Tänään Taloussanomat julkaisi
vertailun samanlaisen esimerkkiperheen matkakuluista. Perheessä on isä, äiti ja kaksi noin 10-vuotiasta lasta. Tässäkin vertailussa auton kustannuksiksi on laskettu vain polttoainekulut mutta kuitenkin todetaan että auton kulumisen vuoksi todelliset kustannukset ovat suuremmat. Junamatkan hinnoissa on otettu huomioon perhelippu.
Mielestäni tämä on oikea tapa tehdä vertailua vaihtoehtojen välillä, koska pääosalla perheistä joka tapauksessa on auto käytettävissään. Tietenkin voidaan laskea todellisia kustannuksia, jotka lienevät autolla suuremmat, mutta ne eivät ole kiinnostavia tässä tapauksessa.
Tietenkin kansantalouden kannalta tilanne voi olla erilainen, mutta silloin puhtaan erilaisesta vertailusta muutenkin.
Autoilua subventoidaan paljon julkista liikennettä enemmän. Tässä se taas tulee esille.
.
Ei pidä paikkaansa. Autoilijat maksavat huomattavia veroja. Valtio saa pelkästään bensaverona moninkertaisesti sen, mitä teiden raknetamiseen ja ylläpitoon käytettään. Vaikka kaikki autoliikenteen ulkoiset haitat huomioitaisiin, ei autoliikenne jääne nettosaajaksi. Kokonaisuutena autoliikenne, nykyisin veroin, maksaa aiheuttamansa kustannukset, jopa yli.
Joukkoliikenteen käyttäjät ovat ekologisesti pahempia, nekun eivät edes maksa haitoistaan. Mutta tämä on kokonaisuus: joukkoliikenne mahdollistaa auton käytön. Siinä mielessä joukkoliikennetukikin voidaan tulkita tueksi autoliikenteelle.
Ja tämä pätee siis lähinnä paikallisliikenteeseen, kaukoliikenne maksaa suunnilleen sen mitä aiheuttaakin (pois lukien lentoliikenne, joka ei maksa veroja esim. polttoainesta)
Lisäksi jos ihmisillä olisi suuri halu käyttää julkisia, niitä käytettäisiin hinnasta riippumatta, aivan kuten autoakin.
Julkinen liikenne on nähtävä palveluna, jonka yhteiskunta tarjoaa. Saman lainen palvelu on mm. sähkö ja vesi. Nämä pitää olla tarjolla kaikille, tulotasosta ja elämäntilanteesta riippumatta. Mutta ei tietenkään välttämättä vastikkeetta. Mielestäni nykyisestä koko maan kattavasta julkisen liikenteen järjestelmästä, joka toimii 24/7 voi aika paljon maksaakin.
Arvostuksien olisi muututtava. Edullisimmat julkisen liikenteen muodot ovat taajamajuna, ExpressBus ja halpalennot. VR:n normaalit kaukojunat ovat melkoisen kalliita.
Minä en oikein ymärrä tätä esitystä. Asenteiden pitäisi muuttua, mutta kuitenkin puhutaan lähinnä hinnoista.
Kari