Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

Paljon pitää tapahtua lyhyessä ajassa, että Vihdintien pikaratikka olisi liikenteessä vuonna 2024.

Eiköhän tuo vuosi 2022 linjojen 14 ja 18 sähköistämiselle ole tullut HSL:ltä, tuskin Hesari sellaisia itse keksii. Tosin siihen mennessä suunnitelmat ehtii muuttua moneen kertaan.
Nimenomaan. Hesari toimittaja kertoo siinä sitä mitä HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen kertoo. Se, että nyt on saatu testattavaksi myös jonkin muun valmistajan sähköbussi kuin Linkker on erittäin positiivinen asia.
 
Eiköhän tuo vuosi 2022 linjojen 14 ja 18 sähköistämiselle ole tullut HSL:ltä, tuskin Hesari sellaisia itse keksii. Tosin siihen mennessä suunnitelmat ehtii muuttua moneen kertaan.

On varmaan, eikä siltä lafkalta paljon kysellä, kun asioita oikeasti suunnitellaan. Kaupungit suunnittelevat mitä tahtovat, ja jossain vaiheessa Höseliltä otetaan pari kaveria työryhmän kokouksiin istumaan. Mutta todelliset päätökset, niitä ei Höselissä tehdä. Ja miksi tehtäisikään – se on kuntayhtymä, jolle kunnat ilmoittavat, minkälaista joukkoliikennettä tahtovat ja käskevät sitten tilaamaan sitä sen mukaan.

On tietysti vähän hassua, jos tiedonkulku on sitä luokkaa, että Höseli puuhailee omiaan sähkönivelbussien kanssa, joita ei sitten tarvitakaan. Mutta hassua on moni muukin asia, eikä tämä suinkaan ole siitä hassuimmasta päästä.
 
562 on poikkeus, mutta muuten palvelua on siis Vantaanjoen ja lentoaseman välisessä käytävässä

  • 571 jolla matka-aika esimerkiksi Tikkurilan matkakeskukselta Martinlaakson asemalle on 47 min ja vuoroväli 30 min
  • 572/K joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä ja ei kulje kello 18 jälkeen
  • 573 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
  • 574 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä
  • 575 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
  • 576 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä

Sillä välillä sattuu lisäksi kulkemaan "poikittaisesti" Kehärata, jossa junat suhaavat 10 minuutin välein ja matka kestää Tikkurilasta Myyrmäkeen reilut 20 minuuttia. Taitaa muuten olla pk-seudun ainoa ns. poikittainen raideyhteys toistaiseksi, jollei sitten ratikkaa 8 lasketa.
 
Entäs metro sitten? Eikös sekin kuitenkin ole poikittainen?

Tuo lienee vähän määrittelykysymys. Metro kulkee kuitenkin ydinkeskustan läpi ja jatkaa sieltä mukaillen ainakin jossain määrin Itäväylää ja Länsiväylää, joten itse en näe sitä varsinaisena poikittaislinjana.
 
Takaisin
Ylös