Valtuustoaloite " Munkkivuoren liittämisestä raitiovaunulinja- tai metroverkostoon" oli KSV:n käsittelyssä ja tänään HKL:n johtokunnassa. Esittelyteksi on sinänsä muuten kai ihan asiallinen, mutta nämä perustelut:
Siis koska tehdään isot ratikkajärjestelmät Jätkään ja Kalasatamaan, suurinvestointi Laajasaloon siltoineen, niin on täysin mahdotonta tehdä samalla vuosikymmennellä noin kilometrin pituinen linjan pidennys parilla pysäkillä, joka pidentää linjan ajoaikaa ehkä pari minuuttia suuntaansa. Täh?HKL johtokunnan esityslista sanoi:Aloite tukee Helsingin kaupungin ja HKL-liikelaitoksen tavoitteita ja on ajankohtainen...
Tämänhetkisen käsityksen mukaan Munkkivuoren liittäminen raideliikenteen piiriin tulee kyseeseen raitioliikenteellä ensisijaisesti nykyisen raitiolinja 4/4T:n pohjalta. Linja 4/4T haaroitettaisiin Munkkiniemen aukiolla siten, että Munkkiniemen haara jatkuisi nykyisellään ja Munkkivuoren haara jatkettaisiin Huopalahdentietä Munkkivuoren keskustaan. Aloitteessa esitettyyn linjan 10 jatkamiseen verrattuna tämä mahdollistaisi paremmin bussiliikenteen keventämistä ja siten kokonaistaloudellisemman ratkaisun. Koska tällä hetkellä ollaan laajentamassa raitiolinjaverkkoa Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Laajasaloon Kruunuvuorenrantaan, on kuitenkin ilmeistä, että mahdollinen Munkkivuoren raitiolinja voisi toteutua vasta vuoden 2020 jälkeen.
Viimeksi muokannut moderaattori: