Vs: Henkilökunnan vapaamatkat
Kannattaa ottaa se ytv:n kortti, joka ei toimi, pois kotelostaan ja pyyhkäistä vaikka paidanhihaan. Toiminta paranee usein. Nimittäin varmaankin ilmasta ja lämpötilaeroista johtuen sinne kortin ja kotelon väliin kertyy ihan silmin havaittavaa kosteutta. Useita kertoja tuo kortin kuivaaminen on jo auttanut.
Mielestäni lippujärjestelmä on niin monimutkainen, ettei matkustajalta voida olettaa sen kovin hyvää hallintaa. Usein on tilanteita, joissa henkilökunta kohtelee asiakasta kaltoin, rahaa menee liikaa, mutta asiakas ei itse tunnista ongelmaa eikä osaa siitä valittaa. Välillä oli usein tapauksia, joissa kausilipulla matkustavan korttia kone ei lukenut normaalisti, vaan tuli suoraan "valitse matka" -tekti. Niinpä kuljettajat laittoivat matkustajat painelemaan niitä nappeja, vaikka kausi olikin voimassa. Tuo taisi olla vähän autokohtainen ongelma. Eräänä päivänä Vantaalla jollekulle myytiin kolmen vyöhykkeen lippu Keravalle linja-autossa. Aika kallista. Välillä askellus ei ole toiminut ja matkustajat ostavat väärän vyöhykkeen lippuja. Kiva siinä sitten on HKL:n lipuntarkastajille selitellä, miksi menee Vantaan lipulla metrossa. Osa kuljettajista ei myöskään tiedä eräiden linjojen pidennetyistä vaihtoajoista.
Ei ihan heti tule mieleen muuta alaa, jolla asiakaspalveluhenkilökunnalla olisi myymistään palveluista ja niitten laadusta yhtä vähän tietoa. Suhtaudun hyvin epäilevästi kaikkiin lippujärjestelmän uudistamiseen liittyviin hankkeisiin. Kun nykyinen kuntarajoihin perustuva systeemi on jo liian vaikea, ei kannata sitä enää sotkea lisää.