Lahden paikallisliikenne

Mielenkiintoinen näky Lahden katukuvassa on Ruotille tullut ex. Helb 1619 Linkker. Näitä on tullut kuulemma kolme ilmeisesti korvaamaan puuttuvia ns. konversiobusseja ?
Ruotillehan piti tulla kolme Scalan dieselistä rakennettua sähköbussia joista ensimmäinen oli tulipalossa keväällä. Olisiko se projekti jäänyt sivuun ?
 
Nyt on käynnissä kohteen 10 kilpailutus.

Kohde 10: linjat 40, 40A, 41, 42, 44, 45, 45A ja 46 ( 6 kpl S seutuautoa )
kalustovaatimus on vähintään 54 istumapaikkaa, Vähintään Euro 5, linjakilvet eteen ja sivulle, max 16 vuotias auto.

Hinnasta saa 92 pistettä. Kalustopisteytys on:
Euro 5 diesel 0 p
EEV diesel 0 p
Euro 5 biodiesel 1 p
EEV biodiesel 1 p
Euro 6 diesel 1 p
Euro 6 biokaasu 4 p
Euro 6 biodiesel 4 p
Sähkö 8 p

Vara-autoja tarjottava vähintään 1 kpl. vaatimukset samat kuin varsinaisella kalustolla.

Sopimuskausi on 3.6.2024 - koulujen lukuvuoden 2025-26 viimeisen viikon sunnuntai + 2 vuoden optio.
 
Nyt on käynnissä kohteen 10 kilpailutus.

Kohde 10: linjat 40, 40A, 41, 42, 44, 45, 45A ja 46 ( 6 kpl S seutuautoa )
kalustovaatimus on vähintään 54 istumapaikkaa, Vähintään Euro 5, linjakilvet eteen ja sivulle, max 16 vuotias auto.

Hinnasta saa 92 pistettä. Kalustopisteytys on:
Euro 5 diesel 0 p
EEV diesel 0 p
Euro 5 biodiesel 1 p
EEV biodiesel 1 p
Euro 6 diesel 1 p
Euro 6 biokaasu 4 p
Euro 6 biodiesel 4 p
Sähkö 8 p

Vara-autoja tarjottava vähintään 1 kpl. vaatimukset samat kuin varsinaisella kalustolla.

Sopimuskausi on 3.6.2024 - koulujen lukuvuoden 2025-26 viimeisen viikon sunnuntai + 2 vuoden optio.

Paljon tässä on autoja?
 
Lahden Kaupungininsinöörin viranhaltijapäätöksellä voittajaksi selviytyi Lehtimäen Liikenne. Toiseksi tuli Koiviston Auto Lahti ja kolmanneksi Reissu Ruoti. Neljäs tarjous tuli Pekolan Liikenteeltä, mutta se hylättiin, kalustolomakkeen puuttellisen täyttämisen takia.

Hankintapäätös Vertailutaulukko.jpg
 
KA Lahti näyttää saaneen uuden citea LF 122 käyttöönsä tämmönen tieto bussi datasta löytyi.
 
Oliko tuo se KA:n kokeeksi tilaama yksittäinen uusi Citea? Todella pahasti myöhässä saapui kyllä.
 
Lahden kaupunki on purkanut Reissu Ruotin liikennöintisopimuksen
Lahden kaupunki on tehnyt 26.1.2024 päätöksen Bus Travel Oy Reissu Ruotin liikennöintisopimuksen purkamista. Sopimus koskee linjojen 3, 7 ja 13 liikennöintiä. Irtisanottu kahdeksanvuotinen sopimuskausi on alkanut kesäkuussa 2022.

Lahden seudun liikenne on reklamoinut liikennöitsijää 29.11.2022–15.1.2024 muun muassa sopimuksen vastaisesta bussikalustosta ja ajamattomista vuoroista.

Reissu Ruotin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan linjat 3, 7 ja 13 tulisi liikennöidä sähköbusseilla. Linjojen kilpailutuksessa ei ole vaadittu sähköistä liikennettä. Kilpailutukseen osallistuneet liikennöitsijät ovat määrittäneet tarjoamansa käyttövoiman ja päästöluokan, jotka ovat vaikuttaneet annettujen tarjousten pisteyttämiseen ja sopimusehtoihin. Sopimusehtojen mukaan sähköbussin voi korvata dieselvara-autolla, jos kalustossa tai latausjärjestelmässä on tekninen vika.

Linjojen liikennöitsijä on aikaisemmin tammikuussa ilmoittanut Lahden seudun liikenteelle pystyvänsä liikennöimään vain osan vuoroista neljällä dieselbussilla ja lopettavansa liikennöinnin kokonaan 31.1.2024.

Lahden seudun liikenne pitää tilannetta erittäin valitettavana niin liikenteen tilaajan, liikennöitsijän kuin asiakkaidensa kannalta ja pahoittelee matkustajille tilanteesta koituneita haittoja.

Korvaava liikenne hankittu

Linjojen 3, 7 ja 13 palvelu on ollut vaarassa keskeytyä äkillisesti. Korvaava liikenne on hankittu väliaikaisesti suorahankinnalla Koiviston Auto Lahti Oy:ltä. Sopimus alkaa 1.2.2024 ja päättyy kesäaikataulukauden 2025 lopussa. Liikennöinti hoidetaan väliaikaisen sopimuskauden ajan biodieselbusseilla.

Liikenne kilpailutetaan uudestaan väliaikaisen sopimuksen aikana.

Tällä hetkellä linjoilla 3, 7 ja 13 on vara-autoja, jotka turvaavat liikennettä 1.2.2024 saakka. Helmikuun alusta alkaen Koiviston Auto hoitaa koko linjojen 3, 7 ja 13 liikenteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
28.2.2024 tekemäni kierroksen aikana syntyi vaikutelma, että Lahden paikallisliikenne olisi runkolinjaistunut viime aikoina. Koiviston Auto Helsingin runkolinja-Scaloja LSL-liikenteeseen on tullut kymmenkunta autoa viimeisten viikkojen aikana, mutta tilapäiskalustoksi niille linjoille, joita Ruoti hoiti vielä alkutalvesta. Osasta autoja puuttui vielä Lahden yksikön järjestysnumero. En ole siitäkään varma, onko kaikkiin asennettu matkakorttien lukulaite. Mielestäni torin pysäkillä yhteen autoon noustiin keskiovista, tosin tilanteessa jossa oli samaan aikaan kuljettajanvaihto meneillään. Keskiovista nousijat olivat siis matkustajia.
 
Takaisin
Ylös