"Ministeriön taksa" edelleen voimassa

Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Viestit
206
ELY-keskusten hankinnoissa on ilmeisesti vielä voimassa "ministeriön lipputaksa". Mihin se perustuu? Onko niin, ettei liikennöitsijä hankintojen yhteydessä voi esim. itse ehdottaa linjalle hinnoittelua tarjouksensa yhdeydessä? Jos tuntee paikalliset olosuhteet ja osaa arvioida miten tuottoa ja matkustamista voisi annetun aikataulun puitteissa maksimoida.
 
Ainakin meneillään olevassa PIRELY:n Rauma - Huittinen - Sastamala - Tampere -liikenteen kilpailutuksessa on asiakirjoissa määritelty, että taksarakenteen on oltava kilometripohjainen ja enimmäishinnat lipuille. Liikennöitsijä saa myydä lippuja halvemmallakin, jos haluaa.

Ko. kilpailutuksessa aikuisten kertalippujen enimmäishinnat on määritelty seuraavasti:
  • enintään 6 km: 3,0 e
  • enintään 9 km: 3,2 e
  • enintään 12 km: 3,5 e
  • enintään 16 km: 4,2 e
  • enintään 20 km: 5,0 e
  • enintään 25 km: 5,5 e
  • enintään 30 km: 6,1 e
  • enintään 35 km: 6,7 e
  • enintään 40 km: 7,4 e
  • enintään 45 km: 8,4 e
  • enintään 50 km: 9,1 e
  • enintään 60 km: 10,6 e
  • enintään 70 km: 12,3 e
  • enintään 80 km: 14,0 e
  • enintään 90 km: 15,6 e
  • enintään 100 km: 16,8 e
Muita määräyksiä:
  • Alle 7-vuotiaat matkustavat maksutta.
  • 7–16-vuotiaille lapsille myydään kertalippuja 50 % alennuksella.
  • 17–19-vuotiaille nuorille on myytävä kertalippuja 30 % alennuksella.
  • Eläkeläisalennus on 50 % yli 50 km matkoista.
  • Koulumatkoihin käytetään koulumatkatuotteita.
  • Tässä listauksessa mainittujen tilaajan edellyttämien lipputuotteiden on oltava ostettavissa käteisellä ja yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla (pois lukien reaaliaikavarmenteiset kortit) vähintään ajoneuvoissa ilman myyntipalkkioita tai laskutus- tai maksutapalisiä. Myynnistä on annettava asiakkaalle aina kuitti.
 
Ainakin meneillään olevassa PIRELY:n Rauma - Huittinen - Sastamala - Tampere -liikenteen kilpailutuksessa on asiakirjoissa määritelty, että taksarakenteen on oltava kilometripohjainen ja enimmäishinnat lipuille. Liikennöitsijä saa myydä lippuja halvemmallakin, jos haluaa.
Onkohan tuo taksa sitten sama koko valtakunnassa, vai voiko ELY-keskukset vielä erikseen taktikoida sillä matkustajien keräämiseksi?
 
Onkohan tuo taksa sitten sama koko valtakunnassa, vai voiko ELY-keskukset vielä erikseen taktikoida sillä matkustajien keräämiseksi?

Hankintayksikkö voi kilpailutusasiakirjoissa määritellä itse taksansa ja/tai niiden mahdollisen sitomisen johonkin "yleiseen" hinnastoon. Tämä tosin vaatii hieman lisätyötä hankintayksiköltä ja tarkkaa määrittelyä miten taksoja korjataan.

Yleisellä tasolla on aina hankintayksikölle helpompaa ja samalla myös mahdollisille tarjoajille, jos voidaan käyttää jotakin selvää yleistasoista matkataksaa.
 
Ainakin meneillään olevassa PIRELY:n Rauma - Huittinen - Sastamala - Tampere -liikenteen kilpailutuksessa on asiakirjoissa määritelty, että taksarakenteen on oltava kilometripohjainen ja enimmäishinnat lipuille. Liikennöitsijä saa myydä lippuja halvemmallakin, jos haluaa.

Tämä ei ehkä vastaa kokonaiskuvaa, koska kilpailutuskohteessa oli maininta "Lipputulotiedot ovat vanhan taksan mukaisesti. Tämän kohteen taksaa on alennettu n. 10 %. Tarjoajan tulee itse arvioida hintajouston vaikutus tuloihin."

Lisäksi mielenkiintoista, ettei yli 100km matkoille ollut tuossa hintoja, koska Raumalta Tampereelle on kuitenkin noin 149km, vai onko olettamus, että näin pitkiä matkoja ei bussilla tehtäisi...
 
Huittinen-Rauma osuus on siis yksi uusi sosialisoitu bussireitti.
Mikä sosialisoitu ? Jos aikanaan Satakunnan Liikenne lakkautti vuorot heille kannattamattomina ja ELY katsoi ko. linjan tarpeelliseksi ja hankki liikennepalvelun sinne kilpailuttamalla, niin ei se mitään sosialisointia ole, jos edes ymmärrät mitä ko. termi tarkoittaa.
 
"Mikä sosialisoitu ? Jos aikanaan Satakunnan Liikenne lakkautti vuorot heille kannattamattomina ja ELY katsoi ko. linjan tarpeelliseksi ja hankki liikennepalvelun sinne kilpailuttamalla, niin ei se mitään sosialisointia ole, jos edes ymmärrät mitä ko. termi tarkoittaa."

Mikä sosialisoitu ? Jos aikanaan Satakunnan Liikenne lakkautti vuorot heille kannattamattomina...
Satakunnan Liikenne ajaa edelleen kannattavat vuorot. Useimmat vuorot muuttuivat kannattamattomiksi maksajien jäätyä Huittisiin.

...ja ELY katsoi ko. linjan tarpeelliseksi ja hankki liikennepalvelun sinne kilpailuttamalla,...
Huittinen-Rauma-liikenne on edelleen markkinaehtoista, ja reitillä on aloittanut uusikin yrittäjä kahdella vuoroparilla.

...niin ei se mitään sosialisointia ole, jos edes ymmärrät mitä ko. termi tarkoittaa."...
Toisen ymmärrystä, tätä tuntematta, on epäasiallista arvostella. Toki luulen, että jo ikäni puolesta ymmärrän, ehkä sinua paremmin, mitä sosialisointi on.
 
Takaisin
Ylös