Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010
Z-junien uudella kalustolla ajettavat vuorot ovat varmaan "kannattamattomia" kun niitä verrataan muuhun tapaan toteuttaa Lahden vaatima tarjonta. Kyse ei ole siitä, että Lahden ja Helsingin välinen liikenne olisi kannattamatonta tai huonosti kannattavaa. Sen toteuttaminen Z-junilla on vaan kallista. Tuossa tuessa valtio maksaa vaatimuksesta toteuttaa liikenne kalliilla tavalla ja Mäntsälän sekä Haarajoen tarjonnasta.
Tarkoitat varmaan sitä, että Z-junat ajetaan Sm4-kalustolla, ja VR Oy laskee sille korkean pääomakustannuksen.
Ja tarkoitat varmaan kannattavuudella sitä, kattavatko matkalipputulot liikenteen kustannukset.
Minä ajattelen asian niin, että kysymys siitä, onko Helsingin ja Lahden välinen Oikoradan kautta kulkeva liikenne kannattavaa vai kannattamatonta, on kysymys siitä, voidaanko liikenne ylipäätään hoitaa lipputuloilla. Jos liikennettä hoidetaan sopimattomalla tavalla, kalliisti järjestetyin työvuoroin ja kysyntään huonosti vastaavalla aikataululla, on aivan varma, ettei saada tuloja jotka kattavat kulut. Mutta tämä ei oikeuta vaatimaan valtiontukea eikä tuomitsemaan liikennettä kannattamattomaksi.
Markkinatalouden periaatteella sellainen liikennetuotanto, joka on kehnosti järjestetty, poistuu markkinoilta. Monopolissa markkinamekanismi ei toimi, joten kannattavaakin liikennettä voidaan hoitaa kannattamattomasti. Ja sille voidaan vaatia valtiontukea.
Olen sattunut perehtymään Oikoradan liikenteeseen, ja olen huomannut, että nykyjärjestelyllä sen taloutta heikentävät sopimaton kalusto, liikenteen tarpeeton ulottaminen Mäntsälästä vielä Lahteen sekä vuorojärjestelyiden seurauksena syntyvä junahenkilökunnan suuri hukka-ajan osuus. Olen edelleen sitä mieltä, että konduktöörien käyttö on turhaa päivittäisessä työmatkaliikenteessä. Jo pelkästään lippulajien hinnoittelu johtaa siihen, että junassa tuskin myydään lippuja niin paljon, että tulot kattavat konduktöörin kulut. Toisin sanoen tulee halvemmaksi antaa muutaman lipunostajan matkustaa liputta kuin maksaa palkaa rahastajalle.
Siihen on syynsä, miksi tilanne on nyt kuten on. Minusta ainoa oikea ratkaisu on VR Oy:n monopolin purku ja siirtyminen tilaaja-tuottaja -malliin. Viranomainen kilpailuttaa siinä Oikoradan paikallisjunaliikenteen. Jos VR Oy tarjoaa liikennettä nykyperiaatteella, se häviää kaupan ja liikenne tulee hoidettavaksi oikealla tavalla ja oikeilla kustannuksilla.
Antero