Ajatuksia tariffeista

Liittynyt
30 Maaliskuu 2010
Viestit
1
Olen tälläistä miettinyt tuossa bussissa istuessani duunimatkalla, kun liki tunti on aikaa vaikka bussi meneekin suoraan telakalle... Nämä turun lähiöt, nehän koostuu suurin piirtein tyyliin ostari-asutus-päätepysäkki. Jos matkat lähiön sisällä ostarilta päätepysäkille oliskin ilmaisia?
Hyvin harvat maksaa rahalla tollaisen matkan, ja ottaa mieluummin oman auton jos ei nappaa kävellä. Jos paluumatka kaupasta olis bussilla ilmainen, se rohkaisis ihmisiä kävelemään kauppaan eli liikkumaan, ja käyttämään julkista liikennettä. Asiasta sais hitosti viher-imagopisteitä myös.
ja kun ne ketkä käyttäis tätä etua, ei olis juuri mistään poissa. Ne ketkä käyttää bussia lähiön sisäisessä liikenteessä, käyttää pääasiassa bussikorttia tai ovat lastenrattailla liikenteessä. Mutta imagoarvo olis korvaamaton. Ja kapitalistisesti ajatellen mainosarvo. Miettikää niitä otsikoita. "Turun joukkoliikenteen kädenojennus lähiöliikenteelle!" jne.

Toinen ajatus oli lippujen uusinta. Kertalippuhan on 2,50€. Ja vaihtoaika on 2h. Jos esim euron lisämaksulla sais 4h lipun? Helposti ihmiset ostaa kaksi kertalippua tai vuorokausilipun esim asioidessaan virastoissa, mut jos sais hiukan pidemmän ilman et se olis kuitenkaan oleellisesti kalliimpi, se alentais kynnystä käyttää julkista liikennettä. Tätä ideaa voisi soveltaa, esim sponsoroivien liikkeiden kuitilla sais tietyn määrän lisäaikaa tjsp.

Ajatuksia ja etenkin kritiikkiä otetaan vastaan. Myös keskustelu aiheesta olisi tervetullutta, mun mielestä etenkin eka idea olis mielenkiintoinen kokeilu.
 
2 h vaihtoaika on jo ruhtinaallinen, esimerkiksi Tampereella samalla hinnalla on vain tunti aikaa vaihtaa. Perusteena on ollut se, että se on nimenomaan vaihtoaikaa, eikä meno-paluu-lippu.

Lähiön sisäinen ilmainen bussiliikenne on vähän kyseenalainen järjestää, koska se saattaisi mahdollistaa pummilla matkustamisen suunnassa lähiö -> tori, paitsi toki jos ilmaisuus olisi vain suunnassa ostari -> päättäri. Joka tapauksessa järjestely vähentäisi kevyen liikenteen suosiota ja lisäisi epäsuorasti terveystoimen kuluja vähentyneen liikkumisen takia.
 
Takaisin
Ylös