hienon tempauksen kun EI LINJALLA - tekstin oli jossain vaiheessa siirtoajon aikana vaihtanut M2M MATINKYLÄ tekstiin... Ja yhä ei ole esimerkiksi 993K:n linjakilpeä korjattu vaikka lähes kuukausi sitten siitäkin ilmoitettiin. Ei ole kovin kovaa luottoa tuohon systeemiin ja siitä vastuussa oleviin henkilöihin. Kuljettajille aiheuttaa jatkuvaa päänvaivaa sekä matkustajat menevät sekaisin kun sisänäyttö näyttää edellisen linjan kilpeä, kun ulkonäytöissä on manuaalisyöttö. Tänään sisänäyttö näyttä 787 Rautatientori kun ulkona oli 785K Nikkilä, koska automaattikilvitys ei (taaskaan) toiminut "yhteyskatkon" vuoksi. Toki samaan aikaan matkustaja yritti kortinlukijalla siirtää ladattua lippuansa matkakortille onnistumatta siinä. Käyttäisivätköhän samaa yhteyttä sitten...
 
Takaisin
Ylös