Kesän 2024 metrokatkot

Liittynyt
14 Toukokuu 2010
Viestit
101
Rautatientorin metroasema ja rata sen läpi suljetaan ensi kesänä kolmeksi kuukaudeksi 3.6.-1.9., kertoo mm. Helsingin sanomat. Syynä on laaja paloturvallisuutta parantava remontti, jossa ilmeisesti uusitaan ja asennetaan mm. sprinklereitä, palo-ovi, savunpoistoa ja muita vastaavia paloturvallisuuteen vaikuttavia järjestelyitä. Metrolinja jaetaan remontin ajaksi kahtia siten, että Espoosta ajetaan Kamppiin ja Itä-Helsingistä Helsingin Yliopistolle.

Parannukset paloturvallisuuteen ovat ymmärrettäviä, ja ymmärtettävää on myös se, että tuollaisen myllerryksen ollessa käynnissä asemaa ei voi käyttää. Jonkin verran keskustelua heräsi sosiaalisessa mediassa siitä, miksi myös rata on katkaistava molempiin suuntiin kolmeksi kuukaudeksi. Olisiko täällä foorumilla ehkä tarkempaa tietoa - johtuuko tämä pelkästään töistä, vai onko operatiivisella puolella myös osuutensa asiaan - eli onko esimerkiksi yhden raiteen ajo aseman läpi vaihteiden yms. puolesta niin hankalaa, että aikataulujen ja luotettavuuden puolesta tämä kuitenkin pienemmän haitan ratkaisu?

Lisäksi metro ei kulje Kontulaan 24.6.-3.8. eikä 8.7.-4.7. välillä, sillä Mellunmäen haaralla korjataan ratainfraa ja asemia.
 
onko esimerkiksi yhden raiteen ajo aseman läpi vaihteiden yms. puolesta niin hankalaa, että aikataulujen ja luotettavuuden puolesta tämä kuitenkin pienemmän haitan ratkaisu?

Ainakin vuorovälit tulisivat niin pitkiksi, että kapasiteetti loppuisi kesken. Helsingin Yliopiston ja Hakaniemen välillä on vaihteet raiteen vaihtamiseen kumpaankiin suuntaan. Toisella puolella toiseen suuntaan sopiva vaihde olisi Kampin ja Rautatientorin välillä, toiseen suuntaan Ruoholahden ja Kampin välillä. Lyhemmälläkin yhden raiteen ajon osuudella Kamppi - Hakaniemi normaali ajoaika on n. 4 min ja puolenvaihto vaihteissa lisäisi sitä vielä toiseen suuntaan, joten käytännön minimivuoroväli menisi jonnekin 10 min tienoille. Toista puolta yhden raiteen ajon vuoroväli olisi vielä pidempi.
 
Parannukset paloturvallisuuteen ovat ymmärrettäviä, ja ymmärtettävää on myös se, että tuollaisen myllerryksen ollessa käynnissä asemaa ei voi käyttää. Jonkin verran keskustelua heräsi sosiaalisessa mediassa siitä, miksi myös rata on katkaistava molempiin suuntiin kolmeksi kuukaudeksi. Olisiko täällä foorumilla ehkä tarkempaa tietoa - johtuuko tämä pelkästään töistä, vai onko operatiivisella puolella myös osuutensa asiaan - eli onko esimerkiksi yhden raiteen ajo aseman läpi vaihteiden yms. puolesta niin hankalaa, että aikataulujen ja luotettavuuden puolesta tämä kuitenkin pienemmän haitan ratkaisu?

[Näköjään edellisessä vastauksessa olikin jo suurin osa ensimmäisen kappaleen asiasta. :) ]

En nyt muista mistä luin tämän, mutta syy on, että vuoroväli jäisi erittäin pitkäksi jos ajetaan vain yhtä raidetta pitkin. Tuon voi tosin päätellä ihan omilla laskelmillakin. Rautatientorin ja Kampin välissä on puolenvaihtopaikka, joka mahdollistaa Kampin eteläiseltä raiteelta Rautatientorin pohjoiselle raiteelle ajamisen. Seuraava puolenvaihtopaikka on Kaisaniemen ja Hakaniemen välissä. Siellä voi vaihtaa puolta kumpaankin suuntaan. Matka-aika Hakaniemi–Kamppi on noin 4 minuuttia. Välillä voisi siis ajaa 8 minuutin välein kumpaankin suuntaan silloin, kun Rautatientorin pohjoinen raide on käytössä. Jos pohjoinen raide on kiinni ja eteläinen raide käytössä, vuoroväli pitenee vähintään kymmeneen minuuttiin. Ei taida millään riittää ruuhkassa.

Voisihan tuon tosin saada toimimaan jonkinlaisella himmelillä erittäin nopeiden kääntöjen kanssa. Jos Kaisaniemi ja Rautatientori ohitetaan, matka-ajan saisi varmaan 3 minuutin tasolle. Silloin voisi ajaa Kivenlahti–Kamppi–Hakaniemi–Vuosaari ja Kaisaniemi–Hakaniemi–Mellunmäki linjoja 6 minuutin välein, tosin erittäin häiriöherkästi, ja kapasiteetti olisi silti rajalla. Kivenlahti–Vuosaari linjaa voisi ehkä ajaa kolmella yksiköllä Vuosaari–Ruoholahti välillä jolloin yksi yksikkö irroitettaisiin aina Ruoholahdessa ja kierrätettäisiin kääntöraiteen kautta seuraavaan vastaantulevaan junaan. Joka tapauksessa kaikki tämä on spekulointia, ja jos yksi kohta ei toimi, koko himmeli kaatuu. Yksinkertaisin ratkaisu on usein toimivin.

EDIT: Yksikkötarve tuolle järjestelyllä olisi 50 M100- tai M200-sarjaista. Niitä on yhteensä 39+12, joten yhdessä M100-vuorossa ei olisi ekstrayksikköä. M300-yksiköistä ei olisi pulaa koska ne kulkisivat vain lyhyemmällä linjalla, ja niitä voisi tietysti käyttää varajunina, vaikka kapasiteetti kärsiikiin siinä. Niillä voisi tietysti ajaa sen yhden lyhyen M1-vuoron.
 
Viimeksi muokattu:
Kesän 2024 tulostettavissa aikatauluissa (linkki) linja 510 Kivenlahti – Herttoniemi M ei kulje yhtään tiheämmällä vuorovälillä kuin aikaisemmin, mitä vähän ihmettelen. Tuo on jo nyt melko täynnä suurimman osan aikaa.
 
Kesän 2024 tulostettavissa aikatauluissa (linkki) linja 510 Kivenlahti – Herttoniemi M ei kulje yhtään tiheämmällä vuorovälillä kuin aikaisemmin, mitä vähän ihmettelen. Tuo on jo nyt melko täynnä suurimman osan aikaa.
En muista viime kesän aikatauluja, mutta ainakin toissa kesänä 500 ja 510 kulkivat 10 minuutin välein ruuhkassa. Tänä kesänä kummatkin linjat kulkevat 9 minuutin välein.
 
Takaisin
Ylös