- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Silloin tällöin olen törmännyt tällä foorumilla viesteihin, joissa on mainittu radan laadun merkitys junan enimmäisnopeuteen. Kuinka yksioikoisesta asiasta mahtaa olla kysymys? Eikö junan ominaisuuksilla voida kompensoida puutteita radassa?
Ymmärtääkseni pääasiallinen nopeutta rajoittava tekijä on vauhdin tuoma lisäenergia, joka kohdistuu rataan sivuttaissuunnassa kaarteissa, minkä takia kaarteet täytyy vahvistaa ja kallistaa. Ilmeisesti kallistetut rakenteet ovat kalliimpia toteuttaa kuin vaakatasoon rakennetut. Mikäli olen tässä oikeassa, niin eikö näitä voimia voida pienentää ratkaisevasti tekemällä junista keveämpiä: käyttämällä kevyitä komposiittimateriaaleja, keveämpiä telejä ja pyöriä? Ymmärtääkseni myös junaa kallistamalla voidaan kaarteissa kiskoihin kohdistuvia voimia hillitä. Tosin ymmärtääkseni nykyiset kallistustekniikat on tarkoitettu suurille ajonopeuksille (>160 km/t).
Vai onko ratkaisevampi tekijä hitailla radoilla junan pyörien kolahdus kiskonvaihdon yhteydessä? Eikö kolahdusta voisi vaimentaa kehittämällä telejä siten, että kiskon vaihto suoritetaan pehmeästi? Vai vaihteleeko kiskojen etäisyys toisistaan enemmän vanhoilla radoilla ja aiheuttaa siten enemmän värinää ja tärinää? Jos näin, niin eikö näitäkin voisi vähentää vaikkapa tuomalla tietotekniikkaa teliin (eli lasersäde seuraa kiskon paikkaa ja servot säätävät pyöriä aavistuksen ennakkoon siten, ettei synny mekaanista rasitusta).
Ymmärtääkseni pääasiallinen nopeutta rajoittava tekijä on vauhdin tuoma lisäenergia, joka kohdistuu rataan sivuttaissuunnassa kaarteissa, minkä takia kaarteet täytyy vahvistaa ja kallistaa. Ilmeisesti kallistetut rakenteet ovat kalliimpia toteuttaa kuin vaakatasoon rakennetut. Mikäli olen tässä oikeassa, niin eikö näitä voimia voida pienentää ratkaisevasti tekemällä junista keveämpiä: käyttämällä kevyitä komposiittimateriaaleja, keveämpiä telejä ja pyöriä? Ymmärtääkseni myös junaa kallistamalla voidaan kaarteissa kiskoihin kohdistuvia voimia hillitä. Tosin ymmärtääkseni nykyiset kallistustekniikat on tarkoitettu suurille ajonopeuksille (>160 km/t).
Vai onko ratkaisevampi tekijä hitailla radoilla junan pyörien kolahdus kiskonvaihdon yhteydessä? Eikö kolahdusta voisi vaimentaa kehittämällä telejä siten, että kiskon vaihto suoritetaan pehmeästi? Vai vaihteleeko kiskojen etäisyys toisistaan enemmän vanhoilla radoilla ja aiheuttaa siten enemmän värinää ja tärinää? Jos näin, niin eikö näitäkin voisi vähentää vaikkapa tuomalla tietotekniikkaa teliin (eli lasersäde seuraa kiskon paikkaa ja servot säätävät pyöriä aavistuksen ennakkoon siten, ettei synny mekaanista rasitusta).