Elielinaukion bussiterminaali

En muuten aikanaan seurannut tai meni ohi se keskustelu Kalasataman ja Käpylän syöttöliikenneasemista. Täällä foorumilla varmaan tiedetään, mihin nämä suunnitelmat sitten ovat tyssänneet. Jos A-juna liikennöi 10 minuutin välein Valimon terminaalin valmistuttua, niin kyllä se siinä tapauksessa hyvin palveleet täältä Konalasta matkustavia.

Bussiliikenteen katkominen syöttöliikenneasemille oli alkujaan vahvasti Pisaran sidottu hanke. Pisara ei (ole) toteutunut. Käpylän ja Valimon(?) suunnitelmat on sittemmin yhdistetty bulevardisointiin. Kalasataman bussiterminaali on ainoa toteutunut, mutta suunniteltiin ymmärtääkseni Pisaraoletuksella: että pääradan varresta pääsisi suoralla yhteydellä myös Hakaniemeen. Ei pääse, enkä tiedä, mahtuuko Kalasatamaan lisää Tuusulan- ja Lahdenväylän välissä pyöriviä bussilinjoja. Tuskin.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:12 ----------

Toisaalta täytyy ottaa huomioon se, että muualla Euroopassa ei bussilinjoja ole katkaistu tuolla tavalla väkivaltaisesti, vaan raideliikenne muodostaa rungon ja bussilla kuljetaan lyhyt matka raideliikenteen asemalle, tai jos ei ole raideliikennettä vaan palvelu toteutetaan bussein, puhutaan pienemmistä bussimääristä kuin mitä Helsingissä.

Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntaan olisi siis muualla Euroopassa jonkinlaista raideliikennettä. Alueita ei välttämättä olisi rakennettu täysin samalla tavalla, jos raideliikenne ja asuinalueet olisi suunniteltu samaan aikaan, mutta jos ajatellaan Lahdenväylän suuntaa ja ajatellaan, että alueet olisi samat kuin nyt, muualla Euroopassa oltaisiin rakennettu Sörnäinen - Viikinranta - Viikki - Pihlajamäki - Jakomäki - Hakunila metro, ja Pohjois- ja Keski-Sipoon ja Porvoon liikenne perustuisi Porvoon radalla kulkevaan henkilöjunaliikenteeseen.
Tämä on tietysti totta. Helsingin liikennejärjestelmä kantaa aika raskasta historiallista painolastia. Paitsi että seudun yhdyskuntarakenteesta suuri osa on autouskovaista modernismia, metrossa valittiin yliraskas malli, jota ei kannata ja jota ei ole varaa laajentaa. Jälkimmäisen vuoksi niin Viikin kuin Tuusulan suunnan metrolaajennukset ovat jääneet pitkälti visioiksi ja alustaviksi suunnitelmiksi.

Tietysti voi miettiä sitäkin, että onko vielä 2000-luvullakaan osattu tehdä oikeita valintoja hankkeiden suhteen/välillä, jos tavoitteena on viihtyisä kaupunki ja toimiva joukkoliikenne. Länsimetrolla jatkeineen ja kehäradalla on saatu lähinnä lisää lähiöitä pelloille.
 
Tämä on tietysti totta. Helsingin liikennejärjestelmä kantaa aika raskasta historiallista painolastia. Paitsi että seudun yhdyskuntarakenteesta suuri osa on autouskovaista modernismia, metrossa valittiin yliraskas malli, jota ei kannata ja jota ei ole varaa laajentaa. Jälkimmäisen vuoksi niin Viikin kuin Tuusulan suunnan metrolaajennukset ovat jääneet pitkälti visioiksi ja alustaviksi suunnitelmiksi.
Pohjois-etelä suuntainen metro tai U-metro tai Pisara, on kyllä mahdollista toteuttaa ns light-railina eli pikaraitiotietekniikkaan perustuen. Sen ei tarvitse olla ollenkaan teknisesti samaa standardia kuin itä-länsi metro.

t. Rainer
 
Olis kiva kyllä nähdä eriytetty todellinen light rail viritys Helsingissäkin, mutta taitaa tila olla vähissä, kai se on tyydyttävä noihin autojen alistamiin virityksiin
 
Pohjois-etelä suuntainen metro tai U-metro tai Pisara, on kyllä mahdollista toteuttaa ns light-railina eli pikaraitiotietekniikkaan perustuen. Sen ei tarvitse olla ollenkaan teknisesti samaa standardia kuin itä-länsi metro.

Kyllä, ja tämä lienee myös todennäköisintä, jos uusia metrolinjoja rakennetaan. Eli tunnelijuna, joka on katukelpoinen.

Lähinnä tarkoitin tuossa viestissäni sitä, että kun HKL-SUYssä vielä 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä piirrettiin värikynällä karttoihin, niin mitkään nykyistä keveämmät tussinvedot tai tunnelijunat eivät olleet harkinnassa ja osin siksi hankkeita ei myöskään saatu eteenpäin.
 
Tässä on Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun voittaja
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008464876.html

Kadun tason havainnekuvassa on 15 vuotta vanhat ja vain 50 prosenttia matalat Škoda 14T -ratikat, ja perin oudoissa keltaviherväreissä. Porchen suunnittelema korimalli on jo kauan aikaa sitten vanhentunut ja suunniteltu jo 2000-luvun alussa, vain Prahaa varten.
Metroonkaan ei näemmä enää pääse Asema-aukiolta ja mikä on Asema-aukiolla oleva liukumäki kirsikkapuiden edessä?
 
Kadun tason havainnekuvassa on 15 vuotta vanhat ja vain 50 prosenttia matalat Škoda 14T -ratikat, ja perin oudoissa keltaviherväreissä. Porchen suunnittelema korimalli on jo kauan aikaa sitten vanhentunut ja suunniteltu jo 2000-luvun alussa, vain Prahaa varten.
Metroonkaan ei näemmä enää pääse Asema-aukiolta ja mikä on Asema-aukiolla oleva liukumäki kirsikkapuiden edessä?

Havainnekuva on tietysti teetetty halvalla Intiassa.
 
Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.
 
Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.

Elämme edustuksellisessa näennäisdemokratiassa ja sinnetännemäet tärvelevät äärettömässä typeryydessään Stadin perusteellisesti. Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.
 
Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.

Mutta jos 'te helsinkiläiset' sittenkin haluaisitte. Itsellä on tweetdeckissä Elielinaukio ja sen sijamuotoja hakuterminä. Nyt näyttäisi menevän aika hyvin tasan positiivisten ja negatiivisten kommenttien kesken. Ottaen huomiion, että vastustajat pitävät aina kovempaa meteliä, niin minusta se on aika hyvin.
 
Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.

Hyvää taloudenpitoahan se on. Aukiot ja torit ovat kalleinta Helsinkiä. Jääpuisto haukkaa liikuntaviraston budjetista vuosittain ison siivun, sillä ylläpitäisi kahta vakinaista tekojäätä, ja kukaan ei taida tietää sitä miljoonalukua, joka esim Senaatintorin ja sen ympäristön elävöittämiseen on vuosien saatossa kaadettu.

Plus sitten että vaihtoehtoiskustannus on torin/aukion rakentaminen ja tontistista saatava parin sadan tuhannen kuukausivuokra. Elielinaukiokin on 40k rakennusoikeudella jtn 100M arvoinen tontti.

Kumma juttu muuten, että nämä internetin melamiehet ovat pyöräilystä sitä mieltä, että onnistuu 3kk vuodessa, millä liikutaan lopun aikaa? mutta helsinkiläinen aukio, jota vain tuuli käyttää suurimman osan vuotta, on sitten todella tärkeä. Ei voi johdonmukaisuudesta syyttää.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:29 ----------

Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.

Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?
 
Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?

Samassa kunnassa asutaan joten kantakaupunki on myös itä-Helsingin asia. Ja muutenkin itä-Helsinki on Kauppatorin miehitysvaltuuston loputtomassa viisaudessa alistettu kantakaupungin nukkumalähiöksi. Meillä idässä ei ole omaa korttelikaupunkia, vain vähäisesti työpaikkaomavaraisuutta ja kaupalliset palvelut ovat käytännössä pelkästään autoilu mielessä rakennetuilla ostareilla, ei siis kivijalassa missä niiden pitäisi olla.

Kauppatorin miehitysvaltuusto pitää lopettaa ja valta tuoda lähelle kuntalaista. Kun Helsinki pirstoutetaan Keravan tai Kauniaisten kokoluokassa oleviksi kuntalaisia lähellä oleviin kuntiin, demokratia kukoistaa. Ja näähän on Suomen mittakaavalla edelleen isoja ja uskottavia kuntia, Kauniainenkin on sadan suurimman joukossa.
 
Kumma juttu muuten, että nämä internetin melamiehet ovat pyöräilystä sitä mieltä, että onnistuu 3kk vuodessa, millä liikutaan lopun aikaa? mutta helsinkiläinen aukio, jota vain tuuli käyttää suurimman osan vuotta, on sitten todella tärkeä. Ei voi johdonmukaisuudesta syyttää.

Eivät aukiot ole tärkeitä pyöräilyille. Niissä kävellään ja patsastellaan. Nautitaan avarasta tilasta ja ihaillaan monumentaalisia ja muita rakennuksia.
 
Elämme edustuksellisessa näennäisdemokratiassa ja sinnetännemäet tärvelevät äärettömässä typeryydessään Stadin perusteellisesti. Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.

Televisiossa hän puolusti aukiolle kerrostumaa. Siis modernia arkkitehtuuria kolmen arvorakennuksen läheisyyteen, perustelu ontuu ja pahasti.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:46 ----------

Mutta jos 'te helsinkiläiset' sittenkin haluaisitte. Itsellä on tweetdeckissä Elielinaukio ja sen sijamuotoja hakuterminä. Nyt näyttäisi menevän aika hyvin tasan positiivisten ja negatiivisten kommenttien kesken. Ottaen huomiion, että vastustajat pitävät aina kovempaa meteliä, niin minusta se on aika hyvin.

Emmekös me kirjoittele täällä laadukkaa joukkoliikenteen puolesta. Eli on aika johdonmukaista puolustaa täällä joukkoliikennettä, joka tuo kaupungin ydinkeskustaan.
Mistä lähtevät Elielinaukion nykyiset bussit rakentamisen jälkeen ?

Negatiivisten kommenttien määrä on Hesarinkin mukaan murskaava. Taitavasti on haettu tietoa, jos jostain lähteestä saadaan puoltavia lausuntoja.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:50 ----------

---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:29 ----------



Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?

Eli onko Sinun mielestäsi sananvapautta se, että tänne kirjoittaisivat ainoastaan ne, jotka ovat kanssasi samaa mieltä.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:52 ----------

Eivät aukiot ole tärkeitä pyöräilyille. Niissä kävellään ja patsastellaan. Nautitaan avarasta tilasta ja ihaillaan monumentaalisia ja muita rakennuksia.

Aukioiden rakentamisvimma kertoo kaupunkisuunnittelun kriisistä, joka on nyt Helsingissä jatkunut tolkuttoman pitkään.
 
Emmekös me kirjoittele täällä laadukkaa joukkoliikenteen puolesta. Eli on aika johdonmukaista puolustaa täällä joukkoliikennettä, joka tuo kaupungin ydinkeskustaan.
Mistä lähtevät Elielinaukion nykyiset bussit rakentamisen jälkeen ?

Ai nyt pitäisikin kaupunkirakenteessa ottaa huomioon, mikä palvelee mukamas paremmin joukkoliikenteen tarpeita. Ei taida sopia sun muihin "mikään ei saa muuttua" -kaupunkisuunnittelukantoihin.

Lähes kaikki Elielin busseista tulevat alueilta, joita palvelee myös lähijunat, jotka päättyvät samaan paikkaa. Näiden linjojen tarkoitus on tarjota yhteys Mannerheimintien varteen, eli niiden päätepysäkiksi sopii paremmin Kamppi, vaikka Elielinaukiolle ei tehtäisi mitään. Jos jotkin linjat eivät mahdu tai muuten sovi sinne, lopuille voidaan järjestää paikka Kampista maan päältä, kuten 40:lle on ehdotettu nivelbussien takia, Asema-aukiolta ja/tai jättää pysäkkipari Sanomatalon ja Holiday Innin väliin, bussit saadaan kääntymään nykyisen aukion kulmassa, jos pari puulaatikkoa poistetaan.

muokkaus; ja muutenkin tämä rakentaminen ei sulje pois mahdollisuutta pitää terminaali pohjakerroksessa, jos se nähdään tarpeelliseksi, vaikka minun mielestä se ei sitä ole.

Negatiivisten kommenttien määrä on Hesarinkin mukaan murskaava. Taitavasti on haettu tietoa, jos jostain lähteestä saadaan puoltavia lausuntoja.

Siellä on positiivisia Hesarinkin kommenteissa. Suhteet on tietenkin eri, kun kaupunkisuunnitteluun tympääntyneet kerääntyvät sinne purkamaan turhautumistaan. Kruuhuhakaan johtavaa Hakaniemensiltaa käsittelevän artikkelinkin kommentit olivat täynnä Kruunusilloista valittavia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös