Fredan ratikka

Olisi pitänyt jäädä Laituriin odottamaan tilaisuuden alkua...Olin sillä noin puoli tuntia ennen esityksen alkua tutustumassa materiaaliin.
Suunnitelma näyttää mielenkiintoiselta.
Toivottavasti ainakin kolmosen ja seiskan siirtyminen Topeliuksenkadulle ja Kalasataman - Sompasaaren alueen sekä Hernesaaren projektit toteutuvat.
 
Toivottavasti ainakin kolmosen ja seiskan siirtyminen Topeliuksenkadulle ja Kalasataman - Sompasaaren alueen sekä Hernesaaren projektit toteutuvat.
Olen samaa mieltä ja myös Fredan rata on välttämätön koko raitioliikenteen sujumisen kannalta.
 
Kyllä etelä-helsinkiläisiä nyt hellitään, punavuorelaisena olen suorastaan innoissani! Joukkoliikenne on jo nyt näillä kulmilla hyvällä tolalla, mutta ainahan hyvää voi parantaa.

Freda on melkoisen kapea katu ja mielestäni nykyinen järjestely Bulevardilta itään on onnistunut, jalkakäytävät tosin saisivat olla leveämmät kadun koko pituudelta. Neljäntoista bussit näkisin kernaasti korvattavan ratikalla.

Pienenä hienosäätönä kysyisin, voisiko 1A:n linjaa jatkaa Ruoholahteen? Mikäli kutoselle rakennetaan rata Hernesaareen olisivat kiskot valmiina koko matkalta, mahdollisesti muutama vaihde pitäisi asentaa.

Kuka ihme kaipaa Joukoa? Sehän ottaa kyytiin vain pysäkiltä eli Etelä-Helsingin tapauksessa ratikkapysäkiltä:p
 
Pienenä hienosäätönä kysyisin, voisiko 1A:n linjaa jatkaa Ruoholahteen? Mikäli kutoselle rakennetaan rata Hernesaareen olisivat kiskot valmiina koko matkalta, mahdollisesti muutama vaihde pitäisi asentaa.
Laiturin keskusteluissa tuli yhdeksi huolenaiheeksi, miten päästään Eteläisistä kaupunginosista tulevalle Marian terveysasemalle. Itämerenkadun pysäkiltä ei olisi kovinkaan pitkä kävelymatka ja voisi jopa hyödyntää kutosen vaihtomahdollisuutta.
Minusta ei ollenkaan hullumpi idea.
 
Laiturin keskusteluissa tuli yhdeksi huolenaiheeksi, miten päästään Eteläisistä kaupunginosista tulevalle Marian terveysasemalle. Itämerenkadun pysäkiltä ei olisi kovinkaan pitkä kävelymatka ja voisi jopa hyödyntää kutosen vaihtomahdollisuutta.
Minusta ei ollenkaan hullumpi idea.

Noi on silleen hankala juttu että terveysasemia ja laajemmin palveluverkkoa suunnitelee tietenkin sektoreittain ihan eri ihmiset kuin vaikkapa joukkoliikennettä. Esimerkiksi Marian iso keskus tulee kai sinne, ja seuraavaksi jonnekin muualle.

Mites muuten tuohon tarpeeseen kasin jatko Jätkästä vaikka nykyiselle ykkösen päättärillä? Kiertää joo, mutta tuollaiseen tarpeeseen minusta on olennaista että esimerkiksi huonojalkaisille on yhteys lähelle.
 
No lähinnä mietin sitä metron syöttöliikenteenä.
No onhan tämä foorumi täynnä muitakin lennokkaita ideoita.
 
Pienenä hienosäätönä kysyisin, voisiko 1A:n linjaa jatkaa Ruoholahteen? Mikäli kutoselle rakennetaan rata Hernesaareen olisivat kiskot valmiina koko matkalta, mahdollisesti muutama vaihde pitäisi asentaa.

Tämäkin on käynyt mielessä. Ratikoiden liikennöinti on kuitenkin sen verran kallista, ettei oikein voida pitää kannattavana. Lisäksi tarvittavien raideyhteyksien tekeminen ei ole aivan helppoa. Kuutosen nykyiseltä päätepysäkiltä tulee pääsemään Jätkäsaareen, mutta ei Ruoholahteen. Vaihdekokonaisuuteen on vaikeaa (lue: ainakin kallista) lisätä tätä suuntaa. Sinänsä poikittaisyhteys Ruoholahteen olisi mukava lisä. Marian sairaala jäisi tosin edelleen vaihdollisen yhteyden päähän.

Ehdotus Jätkäsaaren ratikoiden jälkeen jäävän linjan 15V hännän yhdistämisestä linjaan 16 on periaatteessa aika hyvä. Linja 16 vain kulkee niin toivottomassa ympäristössä, ettei tuosta oikein mitenkään päin saa toimivaa linjaa. Kurjuuden lopettamiseksi 16 saatetaan pikapuolin joutua päättämään Rautatientorille ja Hernesaareen järjestämään jokin muu yhteys.
 
Tämäkin on käynyt mielessä. Ratikoiden liikennöinti on kuitenkin sen verran kallista, ettei oikein voida pitää kannattavana. Lisäksi tarvittavien raideyhteyksien tekeminen ei ole aivan helppoa. Kuutosen nykyiseltä päätepysäkiltä tulee pääsemään Jätkäsaareen, mutta ei Ruoholahteen. Vaihdekokonaisuuteen on vaikeaa (lue: ainakin kallista) lisätä tätä suuntaa. Sinänsä poikittaisyhteys Ruoholahteen olisi mukava lisä. Marian sairaala jäisi tosin edelleen vaihdollisen yhteyden päähän.

Ehdotus Jätkäsaaren ratikoiden jälkeen jäävän linjan 15V hännän yhdistämisestä linjaan 16 on periaatteessa aika hyvä. Linja 16 vain kulkee niin toivottomassa ympäristössä, ettei tuosta oikein mitenkään päin saa toimivaa linjaa. Kurjuuden lopettamiseksi 16 saatetaan pikapuolin joutua päättämään Rautatientorille ja Hernesaareen järjestämään jokin muu yhteys.
Entäs linjojen 15V, 20 ja 55/K yhdistäminen? Erottaja-(20 reitti)-Tullaajankuja-Hietasaarenkuja-Länsiterminaali-Kalliosaarenkuja (uudistettu kuja kulkee terminaalista Crusellinsillalle, läpi, kun raitiotie tulee kulkemaan kaaren muotoista leveää katua) -Tammisaarenlaituri-Salmisaarenranta-Tallberginkatu-Porkkalankatu-Länsisatamankatu-Itämerenkatu-Mechelininkatu-(55 reittiä Koskelaan päin)

Ei toki korvaa linjan 20 Lauttasaaren osuutta, mutta se on aika lailla metroasemien ulottuvilla. Tähän linjaan voisi vaihtaa tarpeeksi helposti Ruoholahden asemalta, Itämerenkadulta.
 
Tämäkin on käynyt mielessä. Ratikoiden liikennöinti on kuitenkin sen verran kallista, ettei oikein voida pitää kannattavana. Lisäksi tarvittavien raideyhteyksien tekeminen ei ole aivan helppoa. Kuutosen nykyiseltä päätepysäkiltä tulee pääsemään Jätkäsaareen, mutta ei Ruoholahteen. Vaihdekokonaisuuteen on vaikeaa (lue: ainakin kallista) lisätä tätä suuntaa. Sinänsä poikittaisyhteys Ruoholahteen olisi mukava lisä. Marian sairaala jäisi tosin edelleen vaihdollisen yhteyden päähän.

Ehdotus Jätkäsaaren ratikoiden jälkeen jäävän linjan 15V hännän yhdistämisestä linjaan 16 on periaatteessa aika hyvä. Linja 16 vain kulkee niin toivottomassa ympäristössä, ettei tuosta oikein mitenkään päin saa toimivaa linjaa. Kurjuuden lopettamiseksi 16 saatetaan pikapuolin joutua päättämään Rautatientorille ja Hernesaareen järjestämään jokin muu yhteys.
No jaa siihen hintaan, ihan sama yhteys paitsi että sillä pääsee Mariaankin:
Kasi (tai osa sen vuoroista) Länsiterminaalille kilvenvaihto vitonen tai yksi, jatkaa siitä nykyisellä ykkösen päättärille ja sitten joko vitosena Fredalle tai ykkösenä Tehtaankatua. Toi on noin 2km aika nopeaa rataa, kai kolme pysäkkiä matkalla, olisko 6 - 7 min? 10 min vuorovälillä tuo on 1,2 - 1,4 vuoroa laskennallisesti lisää, ja jos nyt arvataan vuoron kustannukseksi reippaasti 700k€ niin tuo on sitten 800 - 1000k€ vuodessa liikennöintiin. Ainakin kaksi bussivuoroa nyt äkkiseltään menee mihinkä tahansa järkevään bussilinjaankin Ruoholahteen, eli sellaiset 600k€.

---------- Viesti lisätty kello 22:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:52 ----------

Tai sitten voisi korvata koko 15, ajaa ykkösen Salmisaaren Ruoholahden kautta. http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049d851135a300906b8

Sinisen linja mitä tarkoitin, punaisella vähän vaihtoehtoja jos saa tehdä kiskoja.
 
Entäs linjojen 15V, 20 ja 55/K yhdistäminen?

Palvelisiko tämä kiemura kuitenkaan mitään muuta kuin matkustajien harhauttamista monimutkaisuudellaan? Tavoitehan oli yhdistää eteläisimmät kaupunginosat Ruoholahteen ja/tai Mariaan. Bulevardi ei ole tätä ajatellen tarpeeksi etelässä. Bulevardilta yhteys Mariaan on myös minusta ihan kohtuullinen, kun Itämerenkadulla voi vaihtaa samalla pysäkillä linjalta 20 linjaan 8.

Länsimetron toteuduttuakin linjaa 20 tarvitaan, koska Lauttasaaren sillan ympäristö on melko kaukana metroasemasta ja metroasemalle on jyrkkä mäki. Välittömän ympäristön lisäksi tämä koskee Pohjoiskaaren varren asutusta molempiin suuntiin. Voi tosin olla, että Lauttasaaren puolella tämä Erottajalta tuleva linja ei kulje nykyistä reittiä.

Jätkäsaareen ei ole tarkoitus jättää lopputilanteessa busseja, jos niitä ei erityisesti johonkin tarvita. 15V:stä jää vain häntä Salmisaarenrannasta metroasemalle. Senkin palvelun oikeastaan tarjoaa linja 20 aivan riittävänä, mutta katsotaan miten asialle käy.

Yleisesti pitää muistaa, että linjojen yhteen kytkeminen altistaa molemmat linjat toistensa häiriöille. Ruuhkaisissa paikoissa kulkevien linjojen yhdistäminen ei yleensä tuota toimivaa liikennettä.
 
Länsimetron toteuduttuakin linjaa 20 tarvitaan, koska Lauttasaaren sillan ympäristö on melko kaukana metroasemasta ja metroasemalle on jyrkkä mäki. Välittömän ympäristön lisäksi tämä koskee Pohjoiskaaren varren asutusta molempiin suuntiin. Voi tosin olla, että Lauttasaaren puolella tämä Erottajalta tuleva linja ei kulje nykyistä reittiä.

Mä olen ollut käsityksessä, että se Laruun jäävä suora bussi kulkisi Vattuniemeen. Se kuitenkin on suuri alue ja kaikkein kauimpana metrosta. Onko nyt niin, että suora bussi kulkeekin Katajaharjuun ja Vattuniemessä totutellaan vaihtamisen ihanuuteen?
 
10 min vuorovälillä tuo on 1,2 - 1,4 vuoroa laskennallisesti lisää, ja jos nyt arvataan vuoron kustannukseksi reippaasti 700k€ niin tuo on sitten 800 - 1000k€ vuodessa liikennöintiin.

Aika hintavalta vaikuttaa. Varsinkin, jos vaihtoehtona ei ole bussilinjaa lainkaan. Kasin vuoroväli on myös toistaiseksi tiheämpi kuin 10 minuuttia, eikä yhdistelmää ainakaan helposti synny eri vuorovälillä. Käytännön toimivuuden kannalta jouduttaisiin varmaankin purkamaan linjojen 6 ja 8 kierto Arabianrannan päästä. Linja ei voi olla rajattoman pitkä ja silti toimiva, kun eristäminen ei ole täydellistä.

Infratöitäkin tosiaan tarvitaan. Bulevardin ja Telakkakadun risteys ei ole ihan simppeli. Kokonaisuutena teknisesti paras ratkaisu olisi varmaankin jatkaa Bulevardin rataa Hietalahdenrantaan kaksisuuntaisena yhdistyen Ruoholahdenrannan rataan. Telakkakatu ja Jätkäsaari olisivat silloin T-risteysten haaroja ja systeemi teknisesti toimiva. Vaatisi kuitenkin ihan oikeaa liikennettä näille radoille.
 
Aika hintavalta vaikuttaa. Varsinkin, jos vaihtoehtona ei ole bussilinjaa lainkaan. Kasin vuoroväli on myös toistaiseksi tiheämpi kuin 10 minuuttia, eikä yhdistelmää ainakaan helposti synny eri vuorovälillä. Käytännön toimivuuden kannalta jouduttaisiin varmaankin purkamaan linjojen 6 ja 8 kierto Arabianrannan päästä. Linja ei voi olla rajattoman pitkä ja silti toimiva, kun eristäminen ei ole täydellistä.

Infratöitäkin tosiaan tarvitaan. Bulevardin ja Telakkakadun risteys ei ole ihan simppeli. Kokonaisuutena teknisesti paras ratkaisu olisi varmaankin jatkaa Bulevardin rataa Hietalahdenrantaan kaksisuuntaisena yhdistyen Ruoholahdenrannan rataan. Telakkakatu ja Jätkäsaari olisivat silloin T-risteysten haaroja ja systeemi teknisesti toimiva. Vaatisi kuitenkin ihan oikeaa liikennettä näille radoille.
Poikittaisliikenne maksaa. Minusta sen koko Länsisataman kaavoituksen perusongelmia on se että Ruoholahti-Jätkäsaaresta ei pääse oikein mitenkään järkevästi Hernesaari-Eira suuntaan. Olen joskus jopa ihan puolivakavissaan miettinyt että Hernesaari - Vattuniemi - Jätkäsaari - Ruoholahti lauttakaan ei olisi ihan huono idea. Kyllä tuo väli nyt jonkun keräilybussin vaatii ja maksaa sekin, semminkin kun siinä tuskin on sanottavasti matkustajia.

Mitä jos tähän yhdistäisi sen Danielin idean 8B:stä Salmisaari - Kurvi - Pasila?

Ja se 700k€ vuodessa on aika raju hinta. On vähän vaikea ymmärtää että miten kolmen miljoonan euron ratikka voi maksaa noin paljon ilman melkoisen korkeita sisäisiä korkoja ja lyhyitä poistoaikoja, vaikka siinä on kuinka kuljettajan palkkoja, sähköä, huoltoa ja muuta mukana. Vaunun pääomakustannus on jotain 150 - 200 k€ järkevillä poistoajoilla ja koroilla.
 
Takaisin
Ylös