Kun pitää mainita joku kaupunki, jonka metro on vaikuttanut ratkaisevasti omaan suhteeseeni ko.kaupunkiin (niin, tällaistahan tosiaan suunnilleen joka toinen päivä itse kultakin kysellään... 8) ), on listallani kaksi vaihtoehtoa, Tukholma ja Pariisi. Tunnelbana on kuitenkin lähempänä, siinä on jotakin selittämättömän eksoottista ja rumankaunista...kyllä se se on. Connexistakin huolimatta.
Tunnelbanaa alettiin rakentaa 1940-luvun lopussa. Ensimmäiset linjaosuudet olivat Vihreän linjan reitit Slussen-Hökarängen vuonna 1950, Gullmarsplan-Stureby -51 ja Hötorget-Vällingby -52. Eteläpäästään kolmihaaraiseksi rakennetun Vihreän linjan osuudet yhdistyivät vuonna -57 ja vuonna -62 valmistui ensimmäinen osa sittemmin kummassakin päädyssään kahtaalle haarautettuun Punaiseen linjaan. Sininen linja eli Järvabanan otettiin asteittain käyttöön vuosina -75-85. Ihan alkuperäisessä suunnitelmassa Järvan suuntaa oli tietääkseni ajateltu Vihreän linjan pohjoishaaraksi Fridhemsplanilta, mutta nopean Sinisen linjan rakentamiseen päädyttiin lopulta, mikä varmasti tekikin lopputuloksesta tehokkaamman.
Tunnelbana rakennettiin varsinkin alkuvuosina vanhaa kunnioittamatta. Tukholman historiallinen hirttopaikka Brunkeberg kipattiin surutta täyttömaaksi kaupungin pohjoispuolelle ja kovin epäesteettinen Sergelin tori muodostettiin kaupungin uudeksi "metrokeskustaksi". Onneksi sentään Gamla Stan säästyi -ja Söderillä talot olivat niin korkealla kallioilla, että metro oli puolittain pakko kaivaa ihan oikeasti maan alle...
Nyttemmin Tunnelbanaa on rakennettu täydentämään myös pikaraitiotielinjoja. Kaikkien operaattori on Connex. Uusia Bombardier-vaunujakin on syydetty kuin liukuhihnalta. Ultra Bra-yhtyeen laulussaan "Moskova" esittämä kysymys: "Onko metro luotettava Tukholmassa?" on vähintäänkin aiheellinen...
Faktaa Tunnelbanasta löytyy esim.osoitteesta: http://www.t-banan.se/
Tunnelbanaa alettiin rakentaa 1940-luvun lopussa. Ensimmäiset linjaosuudet olivat Vihreän linjan reitit Slussen-Hökarängen vuonna 1950, Gullmarsplan-Stureby -51 ja Hötorget-Vällingby -52. Eteläpäästään kolmihaaraiseksi rakennetun Vihreän linjan osuudet yhdistyivät vuonna -57 ja vuonna -62 valmistui ensimmäinen osa sittemmin kummassakin päädyssään kahtaalle haarautettuun Punaiseen linjaan. Sininen linja eli Järvabanan otettiin asteittain käyttöön vuosina -75-85. Ihan alkuperäisessä suunnitelmassa Järvan suuntaa oli tietääkseni ajateltu Vihreän linjan pohjoishaaraksi Fridhemsplanilta, mutta nopean Sinisen linjan rakentamiseen päädyttiin lopulta, mikä varmasti tekikin lopputuloksesta tehokkaamman.
Tunnelbana rakennettiin varsinkin alkuvuosina vanhaa kunnioittamatta. Tukholman historiallinen hirttopaikka Brunkeberg kipattiin surutta täyttömaaksi kaupungin pohjoispuolelle ja kovin epäesteettinen Sergelin tori muodostettiin kaupungin uudeksi "metrokeskustaksi". Onneksi sentään Gamla Stan säästyi -ja Söderillä talot olivat niin korkealla kallioilla, että metro oli puolittain pakko kaivaa ihan oikeasti maan alle...
Nyttemmin Tunnelbanaa on rakennettu täydentämään myös pikaraitiotielinjoja. Kaikkien operaattori on Connex. Uusia Bombardier-vaunujakin on syydetty kuin liukuhihnalta. Ultra Bra-yhtyeen laulussaan "Moskova" esittämä kysymys: "Onko metro luotettava Tukholmassa?" on vähintäänkin aiheellinen...
Faktaa Tunnelbanasta löytyy esim.osoitteesta: http://www.t-banan.se/